AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Hei. Har praksis på sykehjem på andre året vernepleien. Kjenner at jeg har null motivasjon, da min forrige praksis var et rent helvete, der jeg ble brukt som ren arbeidskraft med null oppfølgning. Jeg er avhengig av jobb ved siden av siden jeg ikke har krav på stipend og lån lengre. Det er derfor ikke enkelt å få den økonomiske kabalen til å gå opp, da jeg MÅ jobbe ved siden av praksis. Praksis er nesten 3 måneder, og det forventes at vi skal gå turnus både dag og kveld. Snakket med praksisveileder om at jeg ikke har stipend og lån, og at jeg helst vil gå mest mulig dag i praksis, da jeg jobber ved siden av på noen kvelder. Veileder sa at de kunne prøve å legge det opp slik at jeg får jobbet litt ved siden av, men at jeg har nødt til å gå kveld. Uansett så vil ikke kabalen gå opp, da jeg begynner på jobb 14:45, og slutter 14:45 i praksis om dagene. Slik er det også om jeg skal jobbe kveld på jobben, og gå dag på praksis, tiden krasjer alltid. Vurderer å legge en avtale på at jeg kan gå 15 min før pga jobb, men føler at det ikke er lov. Da man skal velge praksis først uansett.. Jeg er 27 år, da de fleste på studiet mitt er 19, eller 20 år. Har lån på leilighet, strøm, bil og annet å betale ned, og det sier seg selv at jeg må jobbe. Samboer er også student, og har heller ikke mulighet til å hjelpe meg.. Kan jeg få skreddersydd praksis, opp mot jobb? Og er det krav at jeg MÅ jobbe helg? Helgene vil jeg gjerne jobbe der jeg får betalt, da jeg trenger noe å leve av som alle andre. Setter stor pris på svar. Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Snakk med studieveileder. Anonymkode: 4b923...b33
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakk med studieveileder. Anonymkode: 4b923...b33 Snakket med studieveileder igår, og hun sa som skrevet tidligere at jeg burde jobbe kveld. Så, aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå opp. Skal prøve å snakke med henne igjen i morgen, da jeg rett og slett må ha jobbe ved siden av praksis. Huff, synes dette med praksis er så slitsomt.. Anonymkode: 8ba26...460
Gjest Nanna87 Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Praksis er slitsomt. Å hele tiden måtte vise hva man duger til, å hele tiden måtte gjøre dritt-jobber gratis mens de andre drikker kaffe på bakrommet. Å måtte jobbe, dag, kveld, natt og helg gratis, men alt for å få bestått utdanning.. Jeg mener dette er ren utnyttelse! Håper noen korter ned på praksis tiden til 1 måned eller noe. Synes 3 måneder er alt for lenge.. Hater praksis, men glad jeg er ferdig med det!;)
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Jeg synes at det skulle vært mindre praksis for de som har gått helse og sosialfag tidligere. De har fra før praksis i sykehjem, dagsenter osv. Det er noe annet for de aldri har jobbet på sykehjem før. Noe bør endres når det kommer til praksis, og jeg mener at man ikke skal jobbe helg. Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Har praksis på sykehjem på andre året vernepleien. Kjenner at jeg har null motivasjon, da min forrige praksis var et rent helvete, der jeg ble brukt som ren arbeidskraft med null oppfølgning. Jeg er avhengig av jobb ved siden av siden jeg ikke har krav på stipend og lån lengre. Det er derfor ikke enkelt å få den økonomiske kabalen til å gå opp, da jeg MÅ jobbe ved siden av praksis. Praksis er nesten 3 måneder, og det forventes at vi skal gå turnus både dag og kveld. Snakket med praksisveileder om at jeg ikke har stipend og lån, og at jeg helst vil gå mest mulig dag i praksis, da jeg jobber ved siden av på noen kvelder. Veileder sa at de kunne prøve å legge det opp slik at jeg får jobbet litt ved siden av, men at jeg har nødt til å gå kveld. Uansett så vil ikke kabalen gå opp, da jeg begynner på jobb 14:45, og slutter 14:45 i praksis om dagene. Slik er det også om jeg skal jobbe kveld på jobben, og gå dag på praksis, tiden krasjer alltid. Vurderer å legge en avtale på at jeg kan gå 15 min før pga jobb, men føler at det ikke er lov. Da man skal velge praksis først uansett.. Jeg er 27 år, da de fleste på studiet mitt er 19, eller 20 år. Har lån på leilighet, strøm, bil og annet å betale ned, og det sier seg selv at jeg må jobbe. Samboer er også student, og har heller ikke mulighet til å hjelpe meg.. Kan jeg få skreddersydd praksis, opp mot jobb? Og er det krav at jeg MÅ jobbe helg? Helgene vil jeg gjerne jobbe der jeg får betalt, da jeg trenger noe å leve av som alle andre. Setter stor pris på svar. Anonymkode: 8ba26...460 Hvorfor får du ikke stipend og lån? Jeg er også VPL student på deltid.. starter 2 praksis i høst. Er alenemor på deltid og får derfor skreddersydd jobbtid til kun dag. Det lureste en gjør før praksis er å spare opp masse penger. Må sikkert selv kjøre mye dobbelt. Blir også brukt som "vikar" på praksisplassen, må gå selvstendig når noen er syke. 20 timer praksis i uka burde vært nok! Kan du selv ringe rundt å høre om det er noen som kun har dagtid? Og tar imot studenter. Arbeidstider mine i praksis har jeg justert selv, går litt tidligere de dagene jeg har jobb. Kommer derimot litt an på veileder du får da. Anonymkode: fb2e1...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 Kan du ikke snakke med jobben om å forskyve litt? Anonymkode: 6f882...54d 2
Meadow Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke snakke med jobben om å forskyve litt? Anonymkode: 6f882...54d Enig, er nok den enkleste løsningen.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får du ikke stipend og lån? Jeg er også VPL student på deltid.. starter 2 praksis i høst. Er alenemor på deltid og får derfor skreddersydd jobbtid til kun dag. Det lureste en gjør før praksis er å spare opp masse penger. Må sikkert selv kjøre mye dobbelt. Blir også brukt som "vikar" på praksisplassen, må gå selvstendig når noen er syke. 20 timer praksis i uka burde vært nok! Kan du selv ringe rundt å høre om det er noen som kun har dagtid? Og tar imot studenter. Arbeidstider mine i praksis har jeg justert selv, går litt tidligere de dagene jeg har jobb. Kommer derimot litt an på veileder du får da. Anonymkode: fb2e1...7ee Takk for svar. Jeg har spart opp 25 000 til denne perioden, men de skulle egentlig gå til ferie.. Så jaja:( Jeg har ingen barn, men jeg har hund så kanskje jeg kan bruke han som unnskyldning? .. Har ikke kunnet velge praksisplass selv, da det ikke fungerer slik der jeg studerer. Der vi havner på praksis, der må vi være. Så jeg må nok gå turnus som alle andre, men at jeg må gå på jobb å få betalt regninger er like viktig. Er bare vanskelig å få alt til å klaffe.. Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #10 Skrevet 14. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får du ikke stipend og lån? Jeg er også VPL student på deltid.. starter 2 praksis i høst. Er alenemor på deltid og får derfor skreddersydd jobbtid til kun dag. Det lureste en gjør før praksis er å spare opp masse penger. Må sikkert selv kjøre mye dobbelt. Blir også brukt som "vikar" på praksisplassen, må gå selvstendig når noen er syke. 20 timer praksis i uka burde vært nok! Kan du selv ringe rundt å høre om det er noen som kun har dagtid? Og tar imot studenter. Arbeidstider mine i praksis har jeg justert selv, går litt tidligere de dagene jeg har jobb. Kommer derimot litt an på veileder du får da. Anonymkode: fb2e1...7ee Oi, glemte å svare på det du spurte om. Jeg har brukt opp årene med stipend og lån, da jeg har studert tidligere. Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #11 Skrevet 14. mars 2017 3 minutter siden, Meadow skrev: Enig, er nok den enkleste løsningen. Hva mener dere med det? At jeg kan begynne senere?.. Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #12 Skrevet 14. mars 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere med det? At jeg kan begynne senere?.. Anonymkode: 8ba26...460 Ja, hvis det er mulig. Vet ikke hva du jobber med. Praksis må være så og så mange timer så det kan være lite fleksibelt :/ Anonymkode: 6f882...54d 1
boblevann Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 Går det ikke an å komme 15-30 min senere på jobb? Jeg MÅTTE følge veileders turnus i praksis, og det innebar dag, kveld og tredjehver helg. Gjorde jeg ikke det, fikk jeg ikke bestått enkelt og greit (skolens regler).
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #14 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, boblevann skrev: Går det ikke an å komme 15-30 min senere på jobb? Jeg MÅTTE følge veileders turnus i praksis, og det innebar dag, kveld og tredjehver helg. Gjorde jeg ikke det, fikk jeg ikke bestått enkelt og greit (skolens regler). Å komme 15, 30 min forsent på jobb i 3 måneder er kanskje litt mye? Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #15 Skrevet 14. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis det er mulig. Vet ikke hva du jobber med. Praksis må være så og så mange timer så det kan være lite fleksibelt :/ Anonymkode: 6f882...54d Man må aldri noe. Alt kommer an på praksisveileder. Anonymkode: 8ba26...460
boblevann Skrevet 14. mars 2017 #16 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å komme 15, 30 min forsent på jobb i 3 måneder er kanskje litt mye? Anonymkode: 8ba26...460 Ikke hvis man forklarer hvorfor og gjør en avtale med arbeidsgiver/leder. Dersom utdanningen er relevant for jobben din vil jeg tro de er fleksible og behjelpelige! En på min jobb hadde denne ordningen å komme 15 min sent i 3 mnd uten å si hvorfor er selvsagt ikke greit. Snakk med din leder. 4
boblevann Skrevet 14. mars 2017 #17 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man må aldri noe. Alt kommer an på praksisveileder. Anonymkode: 8ba26...460 Nei, vi måtte gjøre "sånn og sånn" for å få praksisen og utdanningen bestått. Krav fra skolen og det var likt for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #18 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, boblevann skrev: Ikke hvis man forklarer hvorfor og gjør en avtale med arbeidsgiver/leder. Dersom utdanningen er relevant for jobben din vil jeg tro de er fleksible og behjelpelige! En på min jobb hadde denne ordningen å komme 15 min sent i 3 mnd uten å si hvorfor er selvsagt ikke greit. Snakk med din leder. Hei, og takk for svar. Har allerede sagt til leder at jeg skal ha praksis i 3 måneder, og at jeg derfor må samkjøre praksis og jobb. Synes det er litt ekkelt å spørre om dette, i tilfelle han sier nei. Men skjønner at jeg må spørre, da jeg kommer til å komme for sent. Men i morgen skal jeg ringe han å spørre:) Anonymkode: 8ba26...460
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #19 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man må aldri noe. Alt kommer an på praksisveileder. Anonymkode: 8ba26...460 Ok, skal i praksis nå (sykepleie) og da sa i alle fall praksislærer at det var et fastsatt antall timer man skulle ha. Men vi fikk og beskjed om at vi skulle jobbe nesten kun dag fordi da var det mest som skjedde og mest å lære liksom. Vi skal ikke jobbe natt eller helg i alle fall. Litt forskjellig kanskje Anonymkode: 6f882...54d 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #20 Skrevet 14. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, skal i praksis nå (sykepleie) og da sa i alle fall praksislærer at det var et fastsatt antall timer man skulle ha. Men vi fikk og beskjed om at vi skulle jobbe nesten kun dag fordi da var det mest som skjedde og mest å lære liksom. Vi skal ikke jobbe natt eller helg i alle fall. Litt forskjellig kanskje Anonymkode: 6f882...54d Dere er heldige. Anonymkode: 8ba26...460
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå