Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det at man blir brukt som gratis arbeidskraft når folk er syke? Står i reglementet til skolen at det ikke er lov, men i praksis er det annerledes. Har så kort tid igjen at jeg holder kjeft. Men nå er jeg lei😊 

Anonymkode: ab681...3d9

Videoannonse
Annonse
Gjest AvocadoMelon
Skrevet

Det er nok ganske vanlig dessverre. Men ikke lov. Skal du tilbake dit? Jeg ville meldt i fra til skolen. Så vet de at det forekommer der, til fremtidige praksis studenter. 

Skrevet (endret)

Veeeeeldig vanlig. Jeg var dessverre så dum å si ifra til lærer, ikke lurt. I praksis (som sykepleierstudent iallefall) er det bare å lære seg å holde kjeft om all urettferdig behandling mot seg selv. 

Endret av strawberry
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AvocadoMelon skrev:

Det er nok ganske vanlig dessverre. Men ikke lov. Skal du tilbake dit? Jeg ville meldt i fra til skolen. Så vet de at det forekommer der, til fremtidige praksis studenter. 

Nei, skal ikke ha flere praksiser der. Har pratet med flere i klassen min og utnyttelse av studenter er tydeligvis vanlig flere plasser i landet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, strawberry skrev:

Veeeeeldig vanlig. Jeg var dessverre så dum å si ifra til lærer, ikke lurt. I praksis (som sykepleierstudent iallefall) er det bare å lære seg å holde kjeft om all urettferdig behandling mot seg selv. 

Hva gjorde læreren din da? Jeg skal holde kjeft for å bestå. Men jævla kjipt å ha perm fra min egen jobb i flere mnd for å jobbe gratis et annet sted...er så lei at det antageligvis lyser av meg. Trivelige folk og alt det, men FED UP! 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde læreren din da? Jeg skal holde kjeft for å bestå. Men jævla kjipt å ha perm fra min egen jobb i flere mnd for å jobbe gratis et annet sted...er så lei at det antageligvis lyser av meg. Trivelige folk og alt det, men FED UP! 

Læreren kontaktet praksisplassen for å si ifra, og jeg fikk kjeft av en passe forbanna avdelingsleder fordi jeg hadde sagt ifra. Ingen unnskyldning for at jeg ble regnet for en av de i avdelingen når noen andre var syk (de leide ikke inn ekstra, fordi jeg var jo der). Var sinnsykt glad når jeg var ferdig der, for å si det sånn, det ble noen ubehaglige siste uker av praksisen med en avdelingsleder som så stygt på meg hver gang hun så meg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, strawberry skrev:

Læreren kontaktet praksisplassen for å si ifra, og jeg fikk kjeft av en passe forbanna avdelingsleder fordi jeg hadde sagt ifra. Ingen unnskyldning for at jeg ble regnet for en av de i avdelingen når noen andre var syk (de leide ikke inn ekstra, fordi jeg var jo der). Var sinnsykt glad når jeg var ferdig der, for å si det sånn, det ble noen ubehaglige siste uker av praksisen med en avdelingsleder som så stygt på meg hver gang hun så meg. 

Skal jeg si fra blir det nok etter jeg er ferdig da.. 

Skrevet

Kan vel også nevne at en annen praksisplass jeg hadde, ble studentene veldig dårlig behandlet, snakket stygt om og til. Lærer var veeeldig forståelsesfull, og sa at de beklaget at vi måtte være der. Får nå vite av studenter som er der 1-1,5 år senere, at det første elevene blir advart mot, er at avdelingen er kjent for ikke ta å imot studentene på en god måte, og at de bare må holde ut.. 

Angrer ikke på utdanningen jeg har tatt, men praksis er virkelig det verste, og kan virkelig ødelegge en som menneske. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal jeg si fra blir det nok etter jeg er ferdig da.. 

Ja, man må nesten heller ta det opp senere, slik at det ikke går ut over deg, men du  kanskje kan redde studenter senere. OM lærerene/avdelingen gidder å gjøre noe med det da. 

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at studenter i praksis skal få betalt... Er dette tilfellet for alle som er i praksis?

Anonymkode: 8b207...c29

Skrevet

Det jeg har lært av praksis er at man aldri skal si i fra om sånt, bare finne seg i det og "la folk være som de er" i følge lærerene mine. Praksis kan være noe jævla dritt, og vi har 50 uker til sammen med praksis iløpet av bacheloren :nori:

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at studenter i praksis skal få betalt... Er dette tilfellet for alle som er i praksis?

Anonymkode: 8b207...c29

Hva mener du? Det er selvsagt ubetalt. 

Skrevet (endret)

Veldig vanlig og ikke lov! Avdelingsleder på min praksisplass mente at jeg skulle gå i avdelingen og tok ikke inn folk når noen var syk. Heldigvis ble min kontakt forbanna og nektet å sette meg inn. Insisterte på at jeg skulle følge henne = merarbeid på de andre ansatte = sure miner = det skjedde aldri igjen 😀 Skulle vært flere slike veiledere.

Endret av boblevann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bli brukt som ren arbeidskraft er ikke greit, men så er det mye grenseland her. Eksempel fra egen sykehusavdeling, grunnbemanningen er to sykepleiere og en tredjemann (spl/hj.pl/pleieassisten) på en dagvakt, der sykepleierne har ansvar for to tremannsrom hver, og tredjemann hjelper til der det trengs. Hvis det er to erfarne sykepleiere og belegget ikke er for tungt kan de klare seg uten tredjemann dersom denne er syk. Når vi har sykepleiestudenter så skal de etterhvert i praksis kunne ha ansvar for ett rom, og vise at de er i stand til å utføre grunnleggende sykepleie for disse pasientene, altså målinger, stell, mat, medisiner (med hjelp), og det som duker opp ila dagen. Hvis tredjemann da er syk vil vi normalt ikke ringe inn en ekstra, fordi studenten skal ta ett rom og behovet for ansatte dermed reduseres. Noen studenter hyler da opp om at de blir brukt som arbeidskraft, men faktum er at de hadde fått akkurat de samme arbeidsoppgavene enten vi er to eller tre, og at det for dem ikke har noe å si. Hvis vi derimot kommanderte studenten til å ta jobben til tredjemann ville det vært å bruke denne som arbeidskraft (og det gjør vi ikke), men en del studenter forstår ikke forskjellen. Noen syns også det er forkastelig at de blir bedt om å hjelpe til med et løft, å servere mat til en pasient som ikke er deres, hjelpe en annen en kontakten å forflytte pasient fra rullestol til seng, eller å gå på laben med en hasteprøve. Det å kunne hjelp hverandre er også en læringssituasjon, å ha studenter i praksis er krevende for arbeidsplassen, men det er mye kjekkere med de studentene som kan gi en hjelpende hånd når det trengs fremfor å skrike "utnyttelse". Så før du evt sier fra til skolen ts, syns jeg du skal tenke over om dette er en oppgave du som student er forventet å kunne gjøre uavhengig av bemanningssituasjon, eller om du kun blir satt til å gjøre den fordi Gunn, Helga og Rakel er syk den dagen. 

Anonymkode: ce963...859

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper og tror at det ikke er vanlig. Jeg har i hvertfall ikke opplevd det, og har ikke hørt om at andre i klassen har blitt brukt som "vikar" heller. Skolen min er veldig tydelig på at det ikke skal skje. Det står jo også i informasjonen praksisstedet får fra skolen. Skjer det skal man si ifra til praksisveileder eller skolen om man ikke blir hørt av praksisveileder. Jeg hadde aldri godtatt det

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bli brukt som ren arbeidskraft er ikke greit, men så er det mye grenseland her. Eksempel fra egen sykehusavdeling, grunnbemanningen er to sykepleiere og en tredjemann (spl/hj.pl/pleieassisten) på en dagvakt, der sykepleierne har ansvar for to tremannsrom hver, og tredjemann hjelper til der det trengs. Hvis det er to erfarne sykepleiere og belegget ikke er for tungt kan de klare seg uten tredjemann dersom denne er syk. Når vi har sykepleiestudenter så skal de etterhvert i praksis kunne ha ansvar for ett rom, og vise at de er i stand til å utføre grunnleggende sykepleie for disse pasientene, altså målinger, stell, mat, medisiner (med hjelp), og det som duker opp ila dagen. Hvis tredjemann da er syk vil vi normalt ikke ringe inn en ekstra, fordi studenten skal ta ett rom og behovet for ansatte dermed reduseres. Noen studenter hyler da opp om at de blir brukt som arbeidskraft, men faktum er at de hadde fått akkurat de samme arbeidsoppgavene enten vi er to eller tre, og at det for dem ikke har noe å si. Hvis vi derimot kommanderte studenten til å ta jobben til tredjemann ville det vært å bruke denne som arbeidskraft (og det gjør vi ikke), men en del studenter forstår ikke forskjellen. Noen syns også det er forkastelig at de blir bedt om å hjelpe til med et løft, å servere mat til en pasient som ikke er deres, hjelpe en annen en kontakten å forflytte pasient fra rullestol til seng, eller å gå på laben med en hasteprøve. Det å kunne hjelp hverandre er også en læringssituasjon, å ha studenter i praksis er krevende for arbeidsplassen, men det er mye kjekkere med de studentene som kan gi en hjelpende hånd når det trengs fremfor å skrike "utnyttelse". Så før du evt sier fra til skolen ts, syns jeg du skal tenke over om dette er en oppgave du som student er forventet å kunne gjøre uavhengig av bemanningssituasjon, eller om du kun blir satt til å gjøre den fordi Gunn, Helga og Rakel er syk den dagen. 

Anonymkode: ce963...859

Slik studenter ble brukt der jeg var i praksis, var at de måtte smørre skiver og ha ansvar for skyllerom mens sykepleieren fløy rundt og gjorde alt det sykepleiefaglige. Altså, studentene fikk ikke med seg noen ting sykepleiefaglig - men ble satt til å smørre skiver og koke kaffe. Selvsagt skal både sykepleiere og studenter hjelpe til med dette, men man lærer jo absolutt ingenting på en slik vakt. Sykepleieren tok sårstell, gav medisiner, kateteriserte osv, mens studenten vasket klær. Det blir veldig, veldig feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller mer regelen enn unntaket. I siste praksisperiode fjernet de til og med ansatte fra vaktplanen, fordi de hadde så mange studenter. 

Anonymkode: 125cc...a33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...