AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Jeg har en venninne som sliter ganske mye økonomisk. Hun er ikke i jobb og lever på sosialstønad, det sier nok sitt. Jeg fikk tidligere i dag en melding fra henne der hun spør om hun kan få låne 500 kr. Hun sier at hun er helt blakk, ikke har mat og trenger penger til å betale en legeregning. Hun sier at hun ikke vet hvem andre hun skal spørre. MEN, hun er et økonomisk rotehue, hver gang hun har mye penger sløser hun det bort på dyre ting, hun kjøper ganske mye klær, dyr sminke osv. Hun har mye gjeld og så å si ingen verdier. Jeg har lånt henne penger tidligere, aldri store summer, men noen hundre kroner her og der, i tilegg har jeg spandert på henne hvis vi har vært ute eller funnet på noe. Tilsammen alle årene jeg har kjent henne er det sikkert blitt 2-3 tusen. Jeg har aldri fått tilbake penger, og jeg har blitt provosert når hun kjøper seg ny GHD rettetang i stedet for å betale meg tilbake det hun skylder eller i det minste bruke pengene på mat. Venninna mi har ikke så mange. Hun har ikke noen familie hun kan spørre om penger og hun har ikke så mange venner heller. Jeg synes jo synd på henne, og det er jo uholdbart at hun skal gå uten mat..., men jeg vet jo at de 500 kronene kommer jeg nok aldri til å få tilbake, det har hun ikke økonomi til. Så spørsmålet er vel om jeg bør gi henne de pengene eller ikke. Jeg har jo bedre råd enn henne, men det er ikke akkurat slik at jeg dirter penger jeg heller, jeg er student og lever kun på lånekassa og jobber om sommeren. Vi er begge 25 år gamle. Anonymkode: ed2fc...415
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Jeg ville ha sagt det som det er. Du stoler ikke på at du vil få pengene tilbake. Gi henne tips om kredittkort, slik at hun skylder seg selv penger i stedet. Anonymkode: 45f7a...bfe 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #3 Skrevet 15. mars 2017 Hun ber altså i praksis om en gave, ikke et lån. Gi henne heller lenken til YouNeedABudget, som er gratis i 34 dager. Anonymkode: 7b5bb...d72 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 Spør henne hvorfor hun må ha 500 til en legeregning på 160... For øvrig bør du gi henne så mye som du føler for å aldri få tilbake. Anonymkode: 5a0b6...d9f 3
Arabella Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 Det er flere organisasjoner som har gratis matutdeling, Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon m. fl. Tips henne om disse. 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 Har du noen gang konfrontert henne med at hun sløser i stedet for å betale tilbake? Jeg hadde ikke lånt henne, men jeg hadde også tatt det opp og sagt hvorfor Anonymkode: 184c2...50b 11
Mousj Skrevet 15. mars 2017 #7 Skrevet 15. mars 2017 Jeg hadde sikkert gjort det, men jeg hadde tatt en prat med henne også. Hvorfor går hun på sosialen i stedet for å studere eller ta en hvilken som helst jobb? 2
AlternativX Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 Nei nei nei..En voksen person må lære seg å håndtere egen økonomi og innse at det er tomt når det er tomt. Hun lærer aldri hvis folk rundt henne sier ja. Du er sikkert ikke den eneste hun spør heller. Når du vet at hun sløser med pengene så skjønner jeg ikke helt hvorfor du i det hele tatt vurderer å låne henne penger. Hun er ikke 12 år lengre.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang konfrontert henne med at hun sløser i stedet for å betale tilbake? Jeg hadde ikke lånt henne, men jeg hadde også tatt det opp og sagt hvorfor Anonymkode: 184c2...50b Vel, aldri direkte. Men jeg har sittet med henne, åpnet regninger og hjulpet henne å få oversikt over økonomien. Hun har nok flere hundretusener i gjeld, og ingenting av verdi. Jeg får utrolig vondt av henne, for hun er ei herlig jente, men penger har hun ikke kontroll på! Personlig økonomi burde absolutt vært et fag på skolen... 4 minutter siden, Mousj skrev: Jeg hadde sikkert gjort det, men jeg hadde tatt en prat med henne også. Hvorfor går hun på sosialen i stedet for å studere eller ta en hvilken som helst jobb? Hun sliter en del. Klarer ikke møte opp på jobb, hun har fått sparken fra mange jobber, hun sier hun har angst og depresjon, jeg har prøvd å be henne om å søke hjelp, det vet jeg at Nav også har bedt henne om, men hun klarer ikke det. Jeg føler meg slem hvis jeg forteller henne at jeg ikke vil låne henne penger fordi hun skylder meg penger fra før av. Vet ikke hvordan jeg skal formulere meg, mye lettere å si at jeg ikke har råd selv. Anonymkode: ed2fc...415
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #10 Skrevet 15. mars 2017 Si at du ikke har penger å gi bort. Det er ingen som nå til dags har råd å gi bort penger. Anonymkode: 0cbd0...538 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #11 Skrevet 15. mars 2017 Du må ikke finne på å låne henne mer penger. Du gjør henne en bjørnetjeneste ved at hun aldri må våkne opp og ta ansvar for egen økonomi. Vær streng og si nei. Anonymkode: deeef...90b 4
I Grosny Skrevet 15. mars 2017 #12 Skrevet 15. mars 2017 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke lån henne fem øre. Irritasjon over å ikke få tilbake pengene sliter på vennskap. Men gi henne penger, som en gave. Endret 15. mars 2017 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #13 Skrevet 15. mars 2017 Hun kan gå å be om nødhjelp på nav. Da får hun 70,- eller noe til mat. Må ha med seg alt av kontoutskrifter som bekrefter at hun ikke har råd til mat. Hun burde og be om økonomisk rådgivning i samme slengen mens hun er der. Anonymkode: ca214...7f6 6
NewInTown Skrevet 15. mars 2017 #14 Skrevet 15. mars 2017 Jeg tror at det er særdeles viktig at man som venner stiller opp for de man er glad i. Og er det slik at det er en reell bekymring for henne at hun ikke har mat, er det klart at du kan hjelpe til med det. Når det er sagt så er det ikke på ditt bord at hun ikke har mulighet å betale regningene sine. Og siden du vet at hun er et rotehue med økonomien, og ofte er i denne knipa, blir det feil å betale denne ene regningen hennes, når det har skjedd flere ganger før. Å hjelpe hver eneste gang innebærer at hun ikke lærer seg å ta seg av egen økonomi. Og det er urettferdig overfor deg - dere er begge voksne mennesker, dere skal ta vare på dere selv. Hvis jeg var deg så hadde jeg sagt at jeg ikke kan betale regningene hennes, men jeg hadde kjøpt inn en masse mat for et par hundre kroner og levert på døra som en gave. 5
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #15 Skrevet 15. mars 2017 Jeg hadde nok lånt henne pengene men sagt at dette ikke var noe jeg kunne gjøre på jevnlig basis. Er ikke en bank og pengene nå tilbakebetales innen to ukr. Anonymkode: c10c2...1cb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #16 Skrevet 15. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun kan gå å be om nødhjelp på nav. Da får hun 70,- eller noe til mat. Må ha med seg alt av kontoutskrifter som bekrefter at hun ikke har råd til mat. Hun burde og be om økonomisk rådgivning i samme slengen mens hun er der. Anonymkode: ca214...7f6 Tøv. Det er nok å legitimere at man ikke har inntekt. Anonymkode: 5a0b6...d9f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #17 Skrevet 15. mars 2017 Gi henne mat istedenfor penger. Ta det du har i skapet. Anonymkode: f6e9b...7fa 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #18 Skrevet 15. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha sagt det som det er. Du stoler ikke på at du vil få pengene tilbake. Gi henne tips om kredittkort, slik at hun skylder seg selv penger i stedet. Anonymkode: 45f7a...bfe Hun trenger IKKE kredittkort! Anonymkode: 78e08...736 12
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #19 Skrevet 15. mars 2017 Lever dama på sosialstønad så får hun dekket legeregningen sin der. Å låne bort penger har jeg for lengst sluttet med, særlig fordi jeg ikke får tilbake uten å måtte kreve, og fordi lån av penger og andre ting lett fører til dårlig stemning mellom venner. Det er noe annet at den ene kan legge ut for den andre når man er ute på shopping eller for å spise, og at man gjør opp før man skilles. Det gjør jeg ofte blant gode venner jeg vet ordner opp i løpet av få timer. Svar henne at du ikke har anledning akkurat nå, fordi du trenger pengene dine selv. Anonymkode: 7d6da...d94 2
hjertesukka Skrevet 15. mars 2017 #20 Skrevet 15. mars 2017 Jeg hadde ikke lånt henne penger, men invitert på en enkel middag. (suppe m/brød til). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå