AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Gjelder småkjøp i butikk til større investeringer. Vi har akkurat forhandlet frem ny avtale på jobben (mannen min og jeg eier 50% hver). Avtalen gjelder utstyr for ca 350 000 i året, og vi har brukt samme leverandør i 8 år. Av praktiske årsaker har jeg ikke vært med på dette før. Jeg bruker heller ikke utstyret, så utover det økonomiske har det ingen ting å si for meg. I år var jeg med å hente inn tilbud, og til slutt sto vi igjen med to leverandører. Den vi alltid bruker, og en som kunne levere sitt produkt 12 000 kr billigere. Mannen min ville derfor fortsette å bruke leverandøren vi kjente. Selgeren var fleksibel og kom hjem til oss. Men i det han kom inn døren, fikk jeg skikkelig dårlige vibber. Han startet samtalen med at det var frekt å prute på prisen når vi hadde så flott hus. Kanskje han mente det som et klønete kompliment. Deretter fortsatte han med å fortelle oss at han hadde reddet en gatehund fra Spania, i stedet for å støtte oppdrettere, siden det fantes så mange hunder der ute som trengte hjelp. Etter å ha hilst på vår renrasede hund. Og han pratet så masse om seg selv, at vi fikk ikke inn et ord. Til slutt avbrøt jeg han og ba om å gå over på tilbudet. Da våknet selgeren i han, så han snakket nedlatende om alle andre leverandører. Jeg avbrøt han igjen, og sa at vi nok helte mot en av disse, da prisen var bedre. Jeg gadd ikke å presse prisen engang. Når han gikk, sa jeg til mannen min at 12 000 var mye penger, og at det var på tide å prøve noe nytt. 12 000 har lite å si, hvis ikke servicen hos den nye leverandøren er like god. Han så litt overrasket ut, men gikk med på det. Jeg sa ikke den egentlige grunnen. Når jeg tenker meg om, lar jeg inntrykket fra selgeren påvirke meg ganske ofte. Jeg handler som regel klær i butikker hvor jeg liker selgeren, selv om andre butikker har tilsvarende produkt. Jeg kjøpte bil på impuls en gang, fordi selgeren rett og slett var god. 2 ganger, når jeg tenker meg om... Er jeg den eneste, eller gjør dere det også? Er dette et typisk kvinnefenomen? Anonymkode: a3e65...949 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Jeg tror det kan påvirke om jeg kjøper eller ikke om jeg får et negativt inntrykk av selgeren. Mindre i motsatt rekke. Men om jeg kan kjøpe to identiske produkter til lik pris, uten at det forårsaker meg noen ulemper/fordeler ved å velge det ene over det andre er jeg nok tilbøyelig til å kjøpe fra den personen jeg liker best. Anonymkode: a4a7f...95e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Klart man blir påvirket av selgeren. Men dette sier mer om dårlige selgeteknikker (fremheve seg selv, prate uavbrutt, rakke ned på konkurrenter), noe folk rett og slett ser igjennom. Som selger selv synes jeg det er viktigst å avdekke behovet til kunden først og fremst, og det gjør du ikke ved å prate om hundeerfaringer, selv om intensjonen hans sikkert var å la dere bli bedre kjent med han, for å bygge tillit. Magefølelsen er viktig i et salg, og dårlige salgstriks er med på å gi meg negative vibber om selgeren. Og da er det fort gjort å gå en annen plass. Anonymkode: a0cef...a67
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Selvsagt påvirker det. De som tror noe annet lurer seg selv... Anonymkode: 48a32...675 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Jeg kjøper i hvertfall ikke av en som snakker ned konkurrenter. Det har motsatt effekt, så jeg går til konkurrenten. Anonymkode: cc371...854
Majott Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 Han kritiserte dere. Først ved å si at dere hadde så dyrt hus, og deretter fordi dere har en renraset hund. Begge deler er følelsesbetont, og jeg hadde glatt sagt nei til en slik selger selv, bare pga det! Det sier noe om hans evne til å omgås mennesker, og dermed også en nedsatt evne til å behandle dere godt som kunder. Han tillater seg å la sine egne preferanser få komme til syne, selv om han burde visst bedre (renraset hund vs blanding). Når han i tillegg snakker ned konkurrenter, så setter det ikke han i et bedre lys! Ja, jeg er en av de som blir påvirket av selger. Og en god selger som ser mine behov, og som er hyggelig og grei, kjøper jeg gjerne både klær og bil av. Når jeg kjøper klær, vil jeg ha en som ser hva som passer til meg, og som fraråder meg fra dårlige kjøp. Derfor handler jeg stort sett klær i faste butikker, der de kjenner meg, og er ærlige på hva som passer til meg, er fint og ikke fint på meg. Det er et langsiktig forhold. Jeg går ikke inn på Cubus og forventer oppfølging, men jeg forventer det på de butikkene jeg kjøper dyre merkeklær. Og da forventer jeg også at de er kritiske til hva som passer meg og ikke. Jeg kommer heller igjen til en selger som sa at "nei, den der ble ikke helt bra til deg" enn en selger som sier at alt ser fantastisk ut på deg. Den bommerten gjør man ikke mange ganger.
prt90 Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjelder småkjøp i butikk til større investeringer. Vi har akkurat forhandlet frem ny avtale på jobben (mannen min og jeg eier 50% hver). Avtalen gjelder utstyr for ca 350 000 i året, og vi har brukt samme leverandør i 8 år. Av praktiske årsaker har jeg ikke vært med på dette før. Jeg bruker heller ikke utstyret, så utover det økonomiske har det ingen ting å si for meg. I år var jeg med å hente inn tilbud, og til slutt sto vi igjen med to leverandører. Den vi alltid bruker, og en som kunne levere sitt produkt 12 000 kr billigere. Mannen min ville derfor fortsette å bruke leverandøren vi kjente. Selgeren var fleksibel og kom hjem til oss. Men i det han kom inn døren, fikk jeg skikkelig dårlige vibber. Han startet samtalen med at det var frekt å prute på prisen når vi hadde så flott hus. Kanskje han mente det som et klønete kompliment. Deretter fortsatte han med å fortelle oss at han hadde reddet en gatehund fra Spania, i stedet for å støtte oppdrettere, siden det fantes så mange hunder der ute som trengte hjelp. Etter å ha hilst på vår renrasede hund. Og han pratet så masse om seg selv, at vi fikk ikke inn et ord. Til slutt avbrøt jeg han og ba om å gå over på tilbudet. Da våknet selgeren i han, så han snakket nedlatende om alle andre leverandører. Jeg avbrøt han igjen, og sa at vi nok helte mot en av disse, da prisen var bedre. Jeg gadd ikke å presse prisen engang. Når han gikk, sa jeg til mannen min at 12 000 var mye penger, og at det var på tide å prøve noe nytt. 12 000 har lite å si, hvis ikke servicen hos den nye leverandøren er like god. Han så litt overrasket ut, men gikk med på det. Jeg sa ikke den egentlige grunnen. Når jeg tenker meg om, lar jeg inntrykket fra selgeren påvirke meg ganske ofte. Jeg handler som regel klær i butikker hvor jeg liker selgeren, selv om andre butikker har tilsvarende produkt. Jeg kjøpte bil på impuls en gang, fordi selgeren rett og slett var god. 2 ganger, når jeg tenker meg om... Er jeg den eneste, eller gjør dere det også? Er dette et typisk kvinnefenomen? Anonymkode: a3e65...949 Det hadde sittet veldig langt inne å bytte ut en leverandør jeg var fornøyd med og som jeg visste kunne levere med en som var under 4% billigere.. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 Kommer an på hva man kjøper. Er det dyre ting man kan risikere å måtte klage på eller få nytt grunnet skade eller feil, så må man ha noen man vet kan snakkes med om slike ting. Noen som ikke er arrogant og bedrevitende. Man må også være noe trygg på at man ikke blir svindlet. Dette vil jeg si er sunn fornuft heller enn et kvinnefenomen. Om det er en genser eller to så har jeg kjøpt det selv om betjeningen har vært småfrekk Anonymkode: 82212...acb
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 Vi har to andre tråder, den ene er for butikker du ikke besøker igjen, den andre for butikker du besøker igjen, avhengig av hendelser og opplevelser. Tar du deg en tur i de trådene får du rikelig med pekepinn på hvordan dette oppleves av kunder. (Laaange tråder.) Folk flest liker vel ikke å handle der de blir sur eller irritert av å gå inn og visevers? Anonymkode: f5255...d6e
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #10 Skrevet 15. mars 2017 Jeg lar definitivt slike ting påvirke meg. Akkurat de tingene du bruker som eksempler er jeg litt usikker på, da. Kan jo være at det bare var litt klønete sagt eller at han ikke mente noe vondt, men glemte å tenke på hvordan det kunne bli oppfattet. Men regner med du fikk et mer presist inntrykk siden du var der; tonefall, kroppsholdning, mimikk og slike ting vil jo ganske klart indikere om det er hovent og arrogant, eller bare korttenkt og klønete. Pris er så klart viktig, men hvor godt inntrykk jeg får av butikken, selgeren, den ansatte etc. er et tungtveiende moment. Jeg har rett og slett ikke lyst til å "belønne" drittsekkoppførsel ved å handle hos vedkommende. I tillegg vil jo slike inntrykk kunne si noe om hvordan situasjonen blir dersom det oppstår problemer i etterkant. Anonymkode: 52dd0...494
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #11 Skrevet 15. mars 2017 Liker ikke selgere som hopper på deg med en gang du er innafor butikken! Da stikker jeg! Liker heller ikke selgere som ikke gir meg service når jeg helt tydelig står og vurderer lenge på noe i butikken, da er det på tide å dra! Selgere som står og småprater om ting med kunder foran er også irriterende, koselig for DEN kunden, men hvis jeg må vente unødvendig i flere minutter så stikker jeg. Selgere som er altfor pushy er noe å springe i fra 😑 Anonymkode: 422ed...82b 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #12 Skrevet 15. mars 2017 Har kun møtte noen få selgere som virkelig hører etter hva du ønsker, og de kommer jeg alltid tilbake til Anonymkode: 88ec1...a4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå