AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Hei, Katten vår har akkurat samme oppførsel som alltid, like kosen, purrete, leken, snakkesalig og glad. Han spiser kanskje litt mindre og drikker litt mer.. ellers samme som han alltid har vært. Han er rundt tre år, en gatekatt vi har hatt i 1 år. Han er kastrert og fått vaksinene sine. For ca en uke siden begynte han å kaste opp, 1-3 ganger til dagen, uten at det skjer på likt vis. Noen ganger er det rett etter han har spist, andre ganger spiser han, koser og leker litt, legger seg inntil oss og sover, så spys det.. Har lest at så lenge allmenntilstand er uendret så skal man ikke stresse, men blir jo usikker på hva man skal gjøre. Vi kjøpte malt, brukt i to dager, kaster enda opp. Gir små mengder mat nå for å se om det hjelper, legger mat i sånn mat-IQ boks, sånn han må jobbe litt slik at mat ikke slukes.. Det er kun mat, ufordøyd og/ eller fordøyd og bittelitt pels som kommer opp.. Royal Canine mat for innekatter brukes (da han kun er inne) og dette har han brukt i omtrent hele året han har vært hos oss. Leser flere innlegg om folk som har hatt katter som har spydd dagevis og plutselig stoppet og andre som sier månedsvis og tatt med til dyrlege, fått medisiner men spying stopper før medisiner blir brukt.. Vår brekker seg og gir oss litt heads up før han spyr slik at vi kan få ham bort fra tepper i det minste. Andre med slik erfaring eller tips og råd..? mange takk! Anonymkode: 14a28...71f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Den kan ha satt noe nedi halsen/magesekken som blokkerer eller er ubehagelig ved matinntak. Dette er noe jeg virkelig ville tatt opp med en dyrlege. En katt kan ikke fortelle oss at den har problemer innvendig, derfor er det viktig at vi i det minste tar en telefon til veterinær for å høre med en fagperson Anonymkode: 0b63d...843 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #3 Skrevet 15. mars 2017 Pus kan også være forstoppet. Anonymkode: f8793...2d4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 Scroll ned for å lese om Royal Canin https://kimrio.blog/category/hundefor/ Les om råforing av katt: http://www.raaforing.no/?page_id=2 http://www.rawfedcats.org/practicalguide.htm Kattene mine får en blanding av det jeg spiser og råforing, de er 6 og 7 år gamle og friske og fine. Anonymkode: 5cadd...bec
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Scroll ned for å lese om Royal Canin https://kimrio.blog/category/hundefor/ Les om råforing av katt: http://www.raaforing.no/?page_id=2 http://www.rawfedcats.org/practicalguide.htm Kattene mine får en blanding av det jeg spiser og råforing, de er 6 og 7 år gamle og friske og fine. Anonymkode: 5cadd...bec ...og katten min får Royal Canin for sin rase og er også frisk og fin. En huskatt jeg hadde fikk billigmat fra kjedebutikkene og var frisk og fin helt til den døde av alderdom, 25 menneskeår gammel....Just saying. Anonymkode: d00e4...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Hei, trådstarter her. Katten vår har ikke forstoppelse, med "alt er som vanlig" så gjelder dette også alt av kroppslige funksjoner :-) Utenom denne spyingen. Snakket med dyrlege og der fikk jeg beskjed om å se det an. Så lenge alt er som vanlig og fint så er det ikke "vits" å ta ham inn til dyrlege. Men fikk beskjed om å fortsette med kattemalt og ta en ormekur selv om innekatter ikke får parasitter, men de KUNNE en veldig sjelden gang få noe fra skoene våre og tepper.. Og være litt ekstra oppmerksom videre. Takk for svar. Skal sjekke ut raw, men vi er veganere så ikke så mye vi kan dele :-P Anonymkode: 14a28...71f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 Ville tatt en telefon til dyrlegen, de har nok god erfaring med dette problemet. Har du forresten tenkt over det dyreetiske ved å ha en innekatt og hvilke konsekvenser det får for dyret? Anonymkode: bd63c...89e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, trådstarter her. Katten vår har ikke forstoppelse, med "alt er som vanlig" så gjelder dette også alt av kroppslige funksjoner :-) Utenom denne spyingen. Snakket med dyrlege og der fikk jeg beskjed om å se det an. Så lenge alt er som vanlig og fint så er det ikke "vits" å ta ham inn til dyrlege. Men fikk beskjed om å fortsette med kattemalt og ta en ormekur selv om innekatter ikke får parasitter, men de KUNNE en veldig sjelden gang få noe fra skoene våre og tepper.. Og være litt ekstra oppmerksom videre. Takk for svar. Skal sjekke ut raw, men vi er veganere så ikke så mye vi kan dele :-P Anonymkode: 14a28...71f Kjøp kun til pus. Dere må da ikke spise det selv for at pus skal få god mat Anonymkode: 0b63d...843
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville tatt en telefon til dyrlegen, de har nok god erfaring med dette problemet. Har du forresten tenkt over det dyreetiske ved å ha en innekatt og hvilke konsekvenser det får for dyret? Anonymkode: bd63c...89e Nå er ikke dette en diskusjon som skal bli tatt opp her. Alltid skal noen begynne å diskutere ting Ts egentlig spør om. Å jeg er ikke Ts Anonymkode: 0b63d...843 2
Minya Skrevet 18. mars 2017 #10 Skrevet 18. mars 2017 Det kan sitte et skikkelig gjenstridig gress-strå i pus sin nesegang som gjør at han prøver febrilsk å få det opp, men ender i å brekke seg i stedet. Det er ikke lenger enn et par år siden vi hadde et lignende tilfelle i en annen tråd her på KG. Det løste seg hos veterinæren da de kunne lyse inn i nesegangen for å se om det satt noe der, og det viste seg visst at det satt et langt gresstrå fra nesa til langt nedi svelget på pus.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2017 #11 Skrevet 18. mars 2017 Min katt spiser for raskt og spydde hele tiden til jeg fik et for med store biter. Nå må katten tygge de og bruke lenger tid på å spise, kaster opp sjeldent. bruker royal canin dental Anonymkode: d3dea...2b8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #12 Skrevet 19. mars 2017 Min katt hadde liknende symptomer som din, og det viste seg at hun har matallergi. Nå får hun fôr tilpasset allergi og har ikke kastet opp siden. Ring dyrlege, de kan tipse deg om fôr du kan prøve. Anonymkode: 8c39c...883
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #13 Skrevet 19. mars 2017 TS igjen.. pus kastet ikke opp fra fredag ettermiddag til søndag nå klokken 15.30. Han har spist og gått på do både fredag og lørdag, så ikke forstoppet. Trodde det var over nå siden det ikke hadde blitt kastet opp og han har ligget på sofa med oss å kost seg, purret og sovet. Han har Royal Canine for innekatter og fikk litt våtfor da han kastet opp tidligere i uken.. dette tørrforet har han alltid fått, kan det være allergi da..? dyrlegen sa at så lenge det ikke var endring i adferd eller diaré var det bare å se det an.. takk for svar og hjelp og tips fra dere som har svart :-) Anonymkode: 14a28...71f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #14 Skrevet 19. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS igjen.. pus kastet ikke opp fra fredag ettermiddag til søndag nå klokken 15.30. Han har spist og gått på do både fredag og lørdag, så ikke forstoppet. Trodde det var over nå siden det ikke hadde blitt kastet opp og han har ligget på sofa med oss å kost seg, purret og sovet. Han har Royal Canine for innekatter og fikk litt våtfor da han kastet opp tidligere i uken.. dette tørrforet har han alltid fått, kan det være allergi da..? dyrlegen sa at så lenge det ikke var endring i adferd eller diaré var det bare å se det an.. takk for svar og hjelp og tips fra dere som har svart :-) Anonymkode: 14a28...71f Ja, det kan fremdeles være allergi. Hos oss var det nettopp våtfôret som utløste allergien, men vi må bytte ut alt fôr siden hun ikke klarer å ta opp næring fra det. Anonymkode: 8c39c...883
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #15 Skrevet 19. mars 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan fremdeles være allergi. Hos oss var det nettopp våtfôret som utløste allergien, men vi må bytte ut alt fôr siden hun ikke klarer å ta opp næring fra det. Anonymkode: 8c39c...883 Hva slags for ble den allergisk av? Skjedde det helt plutselig? Må all mat byttes ut når allergi har kicket inn..? takk :-) Anonymkode: 14a28...71f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2017 #16 Skrevet 19. mars 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan fremdeles være allergi. Hos oss var det nettopp våtfôret som utløste allergien, men vi må bytte ut alt fôr siden hun ikke klarer å ta opp næring fra det. Anonymkode: 8c39c...883 Hva slags for ble den allergisk av? Skjedde det helt plutselig? Må all mat byttes ut når allergi har kicket inn..? takk :-) Anonymkode: 14a28...71f
Karenina Skrevet 19. mars 2017 #17 Skrevet 19. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags for ble den allergisk av? Skjedde det helt plutselig? Må all mat byttes ut når allergi har kicket inn..? takk :-) Anonymkode: 14a28...71f Jeg vet dessverre ikke nøyaktige hva som gjorde at hun reagerte, men det begynte nokså plutselig med at hun konstant kastet opp. Dersom katten din har allergi, må alt fôr være allergivennlig. Dette får du mer informasjon om hos dyrlegen 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå