Spiteful Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Som ei jente som ikke er noe flink i sport, så syns jeg kroppsøving er urettferdig! Jeg prøver så godt jeg kan! Løper, hopper, heier, smiler, er positiv og prøver å inkludere alle. Likevel sliter jeg i kroppsøving på skolen; Grunnen er at klassen min har det syyykeste konkurranseinstinktet, og siden jeg ikke er venn med alle sammen og i tillegg er dårlig i kroppsøving, blir jeg veldig fort ignorert og glemt. Når jeg ikke blir inkludert av klassen og løper rundt som en forvirret liten valp helt alene mens alle andre snakker, ler og tuller, så blir jeg selvsagt demotivert og trekker meg tilbale. Dette går utover karakteren min. Etter hver kroppsøvingstime løper jeg inn på toalettet for å ta meg sammen, fordi jeg alltid nærmest får anfall pga. den dårlige selvtillitten min i slutten av timene. Læreren vær gir alltid ris og ros i slutten av timene, og vær gang må jeg presse tårene tilbake fordi jeg er så redd for å få "ris" forran hele klassen. Det er jo ikkr farlig å få det, men klassen vet jeg dr dårlig, og hvis lærer gir meg "ris" da, kommer jeg enkelt og greit til å dø. Hadde dans i kroppsøvingstimen i forrige uke. Min eneste venninne er fritatt fra kroppsøvingstimene, så jeg var slene. Brått skulle alle finne en eller flere partnere også skulle vi danse helt uten videre. Herregud eg holdt på å dø av flauhet da alle var sammen og jeg var alene. Alle vrikka seg løs og jeg sto kleint på siden, frosset, ikke i stand til å bevege meg... Til slutt gikk jeg inn i en gruppe som er veldig hyggelige, men klarte bare ikke slippe meg løs. Deg gnagde liksom hele tiden på meg at jeg ikke er flink, ikke har rytme og er stiv som en stokk. Hater kroppsøvingstimene! De trekker ned karakteren min mer og mer. Blir ikke bedre når venninna mi som har 6 i kroppsøving later som om hun fortsatt er syk bare fordi hun ikke orker å ha kroppsøving, mens jeg som faktisk har masse problemer med helsa aldri klager. Blir så irritert over at jeg som har slitt med alt mulig så lenge ikke blir hørt, også får hun fritak selv om hun egentlig er helt frisk nå. Etter hver kroppsøvingstime vil jeg bare kaste opp, fordi jeg føler meg så ubrukelig. Har hele tiden lyst til å gråte uten de timene, og natten før kroppsøvingstimene klarer jeg aldri sove ordentlig, fordi jeg gruer meg så utrolig. I vinter hadde skolen idrettsdag. Jeg sa klart ifra at jeg ikke vil spille volleyball, men at jeg kunnr spille innebandy (fordi jeg føler meg litt flink i det). Dette sa alle var greit, men da det var idrettsdag og vi i klassen skulle ha kamp, bør jeg tvunget ut på volleyballbanen og ble nektet å spille innebandy (igjen, her gjaldt alt om å vinne, og ikke om trivsel og ha det gøy). Fikk nesten panikk på banen og venninna mi så tydelig på meg hvor mye jeg slet og ville gråte der jeg sto og var helt ubrukelig. Klassen min er dårlig på å inkludere og få alle til å ha det gøy, alt gjelder om å vinne. Dagene før idrettsdagen sa tom flere i klassen at "de dårlige" ikke skulle spille, slik at vi kunne få vinne... Læreren var helt forskrekka og prøvde å si at alle burde få spille, en gutt i klassen sa dette ble for dumt og at aløe burde delta likt, men da klikket nesten hele klassen og begynte å kjefte på lærer og denne gutten... Skjønner ikke hvorfor vi må ha kroppsøving med karakter på vgs. Jeg orker ikke tanken på en dårlig karakter i "noe så lett som gym". Så og si alle i klassen får 5'ere og 6'ere i kroppsøving. Syns det er dårlig at noe så teit som kropøsøving skal kunne trekke snittet mitt opp eller ned som i mitt tilfelle. Læreren er hyggelig mot meg og vet jeg sliter, prøver å oppmuntre og sier at han vet at jeg klarer mer enn jeg viser. Så altså er ikke noe galt med lærer, men psykisk er jeg litt ødelagt pga. selvtilliten min de dagene jeg har kroppsøving. Herregud, det var godt å få ut! Er frustrende dette her 7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Det er jo ikke hvor god du er i alle øvelsene, men hvor stor innsats du har som teller når de skal sette karakter. Faktisk burde de som kun tenker på konkurranse, og ikke inkluderer alle bli trekt ned i karakter. Jeg skjønner deg litt. Men jeg elsker gym på din alder, men hata derimot dansinga. I gruppa mi prøvde vi så godt vi kunne, selv om vi ikke var så gode til dansing. Vi var kreative, derfor fikk vi god karakter - og alle ble inkludert i dansen(vi hadde bevegelser som alle klarte). Året før når vi dansa, var jeg på gruppe med fire andre. Tre av dem var flinke til å danse, og bestemte alle bevegelsene. Jeg og en til klarte nesten ingen av dansetrinnene, dermed fikk vi en dårligere karakter fordi vi ikke var samkjørte, og var heller ikke så veldig kreative. Gjør så godt du kan, men du kan også snakke med gymlæreren din om tankene du har og hva dere sammen kan gjøre med det. Kanskje han kan legge opp gymmen litt annerledes. Eller at du kan komme med ideer til innhold av gymmen, f.eks innebandy som du sier at du liker. Det er sikkert noen andre øvelser du liker også. Ved å foreslå aktiviteter, viser du initiativ. Noe som er positivt for helhetsinntrykket. Jeg var også dårlig i turn, men fordi jeg prøvde så godt jeg kunne så ble ikke karakteren trekt ned. Kanskje du kan spørre gymlæreren om han kan velge ut grupper for dere, slik at fu slipper den ubehageligheten ved å bli stående alene når dere skal velge selv. Jeg har opplevd dette mange ganger selv, og det er utrolig kleint. Anonymkode: 2d8fd...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Kroppsøving er mannsjåvinistisk det er fordel for gutter siden gutter er fysisk sterkere en kvinner. Anonymkode: 81ecd...010
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kroppsøving er mannsjåvinistisk det er fordel for gutter siden gutter er fysisk sterkere en jenter. Anonymkode: 81ecd...010 jenter Anonymkode: 81ecd...010
Kanutte Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Men for en som ikke er flink i matematikk vil jo det faget føles som urettferdig. Vedkommende vil synes at hver mattetime er kjip, være ukomfortabel og ikke føle mestring. 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 Huff føler med deg ts Hadde selv veldig mange idrettsfolk i klassen med et ekstremt konkurranseinnstinkt. Ble mye knuffing på banen, banning, "ååååå" dersom man ikke fikk noe til, og rett og slett utfrysning og lite inkludering. Var som deg og løp frem og tilbake som en galing når vi spilte fotball siden ingen sentret ballen til meg, prøvde å smile og være positiv for å få en grei karakter. Majoriteten av klassen hadde et godt forhold til fotball inkludert læreren, så 90% av kroppsøvningstimene gikk til fotball. Jeg sendte flere mail til læreren om å inkludere litt mer "alternative" idretter fremfor tradisjonell fotball, men ble ignorert. Endte opp med karakteren 4 noe som jeg følte var urettferdig siden jeg ikke fikk vist frem det jeg kunne i faget (inkludert en teoridel som ble "glemt vekk"), men å klage turte jeg ikke pga det dårlige og ikke-eksisterende forholdet til læreren. Var sårt når klassekameratene fikk 5 og 6 i faget. Gym er fryktelig dårlig lagt opp som fag, her burde kompetansemålene absolutt være tydeligere samt lærer burde oppføre seg mindre som en ihuga fotballfan når klassen spiller og mer som en støttespiller for dem som ikke blir inkludert i spillet. Hvordan kan man forvente progresjon i f.eks. fotball dersom ingen på laget ønsker å la deg få spille? Anonymkode: dea49...f2d 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 6 minutter siden, Kanutte skrev: Men for en som ikke er flink i matematikk vil jo det faget føles som urettferdig. Vedkommende vil synes at hver mattetime er kjip, være ukomfortabel og ikke føle mestring. Nå virker det som om gym gjør ts flau og gir henne dårlig selvtillit, nesten som om hun starter å slite psykisk. Matematikk er jo akkurat slik. Anonymkode: ad7b8...012 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå virker det som om gym gjør ts flau og gir henne dårlig selvtillit, nesten som om hun starter å slite psykisk. Matematikk er jo IKKE akkurat slik. Anonymkode: ad7b8...012 Glemte å skrive IKKE Anonymkode: ad7b8...012 2
Perle Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 Urettferdig med musikk også, for den som ikke er musikalsk, eller formgivingsfag for de uten kunstenerisk talent. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #10 Skrevet 14. mars 2017 2 minutter siden, Perle skrev: Urettferdig med musikk også, for den som ikke er musikalsk, eller formgivingsfag for de uten kunstenerisk talent. Men disse fagene her har vi ikke på videregående studiespesialisering, det er tross alt disse karakterene som betyr noe videre. Ikke karakterene fra ungdomsskolen. Anonymkode: dea49...f2d 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #11 Skrevet 14. mars 2017 Innsats, fair play og teoretisk dyktighet er en viktig del av karaktersettingen i kroppsøving i VG3. Det er fullt mulig å få toppkarakter i kroppsøving om man kan vise til moderate til gode ferdigheter i selve idrettene. Utover det rent karaktermessige er det også helt greit å ikke være dyktig i alle idretter og dytte seg gjennom med spisse albuer. Jeg forstår det er ubehagelig i timene når man har dårlig selvtillit og føler seg utilpass, men jeg tror det er viktig at du senker forventningene dine til deg selv. Jeg er også ganske imot karaktersetting i kroppsøving da jeg mener det viktigste med faget er å legge til rette for fysisk aktivitet i skolehverdagen, og lære mer om trening og kosthold i et helseperspektiv. Slik kroppsøving er organisert i dag (selv om det har blitt bedre de siste årene med innføring av innsats og fair play!), ligger et stort fokus på det å være god i alle idretter. Disse forventningene gjør at kroppsøving ikke er noe særlig for mange av elevene, og da mener jeg man har mistet mye. Jeg synes ikke det er OK at elever får et negativt forhold til aktivitet på skolen fordi man ikke presterer godt nok. Fair play er som nevnt viktig, og det er også nedfelt i læreplanen. Dersom du mener at det ikke blir overholdt, eller ikke blir satt fokus på, bør du ta det opp med lærer. Spisse albuer og lite inkludering er ikke OK. Innsats kan du også vinne litt på. Hold ut! Anonymkode: 5580b...897 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #12 Skrevet 14. mars 2017 3 minutter siden, Perle skrev: Urettferdig med musikk også, for den som ikke er musikalsk, eller formgivingsfag for de uten kunstenerisk talent. Nå er ikke musikk eller formgivingsfag obligatoriske fag på studiespesialisering på videregående skole. Faktisk er det ikke et valgfag heller. Da må man spesifikt ha søkt seg inn på eksempelvis en musikkretning, og det gjør man jo slettes ikke om man ikke har en interesse, et talent eller en selvtillit innenfor området. Anonymkode: 5580b...897 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 18 minutter siden, Kanutte skrev: Men for en som ikke er flink i matematikk vil jo det faget føles som urettferdig. Vedkommende vil synes at hver mattetime er kjip, være ukomfortabel og ikke føle mestring. Nå er det jo annerledes å sitte på kontoret enn å stå på scenen da. Selv om det ikke føles greit å ikke oppleve mestring i mattetimene, er det noe helt annet å stå foran en folkemengde uten et snev av selvtillit og gjøre noe man ikke er god i. Man trenger jo ikke akkurat å rope ut om den manglende forståelsen og ubehaget i mattetimene, men i kroppsøvingstimene blir man avslørt. Det er nok langt mer ubehagelig. Anonymkode: 5580b...897 8
mandel92 Skrevet 14. mars 2017 #14 Skrevet 14. mars 2017 Jeg skjønner det godt ts! Jeg syntes også at kroppsøving var helt forferdelig da jeg gikk på skolen. I gym var det så synlig at jeg ikke var like flink som alle de andre, slike ting blir ikke like godt synlig i fag som f.eks matte. I tillegg var jeg ekstremt usikker på meg selv angående kropp og hatet og måtte skifte og dusje sammen med de andre jentene. Gym var for meg et mareritt og jeg grudde meg bestandig! I tredjeklasse hadde jeg ikke gym en eneste gang, og det var den tiden jeg sleit som mest, klarte likevel på mirakuløst vis å få en 2er. Det ser skikkelig dårlig ut på vitnemålet, men jeg sto i alle fall
Chiyo Skrevet 14. mars 2017 #15 Skrevet 14. mars 2017 Jeg hatet gym også, og det er urettferdig fordi det er helt opp til læreren. Jeg kjenner mange som hadde "enkel" gymtime, spesielt på de skolene i området som hadde yrkesfag. Jeg kjenner jenter som fikk 6 i gym hvis de kunne bruke rokkering i 5 minutter. Jeg likte sport når jeg var liten, men jeg var veldig usikker på kroppen min som ungdom. Det er kjempeviktig for elevene at de har en gymlærer som kan oppmuntre dem og som viser at han/hun tror at de kan greie noe, eller forbedre seg. Jeg hadde mannlige gymlærere gjennom ungdomskolen og vgs, men det var ikke før 2 året på vgs at gymkarakterene mine gikk ned. Læreren vår var pervo som fortalte sex-vitser til guttene og sendte "dirty" teksmeldinger med jentene han syns var "hot", og han likte aldri meg. Jeg hadde vondt i et kne, hadde legeerklæring og hele pakken, men han mente at jeg fant det på. I tillegg til det kom han aldri med positive kommentarer eller opmuntring. Jeg fikk 6 på skriftlig prøve, men det telte ikke noe for karakteren min, fikk 3 i standpunkt. Jeg syns ikke gym bør telle på snittet når man søker opptak til universtiet. For det første er det ikke relevant til det de fleste av oss skal studere, og for det andre er det ikke rettferdig fordeling av gode karakterer. Noen av oss hadde gymlærer fra helvete, og andre fikk gode karakterer uten å prøve en gang. 4
Perle Skrevet 14. mars 2017 #16 Skrevet 14. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke musikk eller formgivingsfag obligatoriske fag på studiespesialisering på videregående skole. Faktisk er det ikke et valgfag heller. Da må man spesifikt ha søkt seg inn på eksempelvis en musikkretning, og det gjør man jo slettes ikke om man ikke har en interesse, et talent eller en selvtillit innenfor området. Anonymkode: 5580b...897 Nei, men en får karekterer i disse fagene på U-skolen som er med å avgjøre snittkarakteren som bestemmer mulighetene for inntak på VGS. Eksemplene jeg dro kunne like gjerne vært norsk eller matte. Selvfølgelig skal innsats telle, men det er likevel sluttresultatet som avgjør. Hva med de med totalt evneveike da, som uansett innsats i "hvasomhelst" såvidt består eller stryker? Skal en gi de "sympatikarakterer"? Livet er utrettferdig. Bedre å innse dette først som sist. 4
Kanutte Skrevet 14. mars 2017 #17 Skrevet 14. mars 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå virker det som om gym gjør ts flau og gir henne dårlig selvtillit, nesten som om hun starter å slite psykisk. Matematikk er jo akkurat slik. Anonymkode: ad7b8...012 For de som sliter med matematikk kan det føles like ille som for de som sliter med gym, eller musikk eller norsk. Jeg kjenner mange elever som har lyst til å gjemme seg i hver mattetime. 4
johanan Skrevet 14. mars 2017 #18 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, Kanutte skrev: For de som sliter med matematikk kan det føles like ille som for de som sliter med gym, eller musikk eller norsk. Jeg kjenner mange elever som har lyst til å gjemme seg i hver mattetime. For meg var det slik i engelsk. Det å måtte lese høyt, svare på spørsmål og snakke med de andre. Når du ikke forstår et lett spørsmål og ALLE kan svaret så er det flaut å ikke kunne svare. Forskjellen mellom engelsk/matematikk og andre teorietiske fag sammenlignet med kroppsøving er at i kroppsøving er det mye mer synlig 2
tussi84 Skrevet 14. mars 2017 #19 Skrevet 14. mars 2017 Gym eller kroppsøving som det nå heter var et av de fagene jeg hatet når jeg gikk på skolen. Har slitt med det motoriske hele livet, men det ble oppdaget alt for sent. Jeg slet med å balansere,. Beregne tid og avstand til ball, og var generellt litt klønete og forsiktig i gym. Dette ble jo fanget opp av de andre elevene.. og skulle noen av elevene velge grupper ble jeg enten valgt nest sist eller sist. Under ballspill som innebandy, fotball,. Basket,.. fikk jeg omtrent aldri pasning. Jeg løp bare rundt på banen egentlig. Skulle vi ha volleyball var jeg heldig om jeg traff ballen i det hele tatt. Skulle vi ha dans ble jeg ikke valgt osv. Det at jeg ikke fikk det til samt utfrysningen som jeg følte jeg fikk gjorde til at jeg grudde meg til hver eneste gymtime. Jeg brukte mange egenmeldinger for å slippe å ha gym i løpet av VGs og sa jeg var syk. Noe syk var jeg nok de fleste gangene,. Men kunne nok klart å ha litt gym om jeg ville. Jeg klarte riktignok å få en 3 er. Men du la godt merke til at de som var gode og gav god innsats samtidig fikk gjerne 5. De som kun gjorde innsats som var dårlige fikk gjerne en 3 eller 4. Så det ble gjerne dømt etter hvor flink du var totalt i de fleste idrettene som basket, innebandy, turn, volleyball, dødball, kanonball, fridrettsgrener som løping, lengde, etc. Men selv om jeg hatet gym så ser jeg all likevel nødvendigheten for å ha det i skolen. Jeg synes derimot at karakter for gym burde bortfalle og at man heller skulle fått Deltatt som godkjent. I særskilte tilfeller burde det også gjøres fritak for elever for selve faget hvis eleven har utviklingsvansker feks som gjør det vanskelig å bidra slik som forventes på det alderstrinnet det gjelder for. På den måten vil endelig av utfrysningen bli borte. Det burde også være et krav om at lærerens setter opp laget på forhånd og ikke bare teller 1…2.. 1..2. Husker godt det at elevene alltid satte seg sånn i gymtimene etter et visst mønster så de kunne få de dem ville ha på laget i tilfelle det ble telle deling fra læreren. At elever selv velger medspillere til lag burde det også bli slutt på. Jeg skjønner deg veldig godt ts. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #20 Skrevet 14. mars 2017 48 minutter siden, Perle skrev: Nei, men en får karekterer i disse fagene på U-skolen som er med å avgjøre snittkarakteren som bestemmer mulighetene for inntak på VGS. Eksemplene jeg dro kunne like gjerne vært norsk eller matte. Selvfølgelig skal innsats telle, men det er likevel sluttresultatet som avgjør. Hva med de med totalt evneveike da, som uansett innsats i "hvasomhelst" såvidt består eller stryker? Skal en gi de "sympatikarakterer"? Livet er utrettferdig. Bedre å innse dette først som sist. Ungdomsskolen er jo helt ubetydelig i det lange løp. Dersom du får en 2'er i musikk på ungdomsskolen har det ingen konsekvenser for deg senere. Det blir helt galt å sammenligne ungdomsskolen med videregående, der karakterene man får er en inngangsport for videre studier. "Sluttresultatet"? Standpunktkarakteren fastsettes basert på blant annet teoretisk dyktighet, ferdigheter i ulike idretter, fair play, innsats etc. Dette er fastsatt i læreplanen. Det er ikke bare selve ferdighetene i de ulike idrettene som har en betydning, og hvordan dette blir overholdt varierer svært mye fra skole til skole, og også innad i hver skole. Det er absolutt urettferdig. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at fotball er en idrett som dominerer i gymtimene på mange skoler. Det er jo heller ikke helt greit. Igjen, teoretiske fag som matematikk og norsk skiller seg ut fra praktiske fag som kroppsøving. Jeg skriver igjen: 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo annerledes å sitte på kontoret enn å stå på scenen da. Selv om det ikke føles greit å ikke oppleve mestring i mattetimene, er det noe helt annet å stå foran en folkemengde uten et snev av selvtillit og gjøre noe man ikke er god i. Man trenger jo ikke akkurat å rope ut om den manglende forståelsen og ubehaget i mattetimene, men i kroppsøvingstimene blir man avslørt. Det er nok langt mer ubehagelig. Anonymkode: 5580b...897 Kroppsøving er et helt annet fag enn norsk og matematikk, og det vurderes også på helt forskjellig vis. Dette kan du lese mer om i læreplanen for de ulike fagene. Anonymkode: 5580b...897 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå