AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Solgte en bil her om dagen. En billig eldre bil fra 90-tallet. Selger var bare interessert i å ordne med salgsmelding. Spurte om de ikke ville prøvekjøre, men nei. De så ikke engang over bilen. Krysset av i kontrakten at "selges som den er". Jeg er litt paranoid for den her reklamasjonsretten som gjelder i 2 år for eksempel. Hva om clutchen ryker om 1 uke? Eller om bilen bare stopper å funke? Vil jeg da stå ansvarlig? Har hørt mange skrekkhistorier om folk som selger biler som blir ansvarlige. Men jeg tenker at siden den ble solgt "som den er" og det at de ikke engang ville prøve den taler min sak? Ikke det at det er noe med bilen som jeg vet om, men syns det er skummelt 😅 Anonymkode: 0113b...8f1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Kjøper har undersøkelsesplikt. Anonymkode: 0f9e6...73e 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Når kjøper ikke ser over bilen kan du ikke klandres. Anonymkode: a3ce9...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Det er ingen 2 år reklamasjonsrett. Kjøper har undersøkelsesplikt og kan ikke påberope feil som han skulle eller kunne oppdaget under prøvekjøring og besiktigelse. Dessuten er bilen gammel og feil og reperasjonskostnader må påberegnes av kjøper. Det er bare feil som gjør at bilen er vesentlig dårligere stand enn kjøper kunne forventet ut fra alder på bilen, prisen og forholdene ellers som du er ansvarlig for. Men selvsagt ikke for alltid, feil og mangler på bilen må ha vært der på kjøpstidpsunktet. En clutch som fungerte ved kjøp vil ikke oppfylle kravet for ansvar hos selger, langt i fra. Selv om den skulle ryke etter en uke. Anonymkode: 3f6ed...b07
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 Står noe om det her: https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/reklamasjon-ved-kjop-av-bil/ http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/kjoepe-bruktbil-del-4-slik-klager-du-paa-bruktbilen/a/10083022/
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #7 Skrevet 15. mars 2017 Solgte en gammel bil for en stund siden. Jeg kan ingenting om biler og lot kjøper undersøke den for feil og mangler. Kjøper sa den så grei ut og den ble solgt som den var. To uker etterpå ringte kjøper og sa at hele eksosanlegget hadde falt av under kjøring. Han ville ha pengene tilbake. "Synd, trist, leit, men du har kjøpt bilen som den var. Pengene har jeg brukt opp. Hasta la vista!, svarte jeg og la på. Har ikke hørt noe fra ham siden. Anonymkode: a4e7f...79c
Gjest Poverella Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 Kanskje vedkommede skulle bruke deler av bilen, og derfor ikke var interessert i hvorvidt den gikk som smurt?
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 Jeg tenkte automatisk at de skulle ha delebil. Anonymkode: 2c16d...536
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #10 Skrevet 15. mars 2017 Det er bare å skrive i kontrakten av kjøperen har blitt anmodet om å besiktige og testkjøre bilen før kjøp, men takket nei. Da har du sikret deg juridiskAnonymkode: 78dbb...9fd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #11 Skrevet 15. mars 2017 Takk for svar Nei de skulle ikke bruke den som delebil faktisk. Ts Anonymkode: 0113b...8f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå