Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke opptak på høyskole/universitet nå til høsten, men er veldig i tvil om jeg skal velge sykepleier- eller vernepleier utdanning! Jeg har jobbet i bolig for psykisk utviklingshemmede i 12 år,og stortrives med det. Men kjenner samtidig at det hadde vært gøy å prøve noe annet. Er veldig glad i stell- og pleie delen av å jobbe med mennesker, ikke veldig glad i å jobbe med brukere med utfordrende atferd. Hva vil dere anbefale? 

Er det noen sykepleiere/vernepleiere her? Hvor jobber dere og hva er positivt og negativt med jobben deres? Og hvor lett er det å få jobb etter fullført studie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg studerer vernepleie :) jeg er litt omvendt av deg. jeg liker å jobbe med brukere med utfordrende atferd. liker selvfølgelig ikke den utfordrende atferden i seg selv, men å jobbe med å forebygge/hindre at denne atferden kommer og finne ut av hvorfor den kommer. jeg har heller ikke noe imot stell da, men det er ikke det jeg ønsker å fokusere på i arbeidet mitt liksom. det spørs helt hva du ønsker å jobbe med. hvis du er interessert i stell- og pleie av somatisk syke mennesker er sykepleie best? hvis du vil jobbe med multifunksjonshemmede er vernepleie best? man kan jo møte på brukere med utfordrende atferd både som sykepleier og vernepleier, men siden vernepleiere ofte jobber med funksjonshemmede, rusavhengige, psykisk syke osv. er det kanskje større sannsynlighet for å møte brukere med utfordrende atferd som vernepleier? men det kommer som sagt helt an på hvor du jobber og med hvilke brukere. jeg tror det er lett å få seg jobb som både sykepleier og vernepleier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...