Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 % sykmeldt, og jobber dermed fire dager i uken - hvilke dager avtales med leder fra uke til uke. Imidlertid har jeg søkt om feriedager i forbindelse med en langhelg jeg skal reise bort (onsdag-lørdag), og i den forbindelse mener arbeidsgiver at sykmeldingsdagen blir borte den uken, fordi jeg tar ut ferie. Er dette riktig? Hvis jeg har forstått det riktig er ferie, juridisk sett, det samme som å være på jobb - slik at jeg i utgangspunktet da skulle hatt fraværsdagen min en annen dag den uken. Her starter problemet. De andre ukene har jeg kunnet hatt fravær hvilken som helst ukedag, men akkurat den uken jeg skal ha ferie mener leder at fordi jeg ble sykmeldt fra en onsdag, må jeg ha fraværsdag onsdag, torsdag eller fredag, fordi det skal gjelde en ny "arbeidsperiode". 

Hva mener de kloke hodene her inne? Det kan godt hende jeg tar feil, men ettersom jeg har hatt fravær på en tirsdag tidligere, syns jeg det er litt påfallende at jeg ikke kunne det den gjeldende uken. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1092282-ferie-og-gradert-sykmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt sagt kan du ikke ta ut ferie i en periode du er sykemeldt. 

Det høres ut som du er sykemeldt over en periode og ikke på enkeltdager, i og med du sier dere avtaler fra uke til uke når du er borte. Det betyr at den uken/de dagene du skal ha ferie så må du få en friskmelding fra legen din. 

Kanskje bakvendt/rart når man kun er delvis sykemeldt, men har som arbeidsgiver fått dette forklart flere ganger fra nav. 

• Liker 1
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke være sykemeldt og ta ut ferie samtidig.

På egenerklæringsdelen til sykemeldingen din kan du skrive når du tar ut ferie. 

Anonymkode: b6f0c...ee1

Jo det kan man når man er gradert sykemeldt, men slik ts beskriver situasjonen vil det være en skjønnsmessig vurdering. Tror du ts må komme til en enighet med sjefen din og kanskje er løsningen at du tar ut en hel uke (4 arbeidsdager + en  Sykemeldingsdag. Jeg syns du er litt urimelig hvis du ønsker å ta ut ferie på arbeidsdag, men ikke på sm dag. 

AnonymBruker

Be legen friskmelde deg den uka fordi du skal avvikle ferie. Da kan du ta ut to eller tre feriedager de dagene du selv vil. Uken før og påfølgende uke er du tilbake på 20 % sykemelding. 

Du kan ikke trikse og mikse med ferie og sykemeldingsdager slik det passer deg, når du ikke har fast sykedag/arbeidsdager.

Anonymkode: 55d5b...27d

• Liker 2
11 minutter siden, Kvalitet skrev:

Jo det kan man når man er gradert sykemeldt, men slik ts beskriver situasjonen vil det være en skjønnsmessig vurdering. Tror du ts må komme til en enighet med sjefen din og kanskje er løsningen at du tar ut en hel uke (4 arbeidsdager + en  Sykemeldingsdag. Jeg syns du er litt urimelig hvis du ønsker å ta ut ferie på arbeidsdag, men ikke på sm dag. 

Nei. Dette er feil.

Man har ikke gradert ferie. Man har ferie fra feks man-fredag uavhengig av sykemeldingsgrad.

Man er nemlig ikke sykemeldt for faste ukedager.

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be legen friskmelde deg den uka fordi du skal avvikle ferie. Da kan du ta ut to eller tre feriedager de dagene du selv vil. Uken før og påfølgende uke er du tilbake på 20 % sykemelding. 

Du kan ikke trikse og mikse med ferie og sykemeldingsdager slik det passer deg, når du ikke har fast sykedag/arbeidsdager.

Anonymkode: 55d5b...27d

For noe tull. Man blir ikke friskmeldt i en sykemeldingsperiode for å ta ut ferie - man avvikler ferie i perioden. Tekisk sett så er du jo ikke sykemeldt under ferie, fordi du har ferie. Friskmelding har dermed ikke noe for seg

Du skal ha ferie onsdag til fredag, da tar du ut feriedager disse tre dagene og skriver dette på sykmeldingen til NAV. Da bruker du 3 feriedager på dette. Det gjenstår da 2 dager denne uken og du skal jobbe 80% av dette, altså (7.5+7.5)*0.80=12 timer. Du skal dermed jobbe 12 timer denne uken på Mandag og Tirsdag.

• Liker 1
2 minutter siden, Tropic skrev:

Du skal ha ferie onsdag til fredag, da tar du ut feriedager disse tre dagene og skriver dette på sykmeldingen til NAV. Da bruker du 3 feriedager på dette. Det gjenstår da 2 dager denne uken og du skal jobbe 80% av dette, altså (7.5+7.5)*0.80=12 timer. Du skal dermed jobbe 12 timer denne uken på Mandag og Tirsdag.

Det stemmer. 

Arbeidsgiver har noe de skulle ha sagt ift hvilken dager du skal jobbe. 

2 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei. Dette er feil.

Man har ikke gradert ferie. Man har ferie fra feks man-fredag uavhengig av sykemeldingsgrad.

Man er nemlig ikke sykemeldt for faste ukedager.

Man har ikke gradert ferie, men man kan ta ut ferie om man er grader sykemeldt. Hvis du f.eks er 50% sykemeldt og vil ta ut en uke ferie tar man ut en uke (2/3  jobbedager og  2/3 sm dager) . Må bare huske å skrive det på selvangivelsen.

1 minutt siden, Kvalitet skrev:

Man har ikke gradert ferie, men man kan ta ut ferie om man er grader sykemeldt. Hvis du f.eks er 50% sykemeldt og vil ta ut en uke ferie tar man ut en uke (2/3  jobbedager og  2/3 sm dager) . Må bare huske å skrive det på selvangivelsen.

Man kan absolutt ta ut ferie ved gradert sykmelding. Det enkleste er om man tar ut 1 hel uke ferie, da må man bruke 5 dager ferie på dette,uansett om om man er sykmeldt 20%, 50% eller 80%. Tar man dermed ut kun dager, slik som TS skal må hun bruke feriedager på alle dagene hun er borte og jobbe den prosenten hun skal jobbe av de resterende dagene. Dette har jeg også fått bekreftet av NAV tidligere.

• Liker 1
6 minutter siden, Kvalitet skrev:

What??

Du er helt på bærtur!!Selvangivelsen.....lol

Annonse

9 minutter siden, Kvalitet skrev:

Du må jo gjerne tro at det er slik, men det er ufint å gi råd til andre om noe man virkelig ikke kan.

• Liker 1
Annonse
8 minutter siden, Kvalitet skrev:

Slik er det. Tro hva du vil, eller sjekk opp med NAV

5 minutter siden, Tropic skrev:

50% sykmelding og en uke ferie = 5 feriedager må man bruke.

Antar det er det du mente, Kvalitet?

Slik er det faktisk. Sjekk gjerne opp med nav.

Dette gjelder uavhengig av sykemeldigsgrad.

51 minutter siden, Kvalitet skrev:

Men du skriver jo faktisk at man tar ut sykedager i ferien når man er gradert. Det er feil.

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Men du skriver jo faktisk at man tar ut sykedager i ferien når man er gradert. Det er feil.

Mulig vi kryss kommuniserer. Er man sykemeldt 50% og tar ut en uke ferie, har man brukt en uke (selv om man er sykemeldt i 2,5 av disse dagene). Var det tydeligere? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...