Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? Jeg skjønner at det er snakk om Vgs og høyskole. Om noen har fagbrev som feks snekker eller bachelor i sykepleie så er de jo likeverdige. Nå skal det sant sies at jeg ikke aner om en snekker kan gå høyskole eller ikke.

Jeg håper de fleste kan se likeverdien i utdannelser, selv om det er forskjellige typer skoler. Er jeg ute og kjører?

Anonymkode: a268c...437

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare nærmere hva du mener? 

Anonymkode: 608c3...b99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger snekkere, elektrikere, rørleggere osv. 

Jeg kjenner en svenske som jobber som elektriker i Norge. Vi har diskutert litt dette. I Sverige er det visst høyere status å være fks elektriker. I Norge får svenskene med fagbrev kastet jobber etter seg fordi nordmenn flest tar høyere utdannelse og ikke vil jobbe "på gulvet". (Satt på spissen)

Å bare gå vgs og ta fagbrev i Norge er ikke sett på som noe statussymbol. Men uansett hva slags bachelor du har, så er du tydeligvis smart og intelligent og har kommet deg opp og frem her i livet. Jeg er ikke enig i dette da, men har inntrykk av at det er sånn folk tenker.

Har selv bachelor. Var ikke snakk om at jeg bare skulle ha fagbrev da jeg var yngre. Mora mi krevde at jeg måtte få studiekompetanse og studere.

Anonymkode: 89e91...85c

• Liker 3
Skrevet

Vel høyskole er vanskeligere og tar lengre tid enn vgs. Status og lønn kommer ann på mer enn det og er forskjellig i forhold til yrkene man kommer inn i.  I mange tilfeller gir bachelor og master høyere lønn enn fagbrev. 

• Liker 2
Skrevet

Forskjellen er nettopp hvilke skole. F.eks. Er sykepleie en lenger utdannelse enn helsefagarbeider, og sykepleiere har derfor dypere dokumentert kompetanse og kvalifiserer til mer ansvar. Ikke for det, en erfaren og flink helsefagarbeider kan kunne vel så mye som en nyutdannet sykepleier - det er ikke det - men sykepleieren har dokumentasjon på kunnskapene sine. Det gir dem ulike fagområder i jobb. Grovt sett og veldig generelt kan man si at helsefagarbeider skal vite at den medisinen skal gies til det tidspunktet. Sykepleier skal vite hva medisinen gies mot, hva som er vanlige bivirkninger og veldig grovt om hvordan den fungerer. Lege skal vite hvordan den fungerer i kroppen, hva som påvirkes av medisinen, og hva som påvirker medisinen, hvilke medisiner som ikke skal gies sammen osv. Skjønner du?

(Venligst IKKE gjør dette til en h.pl vs. s.pl krangletråd. Det er det eneste eksempelet jeg kan noe om). 

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig forskjellen? Jeg skjønner at det er snakk om Vgs og høyskole. Om noen har fagbrev som feks snekker eller bachelor i sykepleie så er de jo likeverdige. Nå skal det sant sies at jeg ikke aner om en snekker kan gå høyskole eller ikke.

Jeg håper de fleste kan se likeverdien i utdannelser, selv om det er forskjellige typer skoler. Er jeg ute og kjører?

Anonymkode: a268c...437

Så du mener at yrkesfag på videregående skole og tre års høyskoleutdanning er det samme?

• Liker 3
Skrevet

Alle er jo likeverdige:)Vi trenger både dem med fagbrev og de med bachelor og master. F.eks innen helse. Leger,sykepleiere og helsefagarbeidere utgjør et team, fordi de har forskjellige arbeidsoppgaver. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger snekkere, elektrikere, rørleggere osv. 

Jeg kjenner en svenske som jobber som elektriker i Norge. Vi har diskutert litt dette. I Sverige er det visst høyere status å være fks elektriker. I Norge får svenskene med fagbrev kastet jobber etter seg fordi nordmenn flest tar høyere utdannelse og ikke vil jobbe "på gulvet". (Satt på spissen)

Å bare gå vgs og ta fagbrev i Norge er ikke sett på som noe statussymbol. Men uansett hva slags bachelor du har, så er du tydeligvis smart og intelligent og har kommet deg opp og frem her i livet. Jeg er ikke enig i dette da, men har inntrykk av at det er sånn folk tenker.

Har selv bachelor. Var ikke snakk om at jeg bare skulle ha fagbrev da jeg var yngre. Mora mi krevde at jeg måtte få studiekompetanse og studere.

Anonymkode: 89e91...85c

Vi trenger også leger, psykologer, sykepleiere, advokater osv. også!

Ts: en snekker går ikke på høyskole/universitet. Snekkere tar fagbrev på videregående. Sykepleiere har høyere utdanning. Bachelor og master er betraktelig vanskeligere å oppnå enn fagbrev. Master er vanskeligere å oppnå enn bachelor. Jeg lurer på din alder ts?

Anonymkode: fd332...fe7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du skal bry deg om den rangeringsskalaen som noen kjører med at en har forskjellig status og verdi utifra hvilken utdanning en har hatt. Bare overfladiske idioter tenker slik. At noen velger å bli snekker er viktig. At noen velger fagbrev betyr ikke at de er mindre smarte. Om en har lyst til å bli elektriker er det det smarte valget å ta fagbrev. Ikke alle har lyst til å utdanne seg i  årevis. Det sier ikke noe om ens verdi. Om noen har tatt høyere utdanning for statusens skyld eller syns de har status og verdi på en skala laget utifra hvor mange år de har utdannet seg, bør de virkelig gå i seg selv og revurdere sine verdier.

Anonymkode: 0b794...721

Skrevet

Fagbrev er noe du tar etter to år på vgs + to år i lære. Bachelorgrad er tre år på vgs + tre år på høgskole. Mastergrad er tre år på vgs + fem år på høgskole. Eller universitet da selvsagt. Det er stor forskjell på fagbrev og bachelor/master, siden du ikke kan ta fagbrev i det samme du kan ta bachelor i (stort sett). Det er rett og slett helt ulike utdanningsløp for å oppnå helt ulike jobber. En annen forskjell er lønn. Å ta fagbrev som helsefagarbeider vil gi en helt annen lønn enn en bachelorgrad i sykepleie. Arbeidsoppgavene er også forskjellige, og du har som regel myndighet til å gjøre mye mer som sykepleier. 

Selvsagt er alle yrker like mye "verdt", uavhengig om du har fagbrev, bachelor, master, doktorgrad eller ingen av delene. Men å si at det er det samme er ikke helt riktig.

• Liker 2
Skrevet

Faggrader kontra akademiske grader sier egentlig noe om to forskjellige måter å ha kunnskap på.

I de "klassiske" fagene, så som tømrer, murer, maskin (som i gamle dager enda var delt i dreier, freser osv), fagene i tekstilbransjen, lå kunnskapen i hendene og armene på fagarbeideren. Husker godt en gammel båtbygger som fortalte om båtbygging: Du tar ei fjøl og hugger til, og så tar du ei fjøl til og hugger til, og så spikrer du de fjølene ihop. Og så tar du enda ei fjøl... Poenget er at kunnskapen om å velge plank og hvordan plankene skulle hugges (ikke sages) til var et samareid mellom øye og hender han ikke hadde noe språk for. Han bare visste det. Og det fordi han hadde gått og lært med å etterape arbeidet til sin mester, han hadde erfart den og den vrien sjøl, og han holdt på og holdt på. 

Slik er det med de fleste gamle yrkesfagene: det er en kunnskap som gjøres og erfares.

De akademiske fagene er boklige. Det er kognitive fag og de sitter fast i hodet, godt forankret i språket og sirlig ordnet etter begreper. 

Dette er en grov inndelig som jeg uten videre innrømmer at har svakheter.

Heldigvis lever vi i et samfunn der vi har mulighet til og behov for, folk fra begge lærevegene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En veldig god kronikk om temaet: https://morgenbladet.no/ideer/2014/de_manuelle

Anonymkode: c4d74...e67

Dette var et lite reflektert og overdreven lang kronikk. Noe av det verste jeg har lest på lenge.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var et lite reflektert og overdreven lang kronikk. Noe av det verste jeg har lest på lenge.

Er det sannheten som svir i øynene? 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sannheten som svir i øynene? 

Hvilken sannhet? :) Det eneste han gjør er å sutre og svartmale akademikere. Han har ikke korrekt fakta. Han antar og mener mye om akademikere, som ikke stemmer. Han har noen gode poeng, men de utgjør 1% av teksten. Selv om man roper høyt, betyr det ikke at det stemmer. Selv om han skriver 100 sider, betyr ikke det at det er 100 sider med godt innhold. Mer 99 sider svada. Han er lite reflektert, og det skinner i gjennom teksten hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...