Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

kan gravide spise frosne bær fra utlandet (polen osv) i smoothie?

Anonymkode: 1a995...05c

AnonymBruker
Skrevet

Eh. Ja? 

Anonymkode: e8d98...ff8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For både gravide og ikke gravide er rådet fra Helsetilsynet å koke alle frosne bær. Grunnen er fare for tarmbakterier som ikke forsvinner på annen måte enn ved koking. 

For en del år siden ble folk og syke av frosne bær, på grunn av samonella. En annen sak er tarmbakterier, funnet i bær ved undersøkelser for nettopp tarmbakterier. 

Har du plukket og frosset bærne selv, så er saken en annen. Men der er jo på vei inn bakterier/parasitter også til Norge som kan medføre alvorlig sykdom på sikt. 

Anonymkode: 83201...457

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det frarådet å spise frosne bær pga hepatitt a.  Dette gjelder også ikke-gravide. Jeg er vaksinert så jeg spiser selv om jeg er gravid.

Anonymkode: d75b6...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er hjemmefryserdyrkede bær så skal det gå bra, ellers vet jeg ikke.

Anonymkode: 0f454...b58

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det går helt fint. Forhold deg til de offentlige kostholdsrådene og ikke spør her på KG, da er alltid svaret at "ja det er kjempefarlig"

Anonymkode: 031b8...ac7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går helt fint. Forhold deg til de offentlige kostholdsrådene og ikke spør her på KG, da er alltid svaret at "ja det er kjempefarlig"

Med dette svaret så synes jeg virkelig du skal komme med link til at frosne, utenlandske bær er ok å spise uten å koke først. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med dette svaret så synes jeg virkelig du skal komme med link til at frosne, utenlandske bær er ok å spise uten å koke først. 

kom med link fra det offentlige på at de skal kokes. Eller er det slik at gravide skal gå ut fra at alt er farlig inntil det motsatte er bevist?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Les vedlagte link. Gjelder ikke kun for gravide.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/skyll_eller_kok_frukt_baer_og_gronnsaker

1 time siden, AnonymBruker skrev:

kom med link fra det offentlige på at de skal kokes. Eller er det slik at gravide skal gå ut fra at alt er farlig inntil det motsatte er bevist?

Anonymkode: 24bd1...2ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les vedlagte link. Gjelder ikke kun for gravide.

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/skyll_eller_kok_frukt_baer_og_gronnsaker

Anonymkode: 24bd1...2ef

Nettopp! ikke noe farligere for gravide enn andre, bare 'et godt råd kan være å varmebehandle'. Det er ikke farlig å få diaré som gravid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nedsatt immunforsvar pga sykdom, men drikker ofte smoothie fra frosne bær - og har aldri blitt syk av de.

Anonymkode: 968cd...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nedsatt immunforsvar pga sykdom, men drikker ofte smoothie fra frosne bær - og har aldri blitt syk av de.

Anonymkode: 968cd...204

Jeg har drukket smoothie med frossen bær hver dag i 10 år, har aldri hatt magesjau. Bærene kommer jo typisk fra EU-land som Polen, de har jo hygeneregler der også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har drukket smoothie med frossen bær hver dag i 10 år, har aldri hatt magesjau. Bærene kommer jo typisk fra EU-land som Polen, de har jo hygeneregler der også. 

Det var de fra Sverige som ble trukket fra markedet sist. Og etter at de bøle trukket mange ganger ble rådet at man ikke skulle spise du uten å varmebehandle de.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan gravide spise frosne bær fra utlandet (polen osv) i smoothie?

Anonymkode: 1a995...05c

Jeg lurte litt på det samme da jeg var gravid. For eksempel lagde KO svigermor rørt blåbærsyltetøy av blåbær plukket i skogen hvor det var mye sauer og hjort. Hjort er visstnok ofte bærer av listeria, og de bakteriene dør ikke ved frying, bare koking. Teoretisk sett kunne det altså da være avføring på bærene. Jeg var egentlig veldig nøye med hva jeg spiste. Unngikk alt av rått kjøtt, røykelaks, upasteuriserte oster etc, men et sted gikk grensen, så jeg spiste bær. Kan forresten ikke huske at det sto noe om deg i de offisielle kostholdsrådene den gangen heller...kanskje derfor jeg følte at det gikk greit.

Anonymkode: c8002...e03

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var de fra Sverige som ble trukket fra markedet sist. Og etter at de bøle trukket mange ganger ble rådet at man ikke skulle spise du uten å varmebehandle de.

Likevel serverer alle kafeer og smoothieexchange frossen bær i smothies. Du kan sikkert finne eksempler på at folk har blitt dårlige av kjøttkaker også, men hvor hysteriske skal man bli? 

Sannsynligheten for magesjau er veldig liten og om man får det er det ikke farlig å ha magesjau som gravid. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tynneste argumentet som finnes. Selv om det har gått fint med deg kan du ikke anbefale andre å ikke ta forhåndsregler som matportalen går ut med. 

For å sette det på spissen: Jeg er 32 år og har aldri vært i en bilulykke, kan jeg da i teorien anbefale andre å ikke bruke sikkerhetssele, fordi det hadde gått bra med meg om jeg droppet den?

Anonymkode: 192ec...2c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tynneste argumentet som finnes. Selv om det har gått fint med deg kan du ikke anbefale andre å ikke ta forhåndsregler som matportalen går ut med. 

For å sette det på spissen: Jeg er 32 år og har aldri vært i en bilulykke, kan jeg da i teorien anbefale andre å ikke bruke sikkerhetssele, fordi det hadde gått bra med meg om jeg droppet den?

Matportalen har ikke gått ut og anbefalt gravide å holde seg unna frossen bær. 

Men bilulykke kan du dø av eller få store skader, syntes du det er sammenlignbart med et par dagers magesjau? Tynneste argumentet som finnes...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matportalen har ikke gått ut og anbefalt gravide å holde seg unna frossen bær. 

Men bilulykke kan du dø av eller få store skader, syntes du det er sammenlignbart med et par dagers magesjau? Tynneste argumentet som finnes...

Jo, det har matportalen gjort, denne anbefalingen gjelder til alle, da også gravide.

Poenget er at man kan ikke anbefale andre å feks la være å koke frosne utenlandske bær, på grunnlag av at det gikk bra med deg. Det er anbefalt å koke bær, uavhengig om du ble syk eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det har matportalen gjort, denne anbefalingen gjelder til alle, da også gravide.

Poenget er at man kan ikke anbefale andre å feks la være å koke frosne utenlandske bær, på grunnlag av at det gikk bra med deg. Det er anbefalt å koke bær, uavhengig om du ble syk eller ikke.

Rettelse, matportalen har anbefalt å koke utenlandske frosne bær, ikke holde seg unna dem. 

Skrevet

Som gravid, ville jeg da med disse opplysningene som kommer frem i tråden, koke de fryste bærene, for så å fryse de igjen, og deretter bruke de til smoothie. :) Får forresten ikke bærene en annen smak etter koking, dvs en slags bismak? Syns å ha merket det mht syltetøy og bærsauser som har kokt, at det er stor forskjell på de og det syltetøy/bærsauser som ikke er kokt, føler det er friskere og mer smak i det som er ikke er varmebehandlet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...