AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Ungen er drøyt 2,5 år gammel, og er helt umulig å få tatt tempen på (rektalt). Strigråter, vil absolutt ikke, og hvis jeg prøver å tvinge ham så er han som en mark for å vri seg unna. På ett vis kan ikke han bestemme dette.. Men jeg føler heller ikke jeg kan holde ham fast og tvinge i ham termometeret. Jeg risikerer i verste fall å skade ham. Jeg er alene, så jeg har ingen til å hjelpe meg med dette heller. Jeg har prøvd å lokke med belønning, men gråten er virkelig hjerteskjærende og han vil absolutt ikke. Noen tips? Anonymkode: 70904...16d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Ta det under armen. Legg til en grad. Ferdig. Anonymkode: 43e07...6e6 11
Britt Banditt Skrevet 15. mars 2017 #3 Skrevet 15. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det under armen. Legg til en grad. Ferdig. Anonymkode: 43e07...6e6 Det samme tenkte jeg. Bare at det er vel bare ca en halv grad som skal legges til? Ikke noe ekspert, men mener å ha lest det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 kjøpe øretermometer eller pannetermometer. Husker jeg hata å bli tatt tempen i rompa... Smør med vaselin og hold beina oppe med ene armen. Anonymkode: 5a4b3...093 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 om han har høy feber skal du kanskje gi han paracet rektalt? Anonymkode: 5a4b3...093
Fleur Delacour Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 Det fins heldigvis alternativ. Pannetermometer er lettvint, og gir en god pekepinn på tempen. Rektalt er der sikreste, men synes ikke noe om å tvinge det på et barn. 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #7 Skrevet 15. mars 2017 Er det så viktig å måle tempen da? Du kjenner jo hvor varm han er, og du kjenner vel om det bare er lett feber eller om det er veldig høy feber? Vil ikke barnet måle rektalt, så synes jeg du skal la det være. Du har fått forslag over her til hvordan du ellers kan måle. Anonymkode: f22f0...c1b 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 Øretermometer eller sånt infrarødt termometer. Men hvorfor må dere måle temperatur? Anonymkode: 36b59...35a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det så viktig å måle tempen da? Du kjenner jo hvor varm han er, og du kjenner vel om det bare er lett feber eller om det er veldig høy feber? Vil ikke barnet måle rektalt, så synes jeg du skal la det være. Du har fått forslag over her til hvordan du ellers kan måle. Anonymkode: f22f0...c1b Det tenkte jeg og. Man merker jo lett om barn har feber og er slapp. Anonymkode: 36b59...35a 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #10 Skrevet 15. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det tenkte jeg og. Man merker jo lett om barn har feber og er slapp. Anonymkode: 36b59...35a Det er akkurat det. Jeg måler barna mine svært sjeldent, og da på måter som de synes er ok (under arm eller pannetermometer). Gjerne før jeg ringer legevakt, for de spør alltid etter temp. Anonymkode: f22f0...c1b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #11 Skrevet 15. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det. Jeg måler barna mine svært sjeldent, og da på måter som de synes er ok (under arm eller pannetermometer). Gjerne før jeg ringer legevakt, for de spør alltid etter temp. Anonymkode: f22f0...c1b Jepp. Og også på legevakten er man mer opptatt av almentilstand enn av noen desimalforskjeller. Er ungen i stand til å kjempe bort mor som vil måle, så er det enda litt å gå på før feberen er faretruende høy, tenker jeg. Anonymkode: 36b59...35a 5
Sushi Skrevet 15. mars 2017 #12 Skrevet 15. mars 2017 Legg barnet på tvers over fanget ditt med rumpa opp og hodet/armene ned på gulvet. Smør termometeret med olje/vaselin og få det fort overstått. Ikke prøv å lokke eller diskutere. Vi måler i rumpa fordi det kun er der det blir nøyaktig, men vi måler bare når vi må vite om barna har feber og eventuelt hvor mye (hvis feberen er høy og allmenntilstanden dårlig). 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #13 Skrevet 15. mars 2017 Pannetermometer/lasertermometer. Anonymkode: cdf08...45f
boblevann Skrevet 15. mars 2017 #14 Skrevet 15. mars 2017 Som flere sier: hvorfor måle? Almenntilstand er MYE viktigere enn temperatur - og en unge som kan kjempe på det viset det har nok ok almenntilstand tenker jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #15 Skrevet 15. mars 2017 Er det ingen som bruker termometeret i munnen? Som man alltid ser i tegneserier Anonymkode: 0db08...8ea
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #16 Skrevet 15. mars 2017 Jeg måler bare når jeg virkelig er begymret, og da er som regel barnet for slapt til å merke noe. Gi paracet om han ser febersyk ut og har redusert allmentilstand. Anonymkode: 2ba19...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #17 Skrevet 16. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungen er drøyt 2,5 år gammel, og er helt umulig å få tatt tempen på (rektalt). Strigråter, vil absolutt ikke, og hvis jeg prøver å tvinge ham så er han som en mark for å vri seg unna. På ett vis kan ikke han bestemme dette.. Men jeg føler heller ikke jeg kan holde ham fast og tvinge i ham termometeret. Jeg risikerer i verste fall å skade ham. Jeg er alene, så jeg har ingen til å hjelpe meg med dette heller. Jeg har prøvd å lokke med belønning, men gråten er virkelig hjerteskjærende og han vil absolutt ikke. Noen tips? Anonymkode: 70904...16d La være med det! Man bør klare å se og føle på hva som er sengeliggende feber eller ei! Anonymkode: 29cb8...84d 3
Tvist Skrevet 16. mars 2017 #18 Skrevet 16. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen som bruker termometeret i munnen? Som man alltid ser i tegneserier Anonymkode: 0db08...8ea Jeg gjør det på meg. Hadde aldri målt temperaturen rektalt på meg selv, hvorfor skulle jeg gjøre det med et stakkars barn?
Sariou Skrevet 16. mars 2017 #19 Skrevet 16. mars 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Og også på legevakten er man mer opptatt av almentilstand enn av noen desimalforskjeller. Er ungen i stand til å kjempe bort mor som vil måle, så er det enda litt å gå på før feberen er faretruende høy, tenker jeg. Anonymkode: 36b59...35a Noen barn kan være ganske gira selv med høy feber. Både jeg (da jeg var barn) og min sønn var sånn. Vi ble/blir i liten grad påvirket av høy feber. Når det er sagt er jeg enig med de som sier at det ikke er nødvendig å måle. Og man skal i hvert fall ikke tvinge det gjennom.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #20 Skrevet 16. mars 2017 Her kjøpte vi øretermometer for 40kr fra kina, det funker bra (aliexpress). Tar ca 1sek å måle feber og gjør ikke ondt eller er ikke ubehagelig. Fra en hylende unge til en unge når vi måtte fikle med noe i rumpa og under armet til en unge som henter termometeret selv Anonymkode: 5089d...474 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå