Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg jobber som ekstrahjelp/vikar innen helse. Det har seg sånn at vi er mange vikarer som gjerne ønsker seg vakter. Nå i det siste har det vert veldig mange ledige vakter, men andre uker er det nesten ingenting. 

Jeg ringte sjefen i dag for å høre om det var ledig neste uke. Det var det, og jeg fikk 5 tidligvakter. Veldig fornøyd med det altså, men nå har det seg sånn at de andre vikarene ikke er så happy. De synes det er frekt at jeg tar til meg så mye som 5 vakter når andre ikke får noenting. 

Det er vel ikke min feil at jeg tenker litt langt frem og ringer sjefen for å høre? Han ble bare glad for at jeg ringte. 
Er det frekt? Hva tenker dere om det? Burde jeg bare takket ja til 2 vakter sånn at andre også skal få? Irriterende når folk skal bli sure pga det.

Anonymkode: 196b9...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om dere har et system som sender ut ledige vakter, og dere melder dere opp til de ledige dere kan/vil - da er det urettferdig at du plutselig får så mange om andre også har meldt seg opp. Om dere ikke har noe meldesystem til ledige vakter, så er det synd for de som ikke planlegger fremover. 

Endret av Moonwalker
  • Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg jobber som ekstrahjelp/vikar innen helse. Det har seg sånn at vi er mange vikarer som gjerne ønsker seg vakter. Nå i det siste har det vert veldig mange ledige vakter, men andre uker er det nesten ingenting. 

Jeg ringte sjefen i dag for å høre om det var ledig neste uke. Det var det, og jeg fikk 5 tidligvakter. Veldig fornøyd med det altså, men nå har det seg sånn at de andre vikarene ikke er så happy. De synes det er frekt at jeg tar til meg så mye som 5 vakter når andre ikke får noenting. 

Det er vel ikke min feil at jeg tenker litt langt frem og ringer sjefen for å høre? Han ble bare glad for at jeg ringte. 
Er det frekt? Hva tenker dere om det? Burde jeg bare takket ja til 2 vakter sånn at andre også skal få? Irriterende når folk skal bli sure pga det.

Det du beskriver har jeg opplevd selv. Det er en grunn til at folk tar ekstravakter eller er tilkallingsvikarer. Mange får ikke heltidsjobber og må ta det de får. Andre kan ikke jobbe mer enn 20% og det passer godt for dem med slike vakter. Noen studerer mens de jobber ved siden av i helgene. Det blir kamp om beinet og arbeidsgiver sikret arbeidskraft hele tiden. Det er ikke til å unngå at det blir sur stemning. Et dilemma dette: skal du gi bort noen av vaktene av solidariske grunner eller skal du ta alle sammen som du på lovlig vis er blitt gitt av arbeidsgiver? I så fall er dette et problem lederen må løse.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Moonwalker skrev:

Om dere har et system som sender ut ledige vakter, og dere melder dere opp til de ledige dere kan/vil - da er det urettferdig at du plutselig får så mange om andre også har meldt seg opp. Om dere ikke har noe meldesystem til ledige vakter, så er det synd for de som ikke planlegger fremover. 

Nei vi har ikke et system. Alle må innom sjefen for å få vakter.

1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Det du beskriver har jeg opplevd selv. Det er en grunn til at folk tar ekstravakter eller er tilkallingsvikarer. Mange får ikke heltidsjobber og må ta det de får. Andre kan ikke jobbe mer enn 20% og det passer godt for dem med slike vakter. Noen studerer mens de jobber ved siden av i helgene. Det blir kamp om beinet og arbeidsgiver sikret arbeidskraft hele tiden. Det er ikke til å unngå at det blir sur stemning. Et dilemma dette: skal du gi bort noen av vaktene av solidariske grunner eller skal du ta alle sammen som du på lovlig vis er blitt gitt av arbeidsgiver? I så fall er dette et problem lederen må løse.

Skjønner det. Jeg tenker at når sjefen har gitt meg de vaktene så er ikke det mitt problem. Skal jeg måtte gi bort vaktene mine bare pga jeg skal tenke på andre? Tror ikke noen andre ville gjort det. Jeg trenger penger like mye som alle andre.
Det er sjefen sin oppgave å "dele" ut. Jeg ringte jo bare for å spørre.

• Liker 1
Skrevet

Et ordtak jeg ikke alltid er så glad i, men som jeg syns er riktig og passende her: «en hver er sin egen lykkes smed». Du har ingen ansvar for dine kollegaers økonomi, så bare behold de vaktene du vil. 

Skrevet

Sjefen din har gitt deg disse vaktene. De er dine, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Dersom vaktene skulle ha blitt fordelt jevnt på dere er jo dette leders ansvar, og ikke ditt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke ha dårlig samvittighet for at du planlegger fremover (utrolig mange som er i jobb som ikke greier dette i dag av en eller annen grunn), det er sjefen din sitt ansvar å sørge for å fordele vaktene hvis h*n mener det skal være et system på det. Er det ikke noe system på det, så er det jo førstemann til mølla. 

Det som kan være greit å ha i bakhodet er at hvis du og evt. andre blir prioritert hver gang, så vil det sannsynligvis bli vanskeligere for bedriften å beholde ekstravaktene da de med stor sannsynlighet søker seg til annen arbeidsplass. Dette er jo igjen ikke ditt ansvar som medarbeider, men det kan hende det får en konsekvens for deg i form at du på sikt også forventes å ta veldig mange vakter når andre ekstravakter faller fra. Det er bra når man selv ønsker mye jobb, men det kan være kjipt hvis du f. eks. ønsker å ta ut noe ferie og plutselig ikke kan en dag. 

Anonymkode: 2b060...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...