Gå til innhold

Forsikring - egenandel i summen eller utenom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattedyret har vært så uheldig å bli kjørt på av en bil. Heldigvis har han kommet godt ut av det, men hoften er ute av ledd og han må opereres. Siden han føst dagen måtte inn på en søndag ble det en smule dyrt, og en tur inn i dag gjør at jeg ser litt mørkt på det. Men så lurer jeg, er forsikringssummen inkludert egenandel, eller pluss egenandel. Jeg har 20.000 i forsikring med 20% i egenandel. Betyr det da at jeg kan bruke 20.000 i tillegg til det jeg har i egenandel, eller har jeg 16.000 å bruke hos dyrlegen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder rettshjelp på forsikring, så betaler man egenandel  på noen 4- el. 6- tusen og så 20 % av overskytendende etter at egenandelen er trukket. Der er 100 000 som max dekning. Forsikringer pleier å ha samme hovedprinsipp - om dette kan hjelpe deg noe?

Håper det går bra med den firbente. 

Anonymkode: 9ff6a...9d2

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er 100 000 som max dekning.

Hæ? Hvordan i all verden kan du påstå at hun har 100.000 i dekning på SIN forsikring, når hun skriver at den er på 20.000? Du vet ikke engang hvilket forsikringsselskap det er? Til info, ved forsikringer hos Agria (som kun forsikrer dyr), så velger man forsikringstaket selv ved inngåelse (eller senere endring) av forsikringen. Min hund er f.eks. forsikret for 30.000. Dette står i forsikringspapirene. Blir evt behandling dyrere enn dette, må jeg betale selv. Det må trådstarter også. Hun skriver jo svart på hvitt at taket er 20.000, så hvorfor du begynner å snakke om 100.000, aner jeg ikke...?

Anonymkode: 15a85...7bc

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Ann Christin skrev:

Kattedyret har vært så uheldig å bli kjørt på av en bil. Heldigvis har han kommet godt ut av det, men hoften er ute av ledd og han må opereres. Siden han føst dagen måtte inn på en søndag ble det en smule dyrt, og en tur inn i dag gjør at jeg ser litt mørkt på det. Men så lurer jeg, er forsikringssummen inkludert egenandel, eller pluss egenandel. Jeg har 20.000 i forsikring med 20% i egenandel. Betyr det da at jeg kan bruke 20.000 i tillegg til det jeg har i egenandel, eller har jeg 16.000 å bruke hos dyrlegen?

Du får dekket utgifter inntil kr 20.000,- også må du betale 20% i egenandel til forsikringselskapet. Altså om totale kostnader kommer på kr 18.000,- må du betale kr 3.600,- i egenandel. Håper dette var forståelig forklart😆

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, dk73 skrev:

Du får dekket utgifter inntil kr 20.000,- også må du betale 20% i egenandel til forsikringselskapet. Altså om totale kostnader kommer på kr 18.000,- må du betale kr 3.600,- i egenandel. Håper dette var forståelig forklart😆

Takk, var det jeg lurte på ja, og fikk bekreftet fra forsikringsselskapet i sta. Vi går nok et stykke over dekningsbeløpet, men det ordner seg nok. Vil heller betale 5000, enn 25000!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvordan i all verden kan du påstå at hun har 100.000 i dekning på SIN forsikring, når hun skriver at den er på 20.000? Du vet ikke engang hvilket forsikringsselskap det er? Til info, ved forsikringer hos Agria (som kun forsikrer dyr), så velger man forsikringstaket selv ved inngåelse (eller senere endring) av forsikringen. Min hund er f.eks. forsikret for 30.000. Dette står i forsikringspapirene. Blir evt behandling dyrere enn dette, må jeg betale selv. Det må trådstarter også. Hun skriver jo svart på hvitt at taket er 20.000, så hvorfor du begynner å snakke om 100.000, aner jeg ikke...?

Anonymkode: 15a85...7bc

Ta og les det jeg skrev en gang til, er du snill. Leser du grundigere, så ser du at jeg bruker rettshjelpsforsikring, noe omtrent alle innboforsikringer har, som eksempel på hvordan egenandler fungerer - når det gjelder rettshjelpsforsikring. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta og les det jeg skrev en gang til, er du snill. Leser du grundigere, så ser du at jeg bruker rettshjelpsforsikring, noe omtrent alle innboforsikringer har, som eksempel på hvordan egenandler fungerer - når det gjelder rettshjelpsforsikring. 

Rettshjelpforsikring kan man bare bruke om man har havnet i en tvist(dekke advokathjelp)ikke fordi man har et dyr som har blitt skadet og få dekt utgiftene hos dyrlege.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Ann Christin skrev:

Takk, var det jeg lurte på ja, og fikk bekreftet fra forsikringsselskapet i sta. Vi går nok et stykke over dekningsbeløpet, men det ordner seg nok. Vil heller betale 5000, enn 25000!

Det har du nok funnet ut av, men om sluttebeløpet ender på 25 000, så ender din regning på 9 000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, dk73 skrev:

Rettshjelpforsikring kan man bare bruke om man har havnet i en tvist(dekke advokathjelp)ikke fordi man har et dyr som har blitt skadet og få dekt utgiftene hos dyrlege.

Hjelpes meg, forstår du ikke at jeg brukte dette som et eksempel på hvordan forsikring og egenandeler fungerer? Hovedprinsippet er nemlig akkurat det sammen. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes meg, forstår du ikke at jeg brukte dette som et eksempel på hvordan forsikring og egenandeler fungerer? Hovedprinsippet er nemlig akkurat det sammen. 

Blir som å sammenligne en kokosnøtt og en banan dette.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder rettshjelp på forsikring, så betaler man egenandel  på noen 4- el. 6- tusen og så 20 % av overskytendende etter at egenandelen er trukket. Der er 100 000 som max dekning. Forsikringer pleier å ha samme hovedprinsipp - om dette kan hjelpe deg noe?

Håper det går bra med den firbente. 

Du forklarte at hun måtte betale 20% av overstyrende etter at egenandel ble trukket. Det er feil. På en rettshjelpsdekning er det en fast egenandel(noen har uten egenandel) og du får dekket x antall timer advokathjelp før en evt rettsak. Så denne og en forsikring på kjæledyret kan ikke sammenlignes. Er heller ikke like prinsipp slik du hevder.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ekkoet skrev:

Det har du nok funnet ut av, men om sluttebeløpet ender på 25 000, så ender din regning på 9 000.

Om regningen ender på 25.000 betaler vi 5000 av de. De dekker 20.000, og egenandelen er på 20%.  Så 4000 av de er egenandel, og 1000 er det som går over forsikringa og egenandel.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Ann Christin skrev:

Om regningen ender på 25.000 betaler vi 5000 av de. De dekker 20.000, og egenandelen er på 20%.  Så 4000 av de er egenandel, og 1000 er det som går over forsikringa og egenandel.

Tror nok du tenker feil her. Hvis regningen blir 25 000 kr, du får dekket opp til 20 000 kr og må betale 20% i egenandel så stemmer det at du må ut med 9000 kr. Forsikringen dekker for 20 000 kr, men du må ut med 4000 kr i egenandel for de 20 000kr, da sitter du igjen med en sum på 16 000 kr, resten opp til 25 000 kr blir ditt mellomlegg, altså 9000kr. 

Anonymkode: 7cbab...70f

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok du tenker feil her. Hvis regningen blir 25 000 kr, du får dekket opp til 20 000 kr og må betale 20% i egenandel så stemmer det at du må ut med 9000 kr. Forsikringen dekker for 20 000 kr, men du må ut med 4000 kr i egenandel for de 20 000kr, da sitter du igjen med en sum på 16 000 kr, resten opp til 25 000 kr blir ditt mellomlegg, altså 9000kr. 

Anonymkode: 7cbab...70f

Da forklarte hun meg det feil evt. For hun sa at de dekker 20.000 fra seg, også blir det 4000 i egenandel om de må ut med så mye. Spurte henne hvertfall 5 ganger så vi får nå se hva hun kommer opp med.

Skrevet
52 minutter siden, Ann Christin skrev:

Da forklarte hun meg det feil evt. For hun sa at de dekker 20.000 fra seg, også blir det 4000 i egenandel om de må ut med så mye. Spurte henne hvertfall 5 ganger så vi får nå se hva hun kommer opp med.

Det kan virke som det blir vanskelig å være sikker på hva som er ment uten en konkret utregning fra forsikringsselskapet, men det du skriver nå er egentlig ikke helt motstridende mot det vi tror.

At de dekker 20 000 forstår jeg som at de dekker en regning på max 20 000 og deretter vil kreve deg for en egenandel (på 4000). Er regningen større enn 20 0000 må du ta overskytende selv.

Jeg tenker at det er mer forståelig om en forsikring som reklamerer for "vi dekker 20 000", dekker en regning på 20 000 kr uansett og at det ikke avhenger av % egenandel.

Hadde du hatt 10% egenandel og skulle betale en regning på 25 000 og tenkt slik du gjør så ville forsikringen dekket 20 000, du ville betalt 2000 i egenandel og så betalt 3000 av egen lomme. Dette betyr i tilfelle at det ikke er forskjell på 10% eller 20% egenandel og du betaler 5000kr uansett.

Med 10% egenandel på andre måten betaler forsikringsselskapet 20 000, du betaler 2000 til forsikringsselskapet og 5000 for resten av regningen. Da havner du på 7000kr for 10% mot 9000kr for 20%.

Med 0% egenandel havner begge utregningsmetodene på at du betaler 5 000kr. Jeg tenker det er mer naturlig at din utgift faller etterhvert som egenandelen synker enn at den holder seg konstant på 5000kr.

Men jeg kan ha misforstått, så oppdater gjerne når du vet fasiten.

Skrevet

Vi finner det evt ut til neste uke da pga tidligere egenandeleri samme saken tar forsikringa hele regninga og sender meg en regning på egenandel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...