TrekStar Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Hei, Da AAP krever oppdaterte legeerklæringer for hver gang AAP blir fornyet per år, så ga Nav meg beskjed om at jeg trengte å skaffe ny legeerklæring for fornyelse av AAP. Siden slutten av januar, har jeg bedt fastlegen sende oppdatert legeerklæring som skal sendes Nav for behandling av ny runde med AAP. Har vært i kontakt med legen flere ganger og etterlyst, siden hverken Nav eller jeg har mttatt legeerklæringen jeg ba om første gang. Da jeg ringte legen og spurte hvor det hadde blitt av legeerklæringen siden denne ikke hvar mottatt etter å ha ventet over 1 uke, så spurte jeg om det i det hele tatt var sendt fra dem og om dem hadde rett adresse til meg og Nav. Får beskjed at legeerklæringen var sendt den 3. februar og at dem hadde rett adresse. Jeg ber legen på nytt sørge for at dem sender meg denne legeerklæringen. Dem visste ikke engang hvor dem hadde sendt legeerklæringen dem sier at dem hadde sendt etter jeg ba om legeerklæring første gang i slutten av januar. Men dem sier dem skal sende på nytt. Etter litt over en uke er det enda ikke kommet noen legeerklæring, så jeg ringer og etterlyser på nytt, og Nav begynner å mase. Legen sier igjen at dem skal sende legeerklæringen en gang til. Jeg venter da i litt over 1 uke igjen, men ingen legeerklæring kommer til meg eller Nav. Så ringer jeg (huff) igjen til legen og etterlyser denne. Jeg sier dem sier den var sendt den 3. februar, men ingenting har kommet, og Nav begynner å bli utålmodig. Denne gangen får jeg beskjed at den ikke har vært sendt i det hele tatt, ikke en gang den 3. februar slik dem sa. Legen forteller meg at jeg ikke kan bestille noe legeerklæring, og at det er Nav som skal og må innhente denne. Jeg har ikke anledning sier dem til å få dette ordnet, men at det er veileder og saksbehandler på Nav som må ordne legeerklæring for meg. Legen ba meg få Nav til å ringe legekontoret for at Nav henter legeerklæring for meg. Nå har jeg prøvd å skaffe dette i 2 måneder snart, og fristen for insendelse av legeerklæring for AAP går ut denne måneden. Hvis nå Nav forteller meg at det er jeg som må ordne legeerklæring fra legen og ikke dem, så begynner jeg å lure på hvilke inkompetente leger jeg har på dette legekontoret. Først lyver legekontoret, så forteller dem meg at Nav er den som må ringe og skaffe legeerklæring. Håpløst. Er det ok at dette har tatt så lang tid, og medfører det riktighet at Nav er den som må skaffe legeerklæring for meg? Hvis ikke, så lyver legekontoret til meg en gang til. Jeg vurderer å skifte til et annet legekontor nå. Faktisk så fant jeg ut at legen ikke hadde sendt ut legeerklæring for i fjor heller. Hva f****. Har ventet på at Nav skal kontakte meg over 1 uke også, dem hadde mye å gjøre, så jeg skulle få svar så fort dem kan via Nav's sider. Er nå lei av legererklæringer, og maset.
TrekStar Skrevet 24. juni 2017 Forfatter #2 Skrevet 24. juni 2017 Meg igjen, Problemet ble løst, og NAV fikk innsendt legeerklæringen. Det ble fortgang etter jeg skrev til Arbeidsministeren og forklarte min situasjon.Jeg kom også med forslag om tiltak og rutineendringer som samtlige NAV kontorer burde gjøres oppmerksomme på, for å forsøke hindre slike episoder å forekomme i fremtiden med andre. Det er riktig at det er NAV som skal innhente legeerklæringen og samtidig betale for dette, siden det er NAV som etterspør disse papirene, og ikke jeg.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juni 2017 #3 Skrevet 24. juni 2017 Men jeg hadde skiftet fastlege på flekken. De skal ikke lyge til pasientene sine. Da de oppdaget at legeerklæring ikke var sendt 3. februar burde de ha beklaget feile opplysninger til deg. NAV er en historie for seg selv - deres arkivrutiner enkelte saksbehandleres inkompetanse er håpløst å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #4 Skrevet 24. juni 2017 For et surr. Jeg har aldri hatt problemer med å be legen min om legeerklæring. Flott at du tok kontakt med noen høyere opp, og kom med forslag om tiltak og rutineendringer Jeg håper legekontoret tar det til etterretning. 30 minutter siden, TrekStar skrev: Meg igjen, Problemet ble løst, og NAV fikk innsendt legeerklæringen. Det ble fortgang etter jeg skrev til Arbeidsministeren og forklarte min situasjon.Jeg kom også med forslag om tiltak og rutineendringer som samtlige NAV kontorer burde gjøres oppmerksomme på, for å forsøke hindre slike episoder å forekomme i fremtiden med andre. Det er riktig at det er NAV som skal innhente legeerklæringen og samtidig betale for dette, siden det er NAV som etterspør disse papirene, og ikke jeg. Anonymkode: 6bb50...006
TrekStar Skrevet 24. juni 2017 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2017 14 minutter siden, Blondie65 skrev: Men jeg hadde skiftet fastlege på flekken. De skal ikke lyge til pasientene sine. Da de oppdaget at legeerklæring ikke var sendt 3. februar burde de ha beklaget feile opplysninger til deg. NAV er en historie for seg selv - deres arkivrutiner enkelte saksbehandleres inkompetanse er håpløst å forholde seg til. Jeg har lenge tenkt å skifte fastlege, men det er vanskelig når ingen andre er ledig. At legekontoret lyver hjelper ikke på tilliten til dem. Og Nav er noe for seg selv som du sier, og dem har blitt mindre brukervennlig det siste året. Åpningstider senket til 11:00-15:00. Kommer en innom, så får en beskjed om å ringe for å bestille møte, da dem ikke kan snakkes med uten at jeg har skaffet time på forhånd via telefon. Slik jeg forstår, så skal visst dette gjøre Nav mere effektiv. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et surr. Jeg har aldri hatt problemer med å be legen min om legeerklæring. Flott at du tok kontakt med noen høyere opp, og kom med forslag om tiltak og rutineendringer Jeg håper legekontoret tar det til etterretning. Anonymkode: 6bb50...006 Jeg håper mine forslag blir gjort noe med, og at det hindrer slike problemer for andre, slik jeg måtte erfare. Men kjenner jeg Nav rett, så har jeg grunn til å tvile, men jeg håper. Det virker som at det er for mange nye og uerfarne saksbehandlere, hvorpå dem heller ikke retter seg inn etter gjeldende rutiner og regler, kanskje til dels for å slippe noe arbeid selv ved å overlaste dette på brukerne i stedet. Men kan hende saksbehandlerne ikke selv vet gjeldene regler for alt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2017 #6 Skrevet 24. juni 2017 Jeg jobber på et NAV-kontor og har ikke vært borti en sak der vi trengte ny legeerklæring for forlengelse av AAP. Leste meg nettopp på regelverket i går siden jeg ble oppringt av en bruker som hadde spørsmål om dette, g det er forvaltningsavdelingen som vanligvis gjør dette arbeidet, ikke vi på lokalkontorene. Dersom du fortsatt er i et løp blir AAP automatisk forlenget av datasystemer, så du er tydeligvis ikke en helt standard AAP'er. Sa de hvorfor akkurat du trenger oppdaterte opplysninger? Som du har fått vite er det NAV som hovedsaklig skal innhente legeerklæring. Og å vente en uke er IKKE lenge. Hadde jeg på mitt lille NAV-kontor med tett kontakt med legene fått en legeerklæring på en uke haddei jeg blitt voldsomt imponert, og kontorene rundt meg sjokkert. Har litt på følelsen at folk tenker på legen som på NAV - at vi ikke har noe annet å gjøre enn å vente på å få noe å jobbe med, og at vi kan kaste oss rundt og prioritere din sak som om vi ikke har opp mot hundre andre vi jobber med parallelt. Men at legekontoret ikke har kontroll på hva som er sendt er selvsagt ikke greit. Hva arbeidsministeren angår - du hørte vel ikke tilbake fra henne, gjorde du? Om du ikke gikk til media tviler jeg på at din kontakt den veien har noe å si. Rutinene du har møtt på og vil forandre er jo ikke rutiner i det hele tatt. Om det er nye og uerfarne saksbehandlere du har møtt på vet ikke jeg. Man ser overalt folk klage på blant annet ventetid, og argumentet som alltid kommer er "da får de ansette flere folk da". Hvor man skal finne disse erfarne arbeiderne (det finnes ingen NAV-utdanning) vet jeg ikke, så da må det nødvendigvis bli de uten. Kanskje har din saksbehandler trodd at reglene for utfyllende informasjon fra lege i sykmeldingsperioden (blant annet når 8-ukers aktivitetsplikt skal behandles, og informasjon innhentes av den sykmeldte) også gjelder for legeerklæringer. Da håper jeg isåfall at vedkommende nå er blitt gjort oppmerksom på at slik er det ikke. Anonymkode: 5944f...8f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå