AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Hvordan behandle det? Hente noe fra apoteket? Vennligst seriøse svar. Ser at barnet mitt klødde i håret, sjekket nærmere da så jeg lus. Anonymkode: 21fe6...806
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Apoteket ja. Reseptfritt lusemiddel. Husker ikke hva det heter, men de ansatte kan nok anbefale noe. Husk å få med lusekam. Anonymkode: d4357...37d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Må på Apoteket. De veit hva du må ha. Også lurt å varsle skole evt bhg. Anonymkode: b53dc...799
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 Ok, takk for svar. Blir det borte med behandling en gang? Anonymkode: 21fe6...806
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Blir det borte med behandling en gang? Anonymkode: 21fe6...806 Du må ha en etter kur, etter ca 10 dager Anonymkode: 8dc6d...a86
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ha en etter kur, etter ca 10 dager Anonymkode: 8dc6d...a86 Ok 😊 Anonymkode: 21fe6...806
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #7 Skrevet 15. mars 2017 Vask sengetøy også. Si fra til skole / barnehage. Bruk shampo mot lus. Gre håret etterpå med lusekam og fjern egg som er klistret i hodebunn. Gre hver dag. Etter 7-8 dager sjekker du igjen. Er det lus fortsatt så må det behandles på nytt. Apoteket hjelper deg og. Dette er ikke flaut. Lus kan de fleste få. Sjekk dere andre i familien og. Anonymkode: 33957...501 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2017 #8 Skrevet 15. mars 2017 Les dette også: https://www.fhi.no/ml/skadedyr/lus/behandling-og-bekjempelse-av-hodelu/ Anonymkode: 5445d...7af
teknosilje Skrevet 15. mars 2017 #9 Skrevet 15. mars 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vask sengetøy også. Si fra til skole / barnehage. Bruk shampo mot lus. Gre håret etterpå med lusekam og fjern egg som er klistret i hodebunn. Gre hver dag. Etter 7-8 dager sjekker du igjen. Er det lus fortsatt så må det behandles på nytt. Apoteket hjelper deg og. Dette er ikke flaut. Lus kan de fleste få. Sjekk dere andre i familien og. Anonymkode: 33957...501 Man skal vel ta ny kur uansett 8-10 dager etter den første behandlingen. Man er ikke garantert å se bittesmå nyfødte lus... 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #10 Skrevet 16. mars 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vask sengetøy også. Si fra til skole / barnehage. Bruk shampo mot lus. Gre håret etterpå med lusekam og fjern egg som er klistret i hodebunn. Gre hver dag. Etter 7-8 dager sjekker du igjen. Er det lus fortsatt så må det behandles på nytt. Apoteket hjelper deg og. Dette er ikke flaut. Lus kan de fleste få. Sjekk dere andre i familien og. Anonymkode: 33957...501 Gode råd over her, tar med et par til: Vask eller kok alle luer, kosedyr i senga, hårstrikk/børste. Anbefaler å sette deg ned med barnet hver kveld og let etter egg og lus. Bruk en god arbeidslampe, legg barnet med hodet i fanget ditt og ha en håndduk under. Sjekk parti for parti i hår og hodebunn, det er fort gjort med gutter med kort hår, tar lengre tid med jenter særlig når håret er veldig langt. Enkelte egg er så vanskelig å fjerne at selv lusekammen ikke tar de, jeg måtte bruke neglene for å "dra" de av hårstråene. Anonymkode: 5b2b2...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #11 Skrevet 16. mars 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gode råd over her, tar med et par til: Vask eller kok alle luer, kosedyr i senga, hårstrikk/børste. Anbefaler å sette deg ned med barnet hver kveld og let etter egg og lus. Bruk en god arbeidslampe, legg barnet med hodet i fanget ditt og ha en håndduk under. Sjekk parti for parti i hår og hodebunn, det er fort gjort med gutter med kort hår, tar lengre tid med jenter særlig når håret er veldig langt. Enkelte egg er så vanskelig å fjerne at selv lusekammen ikke tar de, jeg måtte bruke neglene for å "dra" de av hårstråene. Anonymkode: 5b2b2...a5f Ok, takk for supre tips alle sammen :):) Anonymkode: 21fe6...806
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #12 Skrevet 16. mars 2017 Det er en stor fordel med lupe/forstørrelsesglass. En annen ting er at lus dør i fryseren. Så pakk luer, sengetøy etc i en pose og hiv i fryseren. Jeg husker ikke om det var et døgn eller to, men jeg hadde det to døgn da vi hadde lus. Deretter ble det vasket og brukt - vi har ikke fått lus igjen. Anonymkode: e8167...863
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #13 Skrevet 16. mars 2017 På 3/15/2017 den 8.50, AnonymBruker skrev: Vask sengetøy også. Si fra til skole / barnehage. Bruk shampo mot lus. Gre håret etterpå med lusekam og fjern egg som er klistret i hodebunn. Gre hver dag. Etter 7-8 dager sjekker du igjen. Er det lus fortsatt så må det behandles på nytt. Apoteket hjelper deg og. Dette er ikke flaut. Lus kan de fleste få. Sjekk dere andre i familien og. Anonymkode: 33957...501 Ikke gre barnet om det har fryktelige smerter slik som barnet mitt har. Jeg grer kun 1 gang forsiktig. Kjører kuren godt og dusjer godt. Men å pine et barn skal man ikke gjøre slik som noen hevder. Anonymkode: 7b187...7b5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2017 #14 Skrevet 16. mars 2017 Gode tips har du allerede fått, men jeg vil bare skyte inn at lus dør relativt raskt uten tilgang til blod. Det er derfor ingen grunn til å gå på jakt innerst i skapet etter luer som var i bruk for tre uker siden og desinfisere hele huset, det holder å vaske sengetøy og fryse børster/hårpynt som er i daglig bruk. Vi sverger til lusekam-rutine og har ikke trengt å bruke lusemiddel på år og dag, selv om vi har flere jenter i "lusealder". De hender de får en "strø-lus", men så lenge vi greier 2-3 ganger i uka (daglig i perioder med mye lus) rekker de aldri å slå seg ned. Andre foretrekker å kjøre kur med 8-10 dagers mellomrom. Det viktige er å gidde å følge opp etter behandling, her syndes det en del i norske klasserom og er vel hovedgrunnen til at luseutbruddene aldri tar slutt... Anonymkode: 400c3...6fe 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå