Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har en fetter som nylig døde. Han har ingen nær familie, de nærmeste er 16 søskenbarn.  Av disse har han hatt relativt jevnlig kontakt med 3, deriblant min mor og hennes søster.

Mannen døde med mye gjeld. Det er dermed ikke penger i boet til å dekke begravelsen.  Det min mor og tante lurer på, er om det er innafor å kontakte de resterende 13 søskenbarna og foreslå at de deler på kostnadene, alle sammen. (for noen av søskenbarna er det her snakk om en slektning de sikkert ikke har truffet siden før årtusenskiftet).  Det er ikke planlagt noen storslått begravelse, så summen på hver enkelt blir ikke stor hvis alle deltar.

Synspunkter?

Anonymkode: 76a64...bfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synest det er innafor. De har jo fullt lov å si nei.

Anonymkode: ce59f...a3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen dør, og ikke har nære pårørende og heller ikke etterlater seg penger eller verider til å dekke egen begravelse, så påtar det offentlige seg å få mannen i graven. Dere må si i fra til likhuset eller der han befinner seg, at der ikke er penger til å få mannen i jorden, så det offentlige må ta over. Alternativt ringer dere Nav sosial og ber dem ordne opp og påta seg alt arbeid. 

Anonymkode: 95af2...608

• Liker 5
Skrevet

Det finnes ordninger for dette men du må kontakte NAV der han bodde. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, MorTil2 skrev:

Det søkes om stønad når det ikke er midler i boet til å dekke begravelsen : https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Andre+pensjonsordninger/Nynorsk/stønad-ved-gravferd-og-båretransport .

En begravelse koster langt mer enn det denne støtten beløper seg til.  Ved å la det offentlige overta ansvaret for å få den døde begravet, så blir de fjerne slektningene  fri for alt økonomisk ansvar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt sendt en mail til alle slektninger, informert om situasjonen (med tall og budsjett), og oppfordret til et spleiselag. Hadde ikke tatt meg nær av en sånn henvendelse heller, selv om det ikke var noen jeg hadde et nært og personlig forhold til. Synes det er en helt forståelig ting å gjøre når situasjonen er som den er :)

Anonymkode: 1d5a1...bad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Frosterød viser også til at det finnes billigere alternativer om lommeboka er tom.

- På hvert møte med pårørende informerer vi om støttemulighet fra NAV, der en kan få innvilget inntil 21 336 kroner når den avdøde var medlem av folketrygden, sier Frosterød.

I tillegg kan man få dekket båretransport når avdøde må transporteres lengre enn 20 kilometer.

- Forleden hadde jeg en begravelse som kom på 16 000 kroner. Det er fullt mulig, om man bare trenger det aller viktigste, og ikke skal ha Arve Tellefsen til å spille fele i begravelsen, sier han.

Samtidig er det utgifter knyttet til en begravelse også utenfor byrået. Leie av kapell og krematorieavgift er eksempel på tileggsutgifter, som gjør det vanskelig å budsjettere en begravelse til under 20 000 kroner.

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/klarer-ikke-betale-for-egen-begravelse/s/2-2.952-1.8151593

Anonymkode: c32f9...4ab

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen er 4 år gammel. Prisene har økt, siden den gang da. I tillegg vet vi ikke hvor i landet den avdøde holder til. En begravelse i en storby er  mer kostbar enn i lille Fredrikstad. 

Vet folk virkelig så lite om hva det koster og hvordan det fungerer når noen dør?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen er 4 år gammel. Prisene har økt, siden den gang da. I tillegg vet vi ikke hvor i landet den avdøde holder til. En begravelse i en storby er  mer kostbar enn i lille Fredrikstad. 

Vet folk virkelig så lite om hva det koster og hvordan det fungerer når noen dør?

Det var mer ment som et eksempel, for å illustrere at man kan gjøre  en begravelse ganske billig om man kun tar med det aller nødvendigste. Prisen har økt, men det vil jeg anta støtten også har gjort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når noen dør, og ikke har nære pårørende og heller ikke etterlater seg penger eller verider til å dekke egen begravelse, så påtar det offentlige seg å få mannen i graven. Dere må si i fra til likhuset eller der han befinner seg, at der ikke er penger til å få mannen i jorden, så det offentlige må ta over. Alternativt ringer dere Nav sosial og ber dem ordne opp og påta seg alt arbeid. 

Nav sosial dekker ikke begravelser, mulig andre deler av nav gir tilskudd til dette.

Anonymkode: 3c265...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting å arve, så da er løsningen enkel: arvingene frasier seg arven, og det offentlige bekoster begravelsen.

Anonymkode: 6e137...a9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner ikke med at de tar på seg gjeld? Det er å ta offentlig skifte. Har han liten inntekt, dekker nav noe og resten dekker staten. 

Når det er som det er, og noen ikke har truffet han, så vil det være rart å få tlf om dekke begravelse

Anonymkode: 4ade6...c6d

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prisen har økt, men det vil jeg anta støtten også har gjort. 

Nix. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En begravelse koster langt mer enn det denne støtten beløper seg til.  Ved å la det offentlige overta ansvaret for å få den døde begravet, så blir de fjerne slektningene  fri for alt økonomisk ansvar. 

Jeg tenkte vel mer på at det finnes støtteordninger som vil hjelpe på økonomisk om det er slik at TS sin mor og tante ønsker å kunne arrangere en begravelse for fetteren. TS skriver tross alt at de har hatt jevnlig kontakt.

En begravelse kan gjøres meget enkel og kommer da på alt fra kr 20 000 - kr 30 000,-. Noen søk på nettet viser at begravelsesbyrå operer med meget forskjellige priser, så litt googling vil nok være lurt.

For øvrig er det forferdelig trist når mennesker dør såpass ensomme, og flott at noen bryr seg. TS, jeg syns det er helt greit å ta kontakt med øvrig slekt. Om dere får innvilget full støtte, er det tross alt kun snakk om noen hundrelapper på hver. Å sende blomster til en "vanlig" begravelse koster mye mer......

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, MorTil2 skrev:

Jeg tenkte vel mer på at det finnes støtteordninger som vil hjelpe på økonomisk om det er slik at TS sin mor og tante ønsker å kunne arrangere en begravelse for fetteren. TS skriver tross alt at de har hatt jevnlig kontakt.

En begravelse kan gjøres meget enkel og kommer da på alt fra kr 20 000 - kr 30 000,-. Noen søk på nettet viser at begravelsesbyrå operer med meget forskjellige priser, så litt googling vil nok være lurt.

For øvrig er det forferdelig trist når mennesker dør såpass ensomme, og flott at noen bryr seg. TS, jeg syns det er helt greit å ta kontakt med øvrig slekt. Om dere får innvilget full støtte, er det tross alt kun snakk om noen hundrelapper på hver. Å sende blomster til en "vanlig" begravelse koster mye mer......

I tillegg til det Begravelsesbyrået skal ha betalt så koster det faktisk en del tusen å få et gravsted enten det er kistegrav eller urnegrav. Leie av kapell pleier ikke koste noe så lenge man bruker den kirken/kapellet han sognet til bostedsmessig. 

AnonymBruker
Skrevet

Stein koster også masse penger.

Anonymkode: 4ade6...c6d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til det Begravelsesbyrået skal ha betalt så koster det faktisk en del tusen å få et gravsted enten det er kistegrav eller urnegrav. Leie av kapell pleier ikke koste noe så lenge man bruker den kirken/kapellet han sognet til bostedsmessig. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stein koster også masse penger.

Ja, dessverre koster det å gravlegge noen. Men igjen ,jeg oppfatter det som at TS søker råd om en løsning som gjør det mulig for familien selv å arrangere en begravelse for fetteren. At han var forgjeldet og hadde lite familie, betyr ikke at de ikke var glad i ham og ønsker å gi ham en begravelse de selv bestemmer hvordan skal foregå (vet ikke så mye om kommunale begravelser, men antar det er enkleste form og familien har ikke så mye innflytelse).

Her hvor jeg bor, er det nå mulig å bli gravlagt på en felles minnelund. Hver og en får sitt navn på en felles minnetavle, og man kan sette ned blomsterbuketter og tenne lys.Om dette finnes, og hva det koster, varierer fra kommune til kommune, men er absolutt et alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...