AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Har ei jente på 6 år som gikk på svømmekurs for ei stund siden. Hun ble veldig trygg i vannet, og på slutten klarte hun såvidt å ta noen svømmetak, men lærte ikke å svømme ordentlig. Av ulike grunner har hun ikke hatt mulighet til å fortsette på svømmekurs, men de har litt svømming på skolen (1-2 g i mnd). Da vi var i svømmehallen sammen i helga, la både jeg og faren merke til at hun slettes ikke var noe nærmere å kunne svømme nå. Snarere tvert imot. Ut fra det hun selv forteller, virker det kanskje som at opplegget på skolen mest handler om vanntilvenning (type lære å dukke under vann etc). Jeg ønsker veldig at hun skal lære å svømme, rett og slett fordi jeg synes det er en trygghet å vite at hun mestrer det. Selv om hun ikke har mulighet til å gå på svømmekurs nå, tenker jeg at vi som foreldre kanskje kan hjelpe henne på vei dersom vi forsøker å gå litt jevnlig i svømmehallen. Men hvordan kan vi lære henne å svømme? Noen som har noen tips eller triks? Anonymkode: 5d597...6d3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Svømming, sykling og så videre handler om trening, mer trening og enda mer trening. Noen mestrer teknikken raskt, andre trenger mer øvelse og bruker lengre tid. Anonymkode: 83891...a80 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Det kan være lurt å tørrtrene teknikk hjemme, f.eks på en krakk, så barnet får litt mengdetrening uten at dere trenger å være i svømmehallen hele tiden. Det er i tillegg viktig å få mye trening i vann. På denne tiden av året må det gjøres ved å dra ofte i svømmehallen og trene, men når sommeren kommer kan det gjøres billigere ved å dra til stranden eller et badevann. Når det er varmt i sommer kan det være lurt å gjøre det daglig og tilbringe store deler av dagen der, så barnet får god tid til mye trening. Dere kan også gjøre som min mor. Når jeg og søsknene mine begynte å bli klare for å svømme bestilte hun en uke i syden. Hun valgte gjerne et billig sted og et billig hotell, så lenge hotellet lå nært stranden og hadde basseng. Etter en uke i vann kunne vi svømme. Anonymkode: 084a6...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 Instruktøren på mitt barns svømmekurs (Norges livredningsselskap) sier at med 40 timer i vannet kommer man langt. Så å gå jevnlig i svømmehall er en god start + kurset hun allerede har gått på + skoleundervisningen + bade så mye som mulig om sommeren. Ellers er det vel å øve på å flyte som er lurt. Sånn gammeldagse "livbelter", sånn man har rundt mage/rygg (flytevinger eller flytebelte, ikke armringer, men på ryggen) kan være lurt når man øver på svømmetak. Crawl er det man begynner med nå for tiden, vanlig brystsvømming er det siste. Her er det mange tips: http://svomming.no/nsf-eldre-web/fakta-tips-og-ideer-svommeopplaering-i-skolen/ Anonymkode: 84539...8a0
Grønt blad Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 Skal man vedlikeholde (og videreutvikle) noe man akkurat hatt lært, må man gjøre det ofte. Gå derfor ofte i svømmehallen (hver uke). Øv på å flyte (på ryggen) og bruk flytebelte når dere øver på svømmetak. Lek gjerne mye i vannet slik at det blir mest morro. Man kan godt bruke flytebelte i leken og derfor være på litt dypere vann.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 finn på noe barnet synes er gøy i vannet, så kommer det gradvis av seg selv via lek. Svømmeteknikk kan dere øve på om det skal satses på konkurransesvømming. Barn finner ingen glede i å tørrtrene teknikk Anonymkode: d4528...23e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #7 Skrevet 15. mars 2017 Tusen takk for svar! Godt forslag å bruke flytebelte! Anonymkode: 5d597...6d3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 Her fikk vi vite fra lærerne da min gikk i 1. klasse at de absolutt kun har fokus på at barna skal venne seg til vannet. Målet i 1. klasse var ikke å lære å svømme. Det er jo tragisk, men sant. Slik jeg har forstått det blir det ikke mer svømming via skolen før i 4. klasse. For vår del er dette sent, da vi har nær familie som bor ved sjøen. Det er viktig for oss å lære barnet vårt svømmekunsten. Det tar tid, og er relativt kostbart i og med at det er nærmere en 500-lapp per måned, og det varierer jo hvor lang tid det tar før man mestrer det. Hos oss tar det en del tid. Jeg føler at slike svømmekurs egentlig er for de ressurssterke. Vi prioriterer dette økonomisk, men jeg har full forståelse for de som ikke har økonomisk mulighet til det. Kjøp plastikkringer med knallfarger som dere kan legge i bunnen av bassenget. Så kan barnet deres øve seg på å dykke etter de. Det er også viktig å øve seg på å ligge på ryggen (dere har hendene under barnets rygg), slik at barnet gradvis øver seg på å mestre det å flyte alene/bli vant med å få vann i ansiktet. Anonymkode: 76bd5...487
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 Takk for tips. Saken er at barnet vårt er veldig vant til å få vann i ansiktet. Hun ble ganske tøff i vannet etter de kursene hun gikk, men så har det stagnert etter at hun begynte på skolen. Føler at hun er litt forbi det stadiet svømmeundervisninga ligger på, og det tror jeg gjelder i minst like stor grad for mange av de andre i klassen egentlig (tror det er flere som svømmer allerede). Anonymkode: 5d597...6d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå