Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn skylder meg 10 000 kr, og jeg har ikke fått de tilbake enda. Hun lånte de av meg for to uker siden, eller hun lånte ikke, jeg la ut (hun sa hun hadde penger på konto), hun sa hun skulle overføre forrige uke, det har fortsatt ikke skjedd. Jeg hater å låne bort penger, det er ikke sånn at jeg må ha pengene i dag, men jeg hater å gå å vente, og jo lenger tid det går, jo mer stressa blir jeg. 10 000 er MYE penger.

Anonymkode: d3a7c...2f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ALDRI bare lånt bort 10.000.... siden hun hadde penger på konto hva var problemet? Hvorfor låne hvis du har penger tenker jeg. 

Anonymkode: 50ba2...b46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt henne om hvorfor hun ikke har overført, og hva svarer hun i så fall?

Hvis du ikke har spurt, så må du gjøre det? Det er kanskje litt flaut hvis det er en nær venninne, men noen mennesker må man faktisk bare mase på til de betaler det de skylder. 

Anonymkode: 39b92...574

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har elektroniske bevis på at du har lånt bort penger? Altså overføring fra deg til henne? 

Hvis ikke ligger du tynt an, bevis messig. Skriv en mail til henne, der du opplyser om at hun lånte kr. X fra deg, y dato, og skulle tilbakebetale z dato og ber om tilbakemelding fra henne på når du kan forvente å få pengene hun lånte av deg y dato. 

Be om lesebekreftelse på mailen, slik at du uten at hun vet det, ser om og når hun har lest mailen. 

Svarer hun ikke får du ta kontakt med Namnsmannen der du bor og be om videre rådgivning derfra. 

Anonymkode: 3e9e4...446

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor lånte du henne pengene?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt henne om hvorfor hun ikke har overført, og hva svarer hun i så fall?

Hvis du ikke har spurt, så må du gjøre det? Det er kanskje litt flaut hvis det er en nær venninne, men noen mennesker må man faktisk bare mase på til de betaler det de skylder. 

Anonymkode: 39b92...574

Ja, har tatt det opp to ganger nå. Får til svar at hun har trøbbel med nettbanken. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro..

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har elektroniske bevis på at du har lånt bort penger? Altså overføring fra deg til henne? 

Hvis ikke ligger du tynt an, bevis messig. Skriv en mail til henne, der du opplyser om at hun lånte kr. X fra deg, y dato, og skulle tilbakebetale z dato og ber om tilbakemelding fra henne på når du kan forvente å få pengene hun lånte av deg y dato. 

Be om lesebekreftelse på mailen, slik at du uten at hun vet det, ser om og når hun har lest mailen. 

Svarer hun ikke får du ta kontakt med Namnsmannen der du bor og be om videre rådgivning derfra. 

Anonymkode: 3e9e4...446

Vel, jeg har bevis for at jeg har betalt noe, men det jeg har betalt er ikke knyttet til hennes navn, og jeg har ikke bevis for at det er et lån og ikke en gave.

Det tar vel ikke to uker å fikse en nettbank?

Skrevet

Si at du har lite penger nå, og må ha de. Foreslå at dere møtes, så kan du få pengene kontant (selv om det er litt styrete for deg). Kanskje funker nettbanken da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be henne vippse dem til deg.

Anonymkode: 5030b...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lån penger til venner, det ødelegger forholdet. Jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: b0d06...16f

Skrevet

Jeg ville nok gått hardt til verks hvis du har bedt om pengene og hun kommer med unnskyldninger, og med det mener jeg skriv til henne - sms eller hvasomhelst, spør henne lett om når hun tror du kan forvente å få tilbake pengene du lånte henne siden hun har trøbbel md nettbanken, når hun svarer på den har du "skriftlig bevis" - så svarer du på svaret at du tar saken videre til forliksrådet / namnsmann / whatever hvis pengene ikke er på din konto innen neste dag. 

slike venner er verdt å miste.. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis nettbanken ikke funker, hvorfor bruker hun ikke da vipps eller mobilepay?

Anonymkode: 077ba...23a

Skrevet

De pengene får du garantert ikke igjen..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har tatt det opp to ganger nå. Får til svar at hun har trøbbel med nettbanken. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro..

Klassisk unnskyldning fra svindlere. 

Det du må gjøre er å få henne til å skrive at hun skylder deg penger. Da har du det skriftlig. Kommuniser med henne gjennom facebook eller sms. Så får du henne til å si at hun skal overføre pengene. 

Etter det så sender du henne faktura, betalingsoppfordring, og tar saken til inkasso. 

Jeg kan ikke akkurat saksgangen for slike ting, men om du googler så finner du hvordan man kan ta inkasso som privatperson. Og har du skriftlige beviser på at hun skylder deg penger så stiller du sterkt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...