AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Hei! I dag under en helt vanlig samtale med lærer (sånn vanlig samtale om hvordan det får faglig, sosialt osv.) klarte jeg å begynne å gråte. Det ble bare litt for mye, men det er ikke poenget. I etterkant syns jeg hun taklet det litt dårlig, for det virket nesten som hun ignorerte meg helt og bare fortsatte å snakke. Det skal sies at jeg satt ikke det å gråt for harde livet men altså dere skjønner poenget. Jeg lurer bare på hva dere lærere gjør når en elev starter å gråte? Hvordan trøster dere eleven osv? (Går i andre klasse på videregående forresten) Takk for svar <3 Anonymkode: 1de97...233
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Virker som du har behov for noen å snakke med siden du ønsket at læreren skulle ta tak i det? Vanskelig å sette seg inn i situasjonen din da, vi var jo ikke der.. Jeg er selv lærer. På barneskole da, så det er vel lite å sammenligne med. Men jeg spør i hvert fall om hva det er? Så tar vi det derfra. Kan jo være så mangt. Men hvis du ikke helt vet selv hvorfor du begynte å gråte, så kan det jo hende lærer skjønte det? Men jeg syns jo hun burde spurt deg om det gikk bra. Hvis du har noe du ønsker å snakke om så skader det jo ikke å høre med noen om de gidder en liten samtale Anonymkode: ed5b7...0f6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Kommer helt an på tema og eleven... Anonymkode: afc60...d0f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Veldig merkelig at læreren ikke fulgte det opp. Når en elev gråter bør man som lærer vise at man ser det og invitere til videre utdyping om eleven ønsker det. Det er viktig å utforske hvordan eleven har det, spesielt på en samtale som dreier seg om å kartlegge faglige og sosiale forhold. Når det er sagt er det mange lærere som ikke vektlegger dette i lærerrollen, og da blir gjerne resultatet at de ignorerer det. Det er ikke noe jeg synes noe om, men nå er jo realiteten dessverre ofte slik. Anonymkode: f61d9...1df
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Jeg har ikke noen problemer eller noe, jeg aner ikke hvorfor jeg startet å gråte. Men altså det er ikke så viktig, lurte bare på hva dere ville gjort hvis en elev gråt? :/ Anonymkode: 1de97...233
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 Som lærer på videregående gir jeg eleven noe å tørke seg med dersom ikke eleven har det selv ved gråt. Noe fysisk trøst er ikke aktuelt, mye pga faren for å bli anklaget for seksuell trakassering eller liknende (enkelte er meget såre på dette området). Noen ganger kommer bare gråt selv om det ikke er meningen, men det er tillitserklæring. Litt oppfølging her er naturlig, alt etter hva eleven ønsker. Mulig læreren din vil komme til deg ved en senere anledning for å høre hvordan det går med deg. Dersom du selv ønsker noe oppfølging, så bør også du ta intiativ til dette. Det er meget vanskelig balansegang dette. Hvor mye skal man si, hva er for mye, hva er for lite? Anonymkode: 2d94b...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå