AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #1 Skrevet 15. mars 2017 Jeg har fått en ny arbeidsgiver, og skal sende inn opplysninger om navn, adr. osv til arbeidskontrakt. Jeg har akkurat søkt om å legge til et nytt fornavn, så navnet mitt blir noe ala "Anne Marie Hansen" istedenfor "Anne Hansen". Men jeg har akkurat sendt inn søkanden om navnendring, så det jeg står under det gamle navnet på skattekort osv. Ville dere brukt det nye navnet til arbeidsgiver, eller det gamle siden jeg ikke er registrert med tilleggsnavnet enda? Anonymkode: 7b65d...5bd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #2 Skrevet 15. mars 2017 Jeg brukte bare det gamle navnet mitt. Anonymkode: 7d410...235
MorTil2 Skrevet 15. mars 2017 #3 Skrevet 15. mars 2017 I forhold til lønn osv, er nok personnummer og korrekt kontonummer viktigere enn om du har ett eller to fornavn. Kan være mange i samme bedrift/organisasjon som heter "Anne Marie Hansen".
Gjest Margit Spat Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 Dette trenger du ikke gi beskjed om. Så lenge personnummer, adresse, kontonummer og alt det andre stemmer, så er fornavn nr 2 av mindre betydning. Jeg har to fornavn, og bruker bare det ene. Ikke én av mine arbeidsgivere gjennom tidene har «fått beskjed» om at jeg heter f.eks Margit Karoline. Jeg har aldri signert med noe annet enn første fornavn, og aldri oppgitt noe annet enn første fornavn. Så lenge de har rett personnummer, får de lagt deg inn i arbeidstakerregisteret, og de får ut skattekort på deg og det de trenger. Hvis det viktigste for deg er at du har et sterkt ønske om å bli tiltalt og omtalt med begge fornavn, så stiller det seg selvsagt litt annerledes. Da kan du gjerne si fra med en gang.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 Jeg ville gjort det for ordens skyld, slik at det ikke oppnår noe kluss med evt. interne registre (I en stor bedrift er det ikke alle som henter registrering fra skatteetaten eller personregisteret i Norge, det er overraskende mange som har manuelle registre). Men vent til du får bekreftet søknaden om navneendring slik at det er 100% konsistent hele veien. Eksempel på at det kan være greit å være 100% konsis når det gjelder navn: Firmaet skal på tur og avdeling X har ansvaret for å bestille. Siden de er litt gammeldagse så har de en manuell liste, som ikke er oppdatert, og de setter derfor ditt gamle navn Y på flybilletten. Når du lander i landet man skal til, så tar passkontrollen tid fordi navnet som er oppgitt på flybilletten er Y, og navnet som er oppgitt i passet som følge av navneendring er XY. Ja, det finnes grensevakter som henger seg opp i det, særlig etter hendelser i landet osv. Anonymkode: 3fa76...386 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå