Gå til innhold

Hjelp! Alenetrening med voksen hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen solskinnshistorier der ute angående alenetrening med voksen-ish hund? Jeg begynner å bli så lei av treningen, at jeg er på nippet til å gi opp. 

Hunden min er 1 1/2 år, og har brukt laaaang tid på å klare seg alene hjemme i kortere perioder. Jeg har hatt henne i (kjempestort!) bur, da jeg erfarte at hun roer seg best der. Har likevel dårlig samvittighet for det, da jeg helst vil at hun skal være løs.. Vi har kommet dithen at hun sover i buret sitt hver morgen når jeg drar på jobb, men hun våkner igjen etter to-tre timer. Og da begynner ulingen...Og hun holder på helt til jeg kommer hjem. Jeg kommer virkelig ikke videre, og det virker som om det har blitt en slags vane å ligge der og ule. 

Er det noen som har noen tips eller erfaringer å dele!? Jeg har på radio, hun får kong og snacks, teppe over buret. Føler jeg har gjort alt etter boka, men kommer.ikke.forbi de to tre timene!

Anonymkode: 6ab95...887

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun skal hvertfall ikke stenges inni buret. Slutt med det. 

Du må begynne på scratch. Begynn med å hente posten uten henne. Kom å gå, la det gå lenger og lenger tid mellom hver gang du kommer tilbake. Ikke gir opp hunden når du kommer hjem, det skal være den mest normale tingen i verden at du kommer inn døra. Dette betyr dog at du må ha myyyye tid til trening. Du kan ikke bare stikke i 8 timer, legge igjen en kong, la hunden ligge i buret i flere timer under et teppe å forvente at treningen skal gå av seg selv. Her kreves det mye jobb.  

Anonymkode: 0905d...fb0

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne at hun skal klare seg uten buret, så begynner derfor på nytt med alenetreningen nå. Skal ta museskritt denne gangen, slik at hun forhåpentligvis bli enda tryggere. Har begynt med å be henne "bli" der hun ligger, mens jeg tar på jakke og sko, og setter meg i sofaen. Det går fint, og hun ligger på gulvet og kikker på meg. Hvis jeg ikke ber henne om å bli, tasser hun rundt bena mine når jeg kler på meg. 

men så kom jeg plutselig på en ting: er det dumt å be henne bli liggende når jeg gjør dette? Tenker på når vi kommer lengre i prosessen, og jeg begynner å gå ut døra. Vil hun da bli liggende og vente og vente?

ts

Skrevet

Hvis hun er alene i opp mot 8 timer hver dag selv om hun ikke klarer mer enn 2-3 timer så er det ikke så rart at det ikke går fremover, jeg synes nesten det er mer merkelig at det ikke går bakover ;) Har du/dere mulighet til å ikke være borte mer enn 2-3 timer i starten, og komme hjem + slippe henne ut etter de to timene? Altså, gi henne en belønning før hun begynner ulingen? Uler hun hvis hun ikke er i buret? 

Skrevet

Hun er ikke alene 8 timer hver dag altså! Jeg henter henne etter to-tre timer, så sitter hun i bilen resten av dagen. Det funker greit, men det begynner jo å bli nokså varmt ute..Rekker stort sett å hente henne før hun begynner å ule, så det er derfor det er så frusterende at det ikke går fremover. 

Hvis hun er løs er hun mer urolig, får ikke lagt seg, og tripper rundt i leiligheten. Men har som sagt begynt helt på nytt nå, og håper at graaaaaadvis tilvenning kan gjøre henne tryggere. Drømmescenarioet hadde jo vært at jeg gikk, og hun la seg på sofaen for å slappe av...:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...