Gå til innhold

Hvordan få et godt kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Nå har jeg funnet ut at jeg må ta tak i kostholdet mitt, men jeg starter på totalt blanke ark - jeg har ikke peiling på mat, jeg er ikke flink til å handle eller lage mat - kort sagt aner jeg ikke hvor jeg skal starte. 

Per idag kjøper jeg mye ferdigmat, mye snacks og spiser generelt svært få ordentlige middager i løpet av en uke. Mye av grunnen til det er at jeg ikke aner hva jeg kan lage, og at det er så enkelt å ty til en ferdigpizza. I tillegg har jeg et altfor høyt forbruk av kullsyreholdige drikker (brus, energidrikk), og det er spesielt et problem da jeg aldri finner noe som kan erstatte det. 

Det jeg lurer på er om noen har nettsider med oppskrifter, tips til kosthold eller andre tips for å hjelpe meg på veien? Blir glad for all hjelp jeg kan få.

Anonymkode: aa79a...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den sunne eller også den raske delen på matprat.no er grei å bruke.

Ellers har jeg gått mye over til vegetarmat (du trenger ikke gjøre det hver dag). Så lærer man seg også at kjøtt/fisk ikke må være det viktigste i retten, men at grønnsakene kan være det viktigste. 

Jeg lager gjerne Wok. Kjøper en ferdig pose woksalat (foretrekker den som ikke er frosset) og tilsetter gjerne paprika og squash. Kjøper ferdigsaus til wok, eller hiver oppi soyasaus og søt chilisaus fra flaske. Koker en pakke nudler i tillegg mens grønnsakene stekes (har ikke wokpanne, bruker vanlig stekepanne). Jeg lager vegetar, men hiv gjerne oppi reker, laks eller svin om du ønsker.

Ellers er jeg glad i ovnsbakte poteter. Kjøper fine poteter, smør dem med litt olivenolje og salt og inn i ovnen (200-250 grader). Etter 15-20 min hiver jeg inni ovnen paprika i biter og tomat. Steker kanskje litt bacon til og lager Tzatziki (riv agurk og strø over salt, saltet trekker vann ut av agurken. Etter noen minutter, skyll av saltet og "vri" ut så mye vann du får ut av agurken. Bland agurken med youghurt og hvitløk) eller kesam med løk, salt og urter i. Mager kesam går fint. Spiser også gjerne mais til.

Supper er sunt og billig, om du søker på det finner du mye. Tomatsuppe, blomkålsuppe, gulrotsuppe osv. Greit om du har en stavmikser til det.

Kan du erstatte drikken med jus eller sukkerfri saft? Jus har like mye sukker som brus, men litt næringsstoff. Prøv å venne det til vann, med kullsyre og litt smak om det hjelper.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er du glad i å spise? Start der. Finn oppskrifter på retter du liker. Bestem deg i første omgang for én hjemmelaget middag i uka. Gå gjennom ingrediensene i oppskriften. Skriv ned det du mangler for kunne å lage den. Tilføy andre ting du har tenkt å spise de neste 3-7 dagene. Dette er handlelista di. Ta med handlelista i butikken, og følg den. 

Drikk vann når du er tørst, drikk brus som kos.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Den sunne eller også den raske delen på matprat.no er grei å bruke.

Ellers har jeg gått mye over til vegetarmat (du trenger ikke gjøre det hver dag). Så lærer man seg også at kjøtt/fisk ikke må være det viktigste i retten, men at grønnsakene kan være det viktigste. 

Jeg lager gjerne Wok. Kjøper en ferdig pose woksalat (foretrekker den som ikke er frosset) og tilsetter gjerne paprika og squash. Kjøper ferdigsaus til wok, eller hiver oppi soyasaus og søt chilisaus fra flaske. Koker en pakke nudler i tillegg mens grønnsakene stekes (har ikke wokpanne, bruker vanlig stekepanne). Jeg lager vegetar, men hiv gjerne oppi reker, laks eller svin om du ønsker.

Ellers er jeg glad i ovnsbakte poteter. Kjøper fine poteter, smør dem med litt olivenolje og salt og inn i ovnen (200-250 grader). Etter 15-20 min hiver jeg inni ovnen paprika i biter og tomat. Steker kanskje litt bacon til og lager Tzatziki (riv agurk og strø over salt, saltet trekker vann ut av agurken. Etter noen minutter, skyll av saltet og "vri" ut så mye vann du får ut av agurken. Bland agurken med youghurt og hvitløk) eller kesam med løk, salt og urter i. Mager kesam går fint. Spiser også gjerne mais til.

Supper er sunt og billig, om du søker på det finner du mye. Tomatsuppe, blomkålsuppe, gulrotsuppe osv. Greit om du har en stavmikser til det.

Kan du erstatte drikken med jus eller sukkerfri saft? Jus har like mye sukker som brus, men litt næringsstoff. Prøv å venne det til vann, med kullsyre og litt smak om det hjelper.

Tusen takk for mange gode tips! Matprat.no hadde mye spennende mat - kanskje jeg skal sette meg mål å lage minst én oppskrift derfra i uka (til å begynne med)? 

Det er sant som du sier om at kjøtt/fisk ikke trenger å være det viktigste! Sånn som det er i dag lager jeg middag basert på f.eks. kjøttdeig, og har ikke sett så mange andre muligheter, på en måte. Må bli flinkere til å se andre alternativer.

Har prøvd saft, men har ikke foreløpig funnet en som "funker", men må kanskje prøve flere sorter. Er ikke så glad i juice til annet enn frokost.

31 minutter siden, Pringle skrev:

Er du glad i å spise? Start der. Finn oppskrifter på retter du liker. Bestem deg i første omgang for én hjemmelaget middag i uka. Gå gjennom ingrediensene i oppskriften. Skriv ned det du mangler for kunne å lage den. Tilføy andre ting du har tenkt å spise de neste 3-7 dagene. Dette er handlelista di. Ta med handlelista i butikken, og følg den. 

Drikk vann når du er tørst, drikk brus som kos.

Veldig god idé. Som jeg sa lengre oppe, kanskje et mål bør bli å lage minst én oppskrift fra matprat.no i uka! 

Anonymkode: aa79a...868

AnonymBruker
Skrevet

Synes havregrøt er en super frokost. Ha gryn i en kopp og slå over varmt vann, la stå litt. Ha evt i mer (eller mindre ;)) vann. Liker å ha rosiner eller kanel oppi også. Metter lenge! Drikk gjerne vann før du spiser. Ha frukt, en hel eller halv skyr til mellommat, velg 100% grovt brød som lunsj (coop har et som er godt) :) fyll opp tallerkenen med halvparten salat/grønnsaker og spis 😎 

Anonymkode: 354b9...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...