AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Jeg vet at dette ikke har så mye med reiselivet å gjøre men jeg må skrive en fagartikkel på skolen om tsunamier og og hvorfor det ikke påvirker Norge no særlig? har lett etter svar men finner ingen, er det noen som kan hjelpe meg?? trenger svar så fort så mulig Anonymkode: 854bf...7e5
koko458 Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Det har med geografi og jordplatene å gjøre, Norge ligger på midten av en av platene, og blir derfor ikke påvirket. Men det kommer også ann på hvorfor tsunamien oppstår. For eksempel, to jordplater beveger seg og skaper et jordskjelv som deretter lager en tsunami. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #3 Skrevet 15. mars 2017 Det har bl.a med kontinentalplatene å gjøre. Norge ligger ikke ved kontinentalplater som presser mot hverandre og lager disse bølgene. Veldig forenklet forklaring, det er jo litt mer avansert enn dette. Tsunami er på en måte et jordskjelv som foregår ute i havet, platene gnisser opp og ned mot hverandre, og når da plutselig den ene platen går over den andre så lager det en stor flodbølge. Norge befinner seg ikke på en sånn plate, dermed er ikke Norge særlig utsatt for tsunami. Litt klønete forklart, men ja Anonymkode: 727e8...9e9
Gjest Axl Rose Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 (endret) Det kan komme tsunami i Norge også pga fjell raser sammen og ned i sjøen. Endret 15. mars 2017 av Axl Rose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå