Gå til innhold

Mellomfinansiering når boligen allerede er solgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har allerede solgt vår bolig med overtakelse i september og vi ønsker å belåne boligen 90% fram til de nye eierne skal overta mot at banken tar pant i oppgjøret. Det vil si at banken er garantert å få beløpet tilbakebetalt og lånet innebærer dermed ikke særlig stor risiko for banken. Tenker jeg da... Tenkte at renten ville bli høyere enn i dag da vi bare har belånt boligen med 45% - MEN banken sier at vi må ha et mellomfinansieringslån med 5% rente???

Vi har vært i banken alltid og de har utelukkende erfaring med oss som økonomiske og betalingsdyktige. Har aldri hatt kredittlån og aldri fått betalingsanmerkninger.

Er ikke mellomfinansieringslån et dyrt lån som benyttes når man enda ikke har solgt boligen? Lånet er dyrt fordi det innebærer risiko for banken å låne ut penger fordi det alltid er usikkerhet knyttet til OM man får solgt boligen og til hvilken pris? Forstår ikke at det er denne type lån banken mener vi må ha når boligen allerede er solgt?

Noen som har greie på dette? (og helst er enig med meg)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde mellomfinansiering mellom overtagelse av ny bolig og oppgjør på gammel bolig, akkurat som dere. Ble 2,5 mnd med rente på 3,9%, men det gadd ikke jeg å diskutere på. 

Anonymkode: 1be06...9ad

AnonymBruker
Skrevet

Nei TS det fungerer ikke slik. Jeg hadde mellomfinansiering enda til at jeg hadde solgt, og at jeg skulle cashe ut ny bolig uten lån. Greia er jo at man ikke får oppgjøret fra solgt bolig før .. ja, det var vel rundt 2 uker etter overtakelse for nye eiere. Jeg overtok min nye bolig 3 uker før oppgjøret var på min konto, og måtte dermed ha mellomfinansiering.

Anonymkode: fe4ca...68d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mellomfinansiering med samme rente som mitt vanlige boliglån. 5 % synes jeg var mye. 

Anonymkode: 09f62...add

Skrevet

Mellomfinansiering er ofte dyrere. Tror ikke det er så mye på grunn av risiko egentlig (men sikkert litt det og). Tror det rett og slett er bankene som ser en mulighet til å tjene ekstra penger. De vet at låntakere for det meste bryr seg om rente fremover, siden mellomfinansiering bare er for en kort periode. Da blir mellomfinansieringen lite viktig når du skal velge bank, og banken ser sin mulighet til å tjene litt ekstra. Om du kjenner til en annen bank med tilsvarende betingelser på selve huslånet, kan du prøve å forhandle melllomfinansieringen ved å si at du tenker å velge den andre.

Et annet triks er å sette lånet på ny bolig så høyt som overhodet mulig uten at det går ut over renta der. På den måten får du så lav mellomfinansiering som mulig, og du får en pantobligasjon på ny bolig som er høyere. Da kan du bare gjøre en ekstra nedbetaling når du får inn penger for gammel bolig (bare pass på at du ikke har fastrente på hele lånet da kan du måtte betale erstatning ved ekstra nedbetaling). Ved at du har en noe større pantobligasjon har du også mer fleksibilitet senere, ved at du kan låne mer uten at banken må tinglyse på nytt.

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, frustrert_frue skrev:

Vi har allerede solgt vår bolig med overtakelse i september og vi ønsker å belåne boligen 90% fram til de nye eierne skal overta mot at banken tar pant i oppgjøret. Det vil si at banken er garantert å få beløpet tilbakebetalt og lånet innebærer dermed ikke særlig stor risiko for banken. Tenker jeg da... Tenkte at renten ville bli høyere enn i dag da vi bare har belånt boligen med 45% - MEN banken sier at vi må ha et mellomfinansieringslån med 5% rente???

Vi har vært i banken alltid og de har utelukkende erfaring med oss som økonomiske og betalingsdyktige. Har aldri hatt kredittlån og aldri fått betalingsanmerkninger.

Er ikke mellomfinansieringslån et dyrt lån som benyttes når man enda ikke har solgt boligen? Lånet er dyrt fordi det innebærer risiko for banken å låne ut penger fordi det alltid er usikkerhet knyttet til OM man får solgt boligen og til hvilken pris? Forstår ikke at det er denne type lån banken mener vi må ha når boligen allerede er solgt?

Sikker på at det ikke allerede er tinglyst en urådighet på eiendommen?

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, frustrert_frue skrev:

Det er gjerne også høyere rente på mellomfinansieringslån fordi det er nesten like mye jobb for banken som for et langsiktig lån av samme størrelse. Om de gir samme lave rente som på boliglånet blir det dermed et tapsprosjekt for banken. 

Når det er sagt, burde det være mulig å finne en bank som vil gi dere lavere rente når det først er overtagelse i september - og jeg ville absolutt prutet på renta der dere har fått tilbud.

Vi fikk 3% på vårt mellomfinansieringlån hos dnb i høst. Tror OBOS-banken tilbyr samme rente på mellomfinansiering som på boliglånet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde mellomfinansiering i DnB i fjor. Første tilbud var på 5%, men da vi sa at vi ville sjekke med andre banker gikk de raskt ned til 3%. Grunnen til høyere rente er at det er endel mer jobb for bankene med mellomfinansiering enn vanlige lån, og de vil selvfølgelig ikke tape på å låne deg penger. 

Anonymkode: 8afff...227

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...