Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et nabolag der husene ligger veldig tett. Naboen rett imot har siden på huset mot oss, og to kjellervinduer mot vår hage.

verandaen hennes er ca 1 meter over bakken og er åpen under mot vår hage.

nå har vi fått hund og vil sette opp gjerde i tomtegrensa, dette synes både nabo A og C er helt greit (de kan heller ikke nekte oss det) vi vil også tette igjen under verandaen så ikke hunden springer inn der (det er småhuller på andre siden som den kommer igjennom og det er skittent under der)

Men nabo C (midt imot oss) sier hun må ha tilgang under sin veranda fra vår hage (det er tettet igjen fra andre siden, men kun med plank)

Vi ønsker ikke noe nabokonflikt og sier hun kan "få" en meter av vår hage bort til husveggen, så trekker vi gjerde en meter inn mot oss, men det vil hun ikke da hun sier det vil ta lyset til kjellervinduene hennes.

Hvilke rettigheter har vi her? Jeg mener hun birde lage åpning under sin veranda fra sin egen hage, mens mannen min for alt i verden ikke vil ha en krangel!

Legger ved kjapp blyanttegning

Hjelp!

image.jpg

Anonymkode: 1a023...dfa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dette selveiertomter? I så fall har du rett til å sette opp gjerder i din grense. Du kan til og med kreve at naboene skal betale sin del av dette. Nabo C (ved selveiertomter) høres ut som hun mangler IQ om eiendomsrett. I slike tilfeller at det bare å smelle opp en høy og tett vegg så du slipper å høre noe mer fra vedkommende.

Anonymkode: 4cff1...e2e

• Liker 1
Skrevet

Enig med første delen av innlegget over.
Referanse til lov som siktes til: http://www.paragrafen.no/?id=61

Samtidig er naboforhold viktig, selv om det er andre naboen som har feil, så jeg ville prøvd å være så løsningsorientert som mulig.

Det mener jo jeg egentlig dere er dersom dere sier "Vi trenger et gjerde, du kan få være med på å bestemme om det skal være slik eller slik". Begge er lovlige alternativer som dere kan sette opp uten hennes samtykke. Et ev. nettinggjerde vil jo ikke ta mye sol/lys.

Ellers høres det jo uvanlig med et hus, og spesielt et vindu som ligger så tett opp i tomtegrensen (er vinduene lovlige?), men det kan jo være gamle ting, folk gjorde ting annerledes før.

Jeg har selv hatt dårlige naboforhold og uansett om dette er noen idioter er det utrolig kjipt å ha en person i omkretsen som man er i konflikt med og helst ikke vil treffe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...