AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Jeg vet at dette ikke har så mye med reiselivet å gjøre men jeg må skrive en fagartikkel på skolen om tsunamier og og hvorfor det ikke påvirker Norge no særlig? har lett etter svar men finner ingen, er det noen som kan hjelpe meg?? trenger svar så fort så mulig Anonymkode: 23e12...901
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Det står nok i boken. Tsunamier er skapt av aktivitet tilknyttet: -vulkaner - Island kan gå åt skogen, men sånn på fastlandet og kontinentalsokkelen har Norge ekstremt lite aktivitet her. Dette punktet er knyttet mye (men ikke helt) opp mot neste punkt: -bevegelsen i jordens plater - vi har ingen bruddlinjer nær Norge. Vi har heller ingen gigantiske sjøområder rett utforbi stuedøra (Storbritania, Island, Grønnland etc ligger og dupper som bølgebrytere uti der) sånn som de har langs deler av Stillehavskysten og langs Atlanterhavet lengre retning sør. Dette er viktig fordi mengde vann til rådighet og distanse det reiser har sammenheng med høyde på bølger. -Utenomjordisk aktivitet. Og da mener jeg ikke aliens, men meteorer. Om en sånn treffer havet vil det trolig skape tsunami(er). De kan ramme Norge. Like sannsynlig her som andre steder. -Skred. Enten fra land (Her er Geiranger et skrekkeksempel) eller fra kontinentalsokkelen. Heldigvis for oss vil trolig en sånn bølge vende nesen retning England. Skred på sjøbunnen er en sannsynlig årsak også i Norge, skred fra fjell i fjorder likeså. Anonymkode: d1f35...c54 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Det er fordi Olav den Hellige beskytter oss. Anonymkode: 13c1b...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 Det var vel mange, mange som døde som følge av tsunamien etter Storegga-raset: https://nn.wikipedia.org/wiki/Storeggaraset Anonymkode: d5d0a...1e5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 Dybden på Nordsjøen og sokkelen Norge ligger på, samt landheving siden istiden gjør også at landet vårt er mindre sårbart mot tsunamier. Men som flere nevner så er et par av fjordene våre sårbare for lokale flodbølger utløst av ras. Anonymkode: 5780a...0f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå