Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig blitt arbeidsledig og er nå på jakt etter ny jobb. For etpar mnd siden tok jeg for moro skyld en IQ test som ga meg en score på 131. Det er noe som kun er 2% av befolkningen  forunt og kvalifiserer til medlemskap i Mensa. (Har ikke meldt meg inn, ser ikke helt verdien).

Dette forklarer nok hvorfor jeg ofte synes at folk rundt meg er litt "treige" for ikke å bruke ordet "dumme". Mener ikke å være arrogant eller nedlatende. Er bare ærlig på hva jeg ofte tenker i mitt stille sinn. Jeg har alltid hatt lett for å lære meg nye ting, og har lett for å ta til meg kunnskap og sette denne sammen på nye, kreative og ofte nyttige måter.

I et vanskelig arberidsmarked (jeg jobber i media) tenker jeg at det for en arbeidsgiver vil være et betydelig pluss i boka å kunne vise til slike resultater. Samtidig kjenner jeg at det føles kleint og "skrytete" å vise til slike resultater, og at det kan bli oppfattet som arrogant og bedrevitende. Det ønsker jeg ikke. Jeg ønsker bare at en arbeidsgiver skal se at jeg er en fantastisk ressurs som kan benyttes til veldig mye rart.

Bør jeg få frem dette neste gang jeg er på et intervju? Og isåfall: hvordan bør jeg evt. legge det frem for at det ikke skal oppfattes som negativt? Tar ydmykt imot innspill fra andre brukere av forumet her.

Anonymkode: c23bd...24a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, IQ snakk bør alltid unngås 

Anonymkode: 2067b...f70

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Om du kun har tatt en test "for moro skyld", og ikke faktisk kan vise til resultater fra en profesjonell anerkjent test (som f.eks. Mensatesten) så vil det jo uansett framstå latterlig å trekke det fram. "Jeg tok en test på nettet" liksom...? Og prøvetesten til Mensa er ikke et godt nok "bevis".
Med mindre du faktisk har tatt en skikkelig en?

Anonymkode: 9da49...005

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken test tok du? Husk at den hjemmetesten på mensa sine sider er uformell, ligner på den offisielle testen men er ikke lik, og kun gir en indikasjon :) Ville vært forsiktig med å nevne det om du ikke har tatt en offisiell test.

Anonymkode: 7d33b...fed

• Liker 12
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Jeg vil påstå at du driter deg ut hvis du nevner IQ-en din i et jobbintervju.

Nå vet ikke jeg om du tok en nett-test eller virkelig en, men det er enklere å score høyt på nett-testen i alle fall. IQ har vel ingenting med jobb i media å gjøre uansett. Den IQ-en du har fått gjør deg ikke spesielt unik, selv om prosentilen får det til å virke sånn. For all del, du kan være unik, men ikke pga den IQ-en. 

Tips: Jobb med dine sosiale evner, slik at du slipper å gå på slike blemmer som du foreslår her. 

Endret av Rainstorm
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du kun har tatt en test "for moro skyld", og ikke faktisk kan vise til resultater fra en profesjonell anerkjent test (som f.eks. Mensatesten) så vil det jo uansett framstå latterlig å trekke det fram. "Jeg tok en test på nettet" liksom...? Og prøvetesten til Mensa er ikke et godt nok "bevis".
Med mindre du faktisk har tatt en skikkelig en?

Jeg tok testen hos Mensa. Jeg er da ikke "dum" heller ;)

TS

• Liker 5
Skrevet

Om IQen er så høy og du på grunn av det er en fantastisk ressurs, så vises vel dette på CVen? 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok testen hos Mensa. Jeg er da ikke "dum" heller ;)

TS

Ok, da ville jeg skrevet det i hovedinnlegget :)
Uansett... som de andre sier så virker det nok litt rart å trekke det fram i jobbintervju. Så om du absolutt ønsker å la arbeidsgiver vite om det, så ville jeg rett og slett meldt meg inn i Mensaklubben og sneket det inn på CVen...? xD

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Jeg vil påstå at du driter deg ut hvis du nevner IQ-en din i et jobbintervju.

Nå vet ikke jeg om du tok en nett-test eller virkelig en, men jeg har også fått 135 på mensa sin nett-test (som er det høyeste man kan få). Men å fortelle dette til noen, annet enn på KG i tråder som denne, faller meg ikke inn. IQ har vel ingenting med jobb i media å gjøre uansett. Den IQ-en du har fått gjør deg ikke spesielt unik, selv om prosentilen får det til å virke sånn. For all del, du kan være unik, men ikke pga den IQ-en. 

Tips: Jobb med dine sosiale evner, slik at du slipper å gå på slike blemmer som du foreslår her. 

Hei og takk for svar,

Mine sosiale evner er helt tipp topp. Jeg blir ansett en ganske jovial person. En av lytene mine er imidlertid at jeg ofte får høre at jeg snakker litt sakte. Det er fordi jeg ofte tenker hardt og reflekterer mens jeg snakker. Enkelte kan derfor faktisk oppfatte meg som en smule treig. Ironisk nok.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IQ på 130 og har aldri nevnt det for noen. 

Anonymkode: db459...a60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Goldsworthy skrev:

Om IQen er så høy og du på grunn av det er en fantastisk ressurs, så vises vel dette på CVen? 

Tja... hvordan da? CV´n inneholder først og fremst informasjon om utadnning, div. stillinger jeg hatt og etpar verv. Den er lang, men dessverre ingenting der som ser veldig spektakulært ut på trykk.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med mensa og få det ordnet i form av medlemsskap FØR du evt sier det til noen.. 

Og så kan du jo sjekke EQ samtidig ;)

Anonymkode: c3378...cdb

• Liker 10
Skrevet

Sikker på at du fikk 131 og ikke -131?:fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde hatt skyhøy IQ hadde du skjønt at det er et ikke-tema. 

Anonymkode: d8159...349

Tror du har misforstått litt hva IQ faktisk måler.

• Liker 8
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar,

Mine sosiale evner er helt tipp topp. Jeg blir ansett en ganske jovial person. En av lytene mine er imidlertid at jeg ofte får høre at jeg snakker litt sakte. Det er fordi jeg ofte tenker hardt og reflekterer mens jeg snakker. Enkelte kan derfor faktisk oppfatte meg som en smule treig. Ironisk nok.

TS

Men det ser jeg på som en god egenskap. Mange sier noe bare for å ha noe å si, andre sier noe når de har noe å si. 

Det kan godt være du har tipp topp sosiale evner, men at dette bare var en glipp. Skjønner at i et hardt arbeidsmarked er det fristende å ty til slike løsninger, men jeg tror det fører til mer negativt enn godt. Klart det kan være positivt med en smart arbeidstaker, men det er mest snodig at man nevner det. 

Endret av Rainstorm
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du bare har tatt nett-testen,og ikke har noen offisielle papirer på det,så blir det bare teit å nevne. Dessuten er virkelig ikke IQ allverdens. Jeg har selv tatt nett-testen til Mensa,og den handler jo kun om å finne ut hvilket mønster/hvilken figur som passer inn. 

Anonymkode: c40f2...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du bare har tatt nett-testen,og ikke har noen offisielle papirer på det,så blir det bare teit å nevne. Dessuten er virkelig ikke IQ allverdens. Jeg har selv tatt nett-testen til Mensa,og den handler jo kun om å finne ut hvilket mønster/hvilken figur som passer inn. 

Anonymkode: c40f2...5f0

Jeg har tatt den offisielle testen som krever fysisk oppmøte og legitimering.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde hatt skyhøy IQ hadde du skjønt at det er et ikke-tema. 

Anonymkode: d8159...349

Nei, det krever EQ. 

Anonymkode: 4d64a...073

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på å ikke dra en sånn "Jeg er smart nok til å være medlem i mensa men ser ikke vitsen med det for hvorfor skal jeg batale for å bevise hvor smart jeg er" greie :P 

Anonymkode: 7d33b...fed

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...