Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Ganske sikker på at jeg har beinhinnebetennelse i begge leggene. Har kjent det noen uker, men har forsatt å løpe. Har massert, tøyd og iset ned. Men de siste dagene har jeg slitt med å komme meg opp trapper og det har vært helt j.....! :icon_frown:

Skal delta på løp i juli, så og har fortsatt langt igjen til løpeformen er i nærheten av det den burde være. Så kan ikke slutte å løpe. Har byttet ut en del løpeturer med rolig sykkling. Har også bestilt time til fysio, men fikk ikke komme inn der med det første. Tror jeg må ha såler i løpeskoa, har såler for folk med plattfot, men de kan jeg ikke løpe med. Så kan være derfor jeg har fått denne shiten.

Noen som har hatt det og har noen gode råd for å bli raskt bra igjen? Måtte du stoppe å trene helt? Eller er det bare å trene seg igjennom? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du fortsetter løpingen, vil betennelsen bare bli verre og verre. Noe som også gjør at det vil ta lengre og lengre tid før betennelsen blir borte.

http://nhi.no/trening/idrettsskader/benhinnebetennelse-legg-29810.html?page=5

Hva kan du gjøre selv?

Du bør unngå eller redusere utløsende belastninger - den såre muskulaturen få hvile, eventuelt bør du legge om til alternativ trening. I tillegg bør du tøye de ømme muskelgruppene jevnlig. Når plagene begynner å gi seg, kan du starte opptrening med justerte treningsmetoder: Unngå eller reduser løping på hardt underlag. Kort ned treningsturene for en periode.

Bruk stabile joggesko med god støtdemping, og unngå de harde hallskoene ved oppvarming og nedjogging. Det er vist i studier å dempe plagene samt å bidra til å forebygge tilbakefall.

Fysioterapi

Noen kan ha nytte av opptrening veiledet av fysioterapeut. Det bør legges vekt på allsidig trening og øvelser som ikke belaster det skadede stedet unødvendig. Fysioterapeuten kan også yte hjelp til å korrigere eller kompensere for eventuelle disponerende feilstillinger i føtter. I tillegg kan fysioterapeuten instruere i tøyningsøvelser og gi råd om alternativ trening.

Tilpassing av såler

Løpsanalyse kan vise at foten overpronerer i belastningsfasen, det vil si at belastningen blir størst på innsiden av foten langs indre fotrand (kalvbent fotstilling). Hvis så er tilfelle, bør du anskaffe treningssko som korrigerer for denne skjevheten. Alternativt bør du skaffe deg myke innleggssåler som gir god støtte til fotens innside under fotbuen eller bak mot hælen. Dette kan korrigere feilbelastningen av foten/leggen og minske tendensen til plager.

Medikamentell behandling

Sannsynligvis har medikamentell behandling liten effekt. I korte perioder med akutte og uttalte plager kan likevel NSAIDs forsøkes. Lokalbehandling med gel som masseres inn i huden over det ømme området på leggen, er minst like bra som tablettbehandling, for eksempel ibuprofen gel.

Kirurgisk behandling

Operasjon kan være nødvendig når egenbehandling og medisinsk behandling ikke fører fram, men operasjon vurderes tidligst etter 3-6 måneder med utilfredsstillende konservativ behandling. Under inngrepet spaltes den hylsen som omgir muskulaturen, slik at det blir mer rom for musklene. Etter operasjonen legges en komprimerende bandasje som pasienten bør ha på i 8-10 dager. Avlastning med krykker varer vanligvis i ca. en uke, eller til smertefrihet, og utøveren kan gjenoppta løpetreningen etter 4-6 uker. Resultatet er vellykket hos 80-90%.

Forebyggende tiltak

• Bruk fjærende fottøy
  • Løp minst mulig på hardt underlag, asfalt og lignende
  • Reduser eller legg om treningen dersom plagene melder seg
  • Eventuelt teiping av leggen

Anonymkode: cf420...dcd

Skrevet

Jeg har tidligere fått resept på betennelsesdempende medisiner fra fastlegen. Gikk på en kuren i fem dager, (tror jeg?) og ble frarådet løping i 2-3 uker. Kjente meg allerede bedre etter 3 dager på kuren,  men overholdt i tillegg løpeforbud i omtrent to uker. Jeg tror det vil gå raskere over om du tar en liten pause. Kroppen din prøver å gi deg noen signaler, og dersom du fortsetter å pushe på, så tror jeg ikke betennelsen går over. Og i værstefall blir det verre. 

Må påpeke at jeg ikke har fagkunnnskap på dette området, så dette er er bare råd basert på egen erfaring. 

Lykke til !

Skrevet

Tusen takk for tipsene:)

Har gått på betennelsesdempende i 2 uker, men merker ikke så mye ennå. 

Får legge om til å sykle i stede i noen uker for å se om det blir bedre. Utrolig kjipt:( Det er bare så kjedelig å sykle. 

Har også lagt merke til at det er mye bedre å løpe i skogen på stier så kanskje jeg kan prøve det i stede hvis jeg ikke greier å holde meg vekke:) 

Håper fysioterapauten kan hjelpe med teiping.

Skrevet

Min erfaring med beinhinnebetennelse er at den kommer og går etter første gangen og det eneste som fungerer når den dukker opp er å avstå fra løping en periode. Alternativ kondisjonstrening som svømming, sykling, roing osv kan du jo fortsatt drive med. :-)

Når smertene er borte og du har jobbet med tøying kan du prøve en kort tur på mykt underlag. For meg fungerte intervalltrening på myk skogbunn og i sand bra, samt høyt tempo og korte turer sånn at belastningen ikke ble langvarig. Men dette etter at jeg hadde hatt ca 2 ukers løpepause. Ikke bruk smertestillende for å kunne løpe, det vil bare gjøre det verre. 

Skrevet
2 timer siden, _LanciA_ skrev:

Tusen takk for tipsene:)

Har gått på betennelsesdempende i 2 uker, men merker ikke så mye ennå. 

Får legge om til å sykle i stede i noen uker for å se om det blir bedre. Utrolig kjipt:( Det er bare så kjedelig å sykle. 

Har også lagt merke til at det er mye bedre å løpe i skogen på stier så kanskje jeg kan prøve det i stede hvis jeg ikke greier å holde meg vekke:) 

Håper fysioterapauten kan hjelpe med teiping.

Sykling er da ikke kjedelig. ;) Jeg er enig i at det er kjedelig å sykle på spinningsykkel, men å sykle ute på landeveien er deilig (såframt man har en brukbar racersykkel da).

Du bør legge konkurranser og løping på hylla både mentalt og i praksis, og ha fullt fokus på å bli kvitt problemet. Hvor i landet er det du bor siden du ikke får fysioterapi sånn rimelig umiddelbart?

Jeg vil sterkt anbefale deg å gå til en fysioterapeut som bruker mikrostrømbehandling.

Pga oppløste saltioner i kroppen er det en spenningsforskjell mellom innsiden og utsiden av celleveggene, som gjør at det går en strøm i størrelsesorden mikroampère gjennom celleveggene. Når det blir betennelse blir det dårligere sirkulasjon og mindre strøm. Ved å sette på elektroder på huden som induserer strøm i denne størrelsesordenen blir man lettere bra.

Hvis du bor i (stor-)Oslo vil jeg anbefale deg å gå til fysioterapeuten som fikset min akillesbetennelse. Send meg en privat melding, så skal du få kontaktinfo. Hvis du bor et annet sted kan det være verdt å ringe denne fysioterapeuten likevel, for de vet kanskje om andre som bruker mikrostrøm.

Skrevet
4 timer siden, Runnershigh skrev:

Jeg har tidligere fått resept på betennelsesdempende medisiner fra fastlegen. Gikk på en kuren i fem dager, (tror jeg?) og ble frarådet løping i 2-3 uker. Kjente meg allerede bedre etter 3 dager på kuren,  men overholdt i tillegg løpeforbud i omtrent to uker. Jeg tror det vil gå raskere over om du tar en liten pause. Kroppen din prøver å gi deg noen signaler, og dersom du fortsetter å pushe på, så tror jeg ikke betennelsen går over. Og i værstefall blir det verre. 

Må påpeke at jeg ikke har fagkunnnskap på dette området, så dette er er bare råd basert på egen erfaring. 

Lykke til !

Rettelse: Hvis man fortsetter å løpe og ikke hører på kroppens signaler blir det med stor sannsynlighet verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...