Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk en telefon fra Telenor hvor de spør om de kan få lov til å avlytte og lagre mine fremtidige samtaler i et par måneder for "research", og at det skal være for både "deres og mitt beste" et eller annet slik.

Fuck no.
Jeg har sett at de har prøvd å ringt meg mange ganger men jeg valgte ikke å svare før nå nettopp.
Jeg vil med dette, advare deg om du bruker Telenor som operatør

Noen av dere som har fått denne telefonen fra dem?

Endret av Haru
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva? Har du noen uvenner? Det der må vel være tull?

Anonymkode: 4bd9e...46c

Skrevet

Jeg har ikke fått den telefonsamtalen. Jeg har telenor. Men de må vel spørre om lov før de kan avlytte? Ikke at jeg har noe interessant å komme med i mine telefonsamtaler, men uansett. Det handler jo om at de bryter "privatlivet" til den og den personen. Å bli avlyttet er jo ikke noe man ønsker selv om man ikke har noe komme med i telefonsamtalene sine, som man kan være redd for at de skal høre...

Følger med i tråden jeg :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Har du noen uvenner? Det der må vel være tull?

Anonymkode: 4bd9e...46c

Jeg tuller ikke, men jeg kan desverre ikke bevise dette over et forum. Du kan forsøke å google dette, se om du ser noen andre som klager

4 minutter siden, Minlillesky skrev:

Jeg har ikke fått den telefonsamtalen. Jeg har telenor. Men de må vel spørre om lov før de kan avlytte? 

De ga meg et valg, jeg sa nei

AnonymBruker
Skrevet

Det der synes jeg hørtes rimelig suspekt ut, og jeg ville ikke uten videre tatt det for god fisk. Prøvde å google litt, men fant ikke noe relevant for nå.

Kan det være en form for svindel? Altså, de ringer ikke fra Telenor i det hele tatt egentlig, og vil ta opp stemmen din for å misbruke det du sier i senere "klipp og lim" opptak de setter sammen, der det høres ut som du takker ja til diverse varer og tjenester som er til salgs? Det sto noe om en lignende opptaks-svindel i en britisk avis for litt siden, der svindlerne spesielt var ute etter å få deg til å si "ja" og slikt.

Anonymkode: fe6a9...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Haru skrev:

Fikk en telefon fra Telenor hvor de spør om de kan få lov til å avlytte og lagre mine fremtidige samtaler i et par måneder for "research", og at det skal være for både "deres og mitt beste" et eller annet slik.

Fuck no.
Jeg har sett at de har prøvd å ringt meg mange ganger men jeg valgte ikke å svare før nå nettopp.
Jeg vil med dette, advare deg om du bruker Telenor som operatør

Noen av dere som har fått denne telefonen fra dem?

Seriøst? Alle telesamtaler uansett operatør lagres i inntil 6 måneder. Dette er fordi operatørene skal sikre seg i forhold til bruk og reklamasjon fra kunder. 

For å få lov til å avlytte og eller lagre telefonsamtalers innhold så må det foreligge en kjennelse fra retten. Det er både ulovlig og straffbart å avlytte noens telefon uten kjennelse fra domstolen. Så her er klart noe som ikke stemmer. 

Når telenor ringer ut, til kunder, så bruker de ulike numre, og ikke det nummeret du ringer inn til telenor på.  Kanskje ts skal ta seg en tur til politiet? 

Anonymkode: 1230d...723

• Liker 1
Skrevet

91376817 var nummeret de ringte fra

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår du kontakter Telenor og hører om de har har vært i kontakt med kunder med slike forespørsler. Vurder evt. å anmelde, for ordens skyld.

Anonymkode: b39fd...f12

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være svindelforsøk. 

Anonymkode: 69bf8...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som svindel, dvs. det var nok ikke Telenor som ringte. 

På generelt grunnlag kan man ikke helt utelukke at researchavdeling i teleselskapene kan være interessert i å gjøre opptak av samtaler, men det må da dreie seg om f. eks. utvikling av spesielle tjenester, f. eks. talegjenkjenning for talestyrte tjenester osv. og der man trenger å sample en del samtaler for maskinlæring. 

Men uansett så kan du anta at forespørselen vil være mer spesifikk enn at det er for "research" og til "ditt og deres beste". Da er det samtykkeerklæring, det skal defineres formål, det skal være definert rutiner for lagring og sletting, hvem som har tilgang, hva slags sikringstiltak som har blitt gjort osv. 

Anonymkode: 9ea96...5eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...