Gå til innhold

Du med kryssallergi, hva spiser du nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten kryssallergi tåler jeg aldri egg og løk. Med kryssallergi er det en lang liste nå med gulrot, potet, steinfrukter ++. Så snart denne pollen er over er det kornprodukter. Da tåler jeg fint mel, men ikke rug osv. 

Så er det noe annet de neste etter det, var det nøtter osv da?

Opplever å ikke kunne spise noe frukt og grønt på vårhalvåret.

Hva spiser dere da? Vil jo være litt sunn. Appelsin går fint, men det er det.

Anonymkode: cba0a...9d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å holde meg unna latex :P

Anonymkode: a3cf5...e57

AnonymBruker
Skrevet

Min kryssallergi er ikke knyttet til pollen og/eller sesong. Så lever slik året rundt. Man venner seg. :)

Anonymkode: 8a96c...dec

AnonymBruker
Skrevet

Joda, man blir vant. Det som er trygt å spise er kylling og ris, melkeprodukter. Men kan jo ikke leve på det. Hva med mangel sykdommer?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten kryssallergi tåler jeg aldri egg og løk. Med kryssallergi er det en lang liste nå med gulrot, potet, steinfrukter ++. Så snart denne pollen er over er det kornprodukter. Da tåler jeg fint mel, men ikke rug osv. 

Så er det noe annet de neste etter det, var det nøtter osv da?

Opplever å ikke kunne spise noe frukt og grønt på vårhalvåret.

Hva spiser dere da? Vil jo være litt sunn. Appelsin går fint, men det er det.

Har du kryssallergi, så tåler du ikke rå epler m.m. kokte epler, gulrøtter m.m. tåler du. Poteter er det ingen som kryssreagerer på. Egg har heller ikke noe de kryssreagerer på. 

Skal du kutte ut disse mengdene av mat sore deler av året, så får du etter en tid mangelsykdommer. Du bør snakke med kvalifisert helsepersonell. 

Anonymkode: 94102...386

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, man blir vant. Det som er trygt å spise er kylling og ris, melkeprodukter. Men kan jo ikke leve på det. Hva med mangel sykdommer?

Aldri hatt. Jeg har fødemiddelallergi i tillegg og tar prøver en gang i året for å sjekke opptak av vitaminer og mineraler. Kun vært tom for B12 en gang, ellers får jeg i meg det jeg trenger via kosten. 

Anonymkode: 8a96c...dec

Skrevet

Jeg kan stort sett spise alt så lenge det er varmebehandlet. Banan, druer og de fleste typer bær tåler jeg rått hele året. Det eneste jeg holder meg unna  uavhengig av tilberedning er mandler og hasselnøtter, som er det jeg reagerer absolutt kraftigst på. 

Har du testet at du faktisk reagerer på alle disse matvarene, eller tar du det ut ifra en liste fra f.eks apoteket? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...