AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Jeg er leder på et lavere nivå i helsevesenet. En sjelden gang hender det dessverre at man må beordre personell til vakt. Beordringen i seg selv, kvalifiserer ikke til overtid. Rent økonomisk vil det derfor for bedriften lønne seg å beordre en ansatt i deltidsstilling. Jeg er imidlertid litt delt i vurdering av hvem som bør bli beordret. På den ene siden kan det være greit å beordre en ansatt i full stilling, da det for denne personen vil genere 100% lønn, samtidig vil det være en stor belastning for en som allerede jobber fullt å gå en ekstra vakt, men igjen så kan kanskje lønnen kompensere. En i deltidsstilling vil derimot i de fleste tilfeller ikke få samme arbeidsbelastning, dog heller ikke noe særlig økonomisk kompensasjon for å møte til en vakt en egentlig ikke har lyst å gå. Nå er det jo likevel sånn at deltidsansatte får overtid når timeantallet en gitt uke overstiger 35, 5 så kanskje saamvittigheten min blir reddet ved å beordre en deltidsansatt som kommer opp i et timeantall som generer overtid, men da er jeg egentlig illojal ovenfor arbeidsgiver.... Det er selvsagt andre perspektiver enn lønn å ta i betraktning ved beordring,, både total arbeidsbelastning i avdelingen. 100% ved et travelt akuttmottak er ofte mer slitsomt enn 100% på en distriktspsykiatrisk Senter, i tillegg til hyppigheten av beordring, fare for langtidssykemelding, eller stor utskiftning. sukk... Litt av et dilemma. Hva tenker dere ? Anonymkode: 1bbfe...364
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Jeg tenker at ledere må lære seg når de egentlig har lov å bruke beordring, det er svært sjelden det er tillatt, og du høres ut som du gjør dette ofte og dermed bør lese deg opp. Så tenker jeg at mange ansatte burde lære seg når de kan bli beordret, fordi sjefer med dårlig opplæring har en tendens til å misbruke beordring (dette kan man lese om titt og ofte på kg). Jeg har jobbet 20 år i helsevesenet og kan telle på en hånd de gangene arbeidsplassen har trengt å beordre folk på jobb etter loven. Selv har jeg kun blitt beordret en gang, og det var ifm en av de største ulykkene i nyere norsk historie og full katastrofeberedskap. Ellers er erfaringen at det meste kan løses ved å være fleksibel og tilby folk ekstra lønn eller fri, f.eks 100% overtid selv om det ikke er overtid eller betaling for vakten + en valgfri vakt fri med lønn. Beordring er upopulært og du bør gjøre det som er best for arbeidstakerne, ikke sjefene over deg i en slik situasjon. Egentlig syns jeg flere ledere burde gå inn å ta vakter selv når de ikke skaffer noen andre, men mange gidder ikke det eller er for faglig inkompetente. Men de jeg vet om som har gjort det har fått stor respekt av sine ansatte for å dra lasset. Om du jobber i akuttmottak eller på dps er ikke poenget, poenget er at den som blir beordret ikke får gjort det som var deres planer den kvelden, dvs at folk går glipp av bursdagsfeiring, håndballkamp, venninneklubb, konsert, dugnad, datenight, kino eller spillkveld fordi DU forlanger at de kommer på jobb. Hvor travelt det er på arbeidsplassen er ikke relevant. Vedr sykmeldinger så er lederstil over tid mer relevant enn en enkelt beordring, så hvis mange er langtidssykemeldte så er gjerne det noe du bør se på. Anonymkode: 82046...4a2 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at ledere må lære seg når de egentlig har lov å bruke beordring, det er svært sjelden det er tillatt, og du høres ut som du gjør dette ofte og dermed bør lese deg opp. Så tenker jeg at mange ansatte burde lære seg når de kan bli beordret, fordi sjefer med dårlig opplæring har en tendens til å misbruke beordring (dette kan man lese om titt og ofte på kg). Jeg har jobbet 20 år i helsevesenet og kan telle på en hånd de gangene arbeidsplassen har trengt å beordre folk på jobb etter loven. Selv har jeg kun blitt beordret en gang, og det var ifm en av de største ulykkene i nyere norsk historie og full katastrofeberedskap. Ellers er erfaringen at det meste kan løses ved å være fleksibel og tilby folk ekstra lønn eller fri, f.eks 100% overtid selv om det ikke er overtid eller betaling for vakten + en valgfri vakt fri med lønn. Beordring er upopulært og du bør gjøre det som er best for arbeidstakerne, ikke sjefene over deg i en slik situasjon. Egentlig syns jeg flere ledere burde gå inn å ta vakter selv når de ikke skaffer noen andre, men mange gidder ikke det eller er for faglig inkompetente. Men de jeg vet om som har gjort det har fått stor respekt av sine ansatte for å dra lasset. Om du jobber i akuttmottak eller på dps er ikke poenget, poenget er at den som blir beordret ikke får gjort det som var deres planer den kvelden, dvs at folk går glipp av bursdagsfeiring, håndballkamp, venninneklubb, konsert, dugnad, datenight, kino eller spillkveld fordi DU forlanger at de kommer på jobb. Hvor travelt det er på arbeidsplassen er ikke relevant. Vedr sykmeldinger så er lederstil over tid mer relevant enn en enkelt beordring, så hvis mange er langtidssykemeldte så er gjerne det noe du bør se på. Anonymkode: 82046...4a2 Takk for svar. Dette var et ganske aggressivt , arrogant og krevende innlegg som bærer preg av en grunnleggende motvilje mot ledere (autoriteter?). I et samarbeid vil slike holdninger få andre mot deg, snarere enn med deg. Til opplysning har jeg vært leder i to år, og heldigvis sluppet å beordre noen. Imidlertid vet jeg det brukes, og tenker at det er reelt at det kan skje på på min avdeling også. Jeg ønsker å gjøre det som er best for arbeiderne, derfor luftet jeg problemstillingen her. Ts :-) Anonymkode: 1bbfe...364 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 Skal si du følte deg truffet, det betyr vel i grunnen at jeg har ganske rett innlegget mitt er hverken aggressivt eller arrogant (og hva du mener med krevende er et godt spørsmål), men ber folk om å lære seg hva som er lov, enten de er leder eller ansatt. At du mener det viser uvilje mot autoriteter å påpeke ledere som gjør feil ihht lovverk og tariffavtaler sier mye om din lederstil. Du tåler altså ikke at andre påpeker at en leder kan gjøre feil, farlig tankegang. Du tåler heller ikke at det blir satt spørsmål om din lederstil, selv om du burde være ydmyk nok til å la andre evaluere den. Hvis du leser litt her inne ser du at det ikke er så uvanlig å bli truet med beordring frem i tid, eller at en arbeidstakere får fri og en annen blir beordret inn, ingen av delene er lov så klart. Som leder har du et ansvar for å ivareta dine ansatte. Beordring er en alvorlig inngripen i en arbeidstakers fritid, og leder bør gjøre alt de kan for å forhindre at beordring gjøres, selv om det koster bedriften noen kroner. Når du tenker på hvem som blir billigst å beordre syns jeg du har feil fokus, det er ikke mindre belastende å bli beordret fordi man jobber deltid. Forøvrig; mine holdninger, som du i grunnen vet svært lite om, har bragt meg mange venner i alle lag av organisasjonen jeg jobber i nettopp fordi jeg er presis og opptatt av å følge de lover og regler som regulerer arbeidslivet, sammen med grunnleggende folkeskikk og respekt for folks privatliv. Anonymkode: 82046...4a2 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Du beordrer selvsagt den som jobber deltid. Overtid skal unngås, både av økonomiske hensyn og av hensyn til arbeidstakeren. Muligheten for å bli beordret på jobb bør ikke komme som noen overrraskelse for noen som har valgt å jobbe innenfor helsevesenet. Anonymkode: 7db69...922 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå