Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å ringe banken og spørre om mulighet for større lånebeløp underveis i en budrunde dersom prisen begynner å bli pressa? Eller synes banken dette er irriterende ettersom vi allerede har blitt enig om en sum i finansieringsbeviset? I mitt møte med banken satte vi ganske gode marginer så jeg vil jo påstå at det ikke vil være noe økonomisk problem for meg å øke summen med 50 - 100 000.

Anonymkode: c2024...f8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som gjør det. Men spørsmålet er om de rekker å vurdere det, på de få minuttene fristene i en budrunde varer. Du må jo by før fristen går ut på siste bud osv.

Hvorfor ikke bare ringe de nå og spørre om du kan få "litt å gå på"?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med boliglån og hater når kunder gjør det der. Vi har faktisk andre kunder som venter på svar,  og så ringer du og forventer at vi skal legge alt annet til side for å vurdere din lånesøknad på nytt for å se om du kan få høyere lån. Og du skal ha svar iløpet av noen minutter? Hvorfor kan du ikke bare be de vurdere et høyere beløp nå mens det fortsatt er god tid.  

Anonymkode: 972ca...d5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt møte med banken satte vi ganske gode marginer så jeg vil jo påstå at det ikke vil være noe økonomisk problem for meg å øke summen med 50 - 100 000.

Da bør dere øke summen med 100 000 med en gang før dere setter i gang budrunden. Det er jo ikke sikkert at deres kontakt i banken har anledning til å gi dere et svar på direkten mens budrunden pågår. Surt å miste sjangsen dersom dere egentlig har råd til et høyere lånebeløp.

Anonymkode: f0e0c...4d9

AnonymBruker
Skrevet

Vil noe slikt godtas av megler/kjøper ? Er det ikke finansieringsbeviset som er lagt inn ved første bud en forholder seg til ? Jeg bare spør, for jeg har alltid trodd at et finansieringsbevis enten er det banken maks vil låne ut til den aktuelle kunden, eller det kunden og banken er blitt enige om er maks iforhold til den aktuelle boligen. Og sier ikke et finansieringsbevis noe om den enkeltes "smertegrense" for lån ? Slik at å øke med 100 000 kanskje ikke er så økonomisk heldig ?

Anonymkode: e92cc...3f7

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil noe slikt godtas av megler/kjøper ? Er det ikke finansieringsbeviset som er lagt inn ved første bud en forholder seg til ? Jeg bare spør, for jeg har alltid trodd at et finansieringsbevis enten er det banken maks vil låne ut til den aktuelle kunden, eller det kunden og banken er blitt enige om er maks iforhold til den aktuelle boligen. Og sier ikke et finansieringsbevis noe om den enkeltes "smertegrense" for lån ? Slik at å øke med 100 000 kanskje ikke er så økonomisk heldig ?

Man sender vel ikke finansieringsbevis til megler?

Når jeg har kjøpt har jeg ikke lagt ved noen annet enn å skrive opp lånebeløp og kontaktinformasjon til banken.

Jeg har veldig liten lyst til å fortelle megler hvor mye jeg kan låne:-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Man sender vel ikke finansieringsbevis til megler?

Når jeg har kjøpt har jeg ikke lagt ved noen annet enn å skrive opp lånebeløp og kontaktinformasjon til banken.

Jeg har veldig liten lyst til å fortelle megler hvor mye jeg kan låne:-)

OK, min feil. Men uansett er vel finansieringsbeviset en avtale mellom kunden og banken om hvor mye de har blitt enige om at kunden kan betjene i lån ? Og da blir det vel feil å la seg rive med av budrunden og prøve å få lånt enda mer ? Er ikke det å risikere å sette seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon uten å ta seg tid til å tenke seg særlig godt om ? Går budrunden over ens smertegrense, må en vel bare hoppe av og vente på neste mulighet ?

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ ikke ha finansieringsbevis. Dett er bare en avtale mellom deg og banken. Når jeg kjøpte min første bolig hadde jeg ikke noe finansieringsbevis. Oppga kun telefon til min kontakt i banken på budskjemaet. 

Anonymkode: f0e0c...4d9

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det innafor å ringe banken og spørre om mulighet for større lånebeløp underveis i en budrunde dersom prisen begynner å bli pressa? Eller synes banken dette er irriterende ettersom vi allerede har blitt enig om en sum i finansieringsbeviset? I mitt møte med banken satte vi ganske gode marginer så jeg vil jo påstå at det ikke vil være noe økonomisk problem for meg å øke summen med 50 - 100 000.

Jeg vil si det er ganske useriøst, og vitner om at du ikke har gjort hjemmeleksa di i det hele tatt før budrunden startet. Har du ikke satt en maksgrense for hva du er villig til å betale for boligen? På et innfall dropper du den og går så langt over maksgrensen din at du må ringe banken etter mer penger? Det er ikke noen god måte å gjøre slike investeringer på..

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet med boliglån og hater når kunder gjør det der. Vi har faktisk andre kunder som venter på svar,  og så ringer du og forventer at vi skal legge alt annet til side for å vurdere din lånesøknad på nytt for å se om du kan få høyere lån. Og du skal ha svar iløpet av noen minutter? Hvorfor kan du ikke bare be de vurdere et høyere beløp nå mens det fortsatt er god tid.  

Anonymkode: 972ca...d5f

Dere burde jo nesten trekke finansieringsbeviset hvis lånetaker har så lite kontroll på budgivningen sin. 

AnonymBruker
Skrevet

Ring på forhånd dersom du har sett et objekt som du tror kan gå over det dere har satt som grense. Vi ringte flere dager før budrunden, og da var det ikke noe problem.

Anonymkode: 2f499...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...