Gå til innhold

Copenhagen Business School - CBS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har noen erfaringer fra denne skolen og København generelt? Har søkt meg inn på noen linjer der: business administration and sociology, business, language and culture, international business and politics samt erhvervsøkonomi blant annet. Lurer spesielt på om noen har erfaringer fra en av disse 4 linjene. Vil de linjene med fokus på sosiologi og språk gi en god faglig tyngde? Er ikke så altfor interessert i økonomi, så synes egentlig at de samfunnsfaglige fagkombinasjonene er mer interessante enn ren erhvervsøkonomi.

Noen som har noen tanker? Setter pris på svar. :)

Anonymkode: 47440...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen erfaringer fra denne skolen og København generelt? Har søkt meg inn på noen linjer der: business administration and sociology, business, language and culture, international business and politics samt erhvervsøkonomi blant annet. Lurer spesielt på om noen har erfaringer fra en av disse 4 linjene. Vil de linjene med fokus på sosiologi og språk gi en god faglig tyngde? Er ikke så altfor interessert i økonomi, så synes egentlig at de samfunnsfaglige fagkombinasjonene er mer interessante enn ren erhvervsøkonomi.

Om du har tenkt å utdanne deg til noe generelt innen økonomi, så er det best å ta det ved en høgskole i norge istedet. CBS passer for de som vil spesialisere seg, det samme gjelder NHH i Norge. NHH er best for de som vil jobbe i Norge, mens CBS er best for de som vil jobbe i utlandet.

Anonymkode: 4792e...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg har hørt er at CBS er en ganske anerkjent skole. Jeg var der i forbindelse med en vitnemålseremoni for en i min familie (en masterprogram i Norge som samarbeidet med CBS). Jeg kan dessverre ikke svare på dine spørsmål om fagene, men jeg beundrer deg for å søke deg inn på en skole i utlandet. Jeg har troen på at du vil kunne få det veldig bra på skolen og livet i københavn og omegn. Jeg har 3-4 venner som studerer noe annet i København og de stortrives! Og jeg tror også at en utdanning derifra vil skille deg veldig ut fra resten av jobbsøkerne i Norge. Kan anbefale deg å sende mail til studieveileder/rådgiver på den skolen og få svar der, evt spørre om en student kan svare på spørsmålene :) Masse lykke til!

Anonymkode: 692b1...d00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svarene, setter pris på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

CBS er en god skole, men med unntak av IBP (som har et veldig høyt og snitt og produserer gode kandidater), er ikke arbeidsmarkedsutsiktene for de mykere linjene du vurderer særlig gode. Arbeidsledigheten for studentene derfra ligger på linje med den for HF- og en del SV-fag, ikke for økonomer. Er det bachelor eller master du tenker på? Hvis det er bachelor, ville jeg helt klart gå for en standard HA. 

Anonymkode: 31b23...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har tenkt å utdanne deg til noe generelt innen økonomi, så er det best å ta det ved en høgskole i norge istedet. CBS passer for de som vil spesialisere seg, det samme gjelder NHH i Norge. NHH er best for de som vil jobbe i Norge, mens CBS er best for de som vil jobbe i utlandet.

Anonymkode: 4792e...f2d

Større selskaper i Norge har en del norske CBS'ere. 

Statoil, oljeselskaper i Norge, Telenor, de fore store, Telenor, Hafslund m.fl

Anonymkode: f6c83...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer litt på at du vil gå der hvis ikke du er spesielt interessert i økonomi? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, TraceBuster skrev:

Jeg reagerer litt på at du vil gå der hvis ikke du er spesielt interessert i økonomi? 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil bli når jeg blir stor, og økonomi/business virker som en grunnleggende tyngde som kan tilpasses de fleste arbeidsplasser. Litt økonomi er ikke noe problem, jeg er god i matte. Men jeg har en stor interesse for språk, samfunn og kultur, samt politikk - derfor tenkte jeg at det er en god kombinasjon som også vil være attraktiv for en arbeidsgiver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg heller

På 3/15/2017 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Velg en annen utdannelse! Dette høres ut som et døfødt valg allerede.

Skulle du likevel ønske å studere økonomi og har planer om å velge en prestisjefylt skole i skandinavia. Velg HHS (Handelshögskolan i Stockholm - Stockholm School of Economics). Denne skolen har en vesentlig bedre ranking enn NHH og CBS. Men det er mer krevende å komme inn.

Anonymkode: e6284...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg vil bli når jeg blir stor, og økonomi/business virker som en grunnleggende tyngde som kan tilpasses de fleste arbeidsplasser. Litt økonomi er ikke noe problem, jeg er god i matte. Men jeg har en stor interesse for språk, samfunn og kultur, samt politikk - derfor tenkte jeg at det er en god kombinasjon som også vil være attraktiv for en arbeidsgiver? 

Master fra cbs er nok uansett en solid utdannelse, men arbeidsmarkedet for økonomer er ikke superbra for tiden. Om fem år, hvem vet. Men det utdannes maaange økonomer. Om det er attraktivt spørs jo litt hva du vil jobbe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...