Gå til innhold

Barn som har lus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan behandle det? Hente noe fra apoteket? Vennligst seriøse svar. Ser at barnet mitt klødde i håret, sjekket nærmere da så jeg lus.

Anonymkode: 21fe6...806

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Apoteket ja. Reseptfritt lusemiddel. Husker ikke hva det heter, men de ansatte kan nok anbefale noe. Husk å få med lusekam.

Anonymkode: d4357...37d

AnonymBruker
Skrevet

Må på Apoteket. De veit hva du må ha. Også lurt å varsle skole evt bhg.

Anonymkode: b53dc...799

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. Blir det borte med behandling en gang?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Blir det borte med behandling en gang?

Du må ha en etter kur, etter ca 10 dager

Anonymkode: 8dc6d...a86

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha en etter kur, etter ca 10 dager

Anonymkode: 8dc6d...a86

Ok 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vask sengetøy også. Si fra til skole / barnehage. Bruk shampo mot lus. Gre håret etterpå med lusekam og fjern egg som er klistret i hodebunn. Gre hver dag. Etter 7-8 dager sjekker du igjen. Er det lus fortsatt så må det behandles på nytt. Apoteket hjelper deg og. Dette er ikke flaut. Lus kan de fleste få. Sjekk dere andre i familien og.

Anonymkode: 33957...501

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vask sengetøy også. Si fra til skole / barnehage. Bruk shampo mot lus. Gre håret etterpå med lusekam og fjern egg som er klistret i hodebunn. Gre hver dag. Etter 7-8 dager sjekker du igjen. Er det lus fortsatt så må det behandles på nytt. Apoteket hjelper deg og. Dette er ikke flaut. Lus kan de fleste få. Sjekk dere andre i familien og.

Man skal vel ta ny kur uansett 8-10 dager etter den første behandlingen. Man er ikke garantert å se bittesmå nyfødte lus...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode råd over her, tar med et par til: Vask eller kok alle luer, kosedyr i senga, hårstrikk/børste. Anbefaler å sette deg ned med barnet hver kveld og let etter egg og lus. Bruk en god arbeidslampe, legg barnet med hodet i fanget ditt og ha en håndduk under. Sjekk parti for parti i hår og hodebunn, det er fort gjort med gutter med kort hår, tar lengre tid med jenter særlig når håret er veldig langt. 

Enkelte egg er så vanskelig å fjerne at selv lusekammen ikke tar de, jeg måtte bruke neglene for å "dra" de av hårstråene. 

Anonymkode: 5b2b2...a5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode råd over her, tar med et par til: Vask eller kok alle luer, kosedyr i senga, hårstrikk/børste. Anbefaler å sette deg ned med barnet hver kveld og let etter egg og lus. Bruk en god arbeidslampe, legg barnet med hodet i fanget ditt og ha en håndduk under. Sjekk parti for parti i hår og hodebunn, det er fort gjort med gutter med kort hår, tar lengre tid med jenter særlig når håret er veldig langt. 

Enkelte egg er så vanskelig å fjerne at selv lusekammen ikke tar de, jeg måtte bruke neglene for å "dra" de av hårstråene. 

Anonymkode: 5b2b2...a5f

Ok, takk for supre tips alle sammen :):)

AnonymBruker
Skrevet

Det er en stor fordel med lupe/forstørrelsesglass. 

En annen ting er at lus dør i fryseren. Så pakk luer, sengetøy etc i en pose og hiv i fryseren. Jeg husker ikke om det var et døgn eller to, men jeg hadde det to døgn da vi hadde lus. Deretter ble det vasket og brukt - vi har ikke fått lus igjen.

Anonymkode: e8167...863

AnonymBruker
Skrevet
På 3/15/2017 den 8.50, AnonymBruker skrev:

Ikke gre barnet om det har fryktelige smerter slik som barnet mitt har. Jeg grer kun 1 gang forsiktig. Kjører  kuren godt og dusjer godt. Men å pine et barn skal man ikke gjøre slik som noen hevder.

Anonymkode: 7b187...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Gode tips har du allerede fått, men jeg vil bare skyte inn at lus dør relativt raskt uten tilgang til blod. Det er derfor ingen grunn til å gå på jakt innerst i skapet etter luer som var i bruk for tre uker siden og desinfisere hele huset, det holder å vaske sengetøy og fryse børster/hårpynt som er i daglig bruk.

Vi sverger til lusekam-rutine og har ikke trengt å bruke lusemiddel på år og dag, selv om vi har flere jenter i "lusealder". De hender de får en "strø-lus", men så lenge vi greier 2-3 ganger i uka (daglig i perioder med mye lus) rekker de aldri å slå seg ned. Andre foretrekker å kjøre kur med 8-10 dagers mellomrom. Det viktige er å gidde å følge opp etter behandling, her syndes det en del i norske klasserom og er vel hovedgrunnen til at luseutbruddene aldri tar slutt...

Anonymkode: 400c3...6fe

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...