Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan noen ting fungerer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ung voksen som virkelig ikke forstår hvordan verden fungerer. Da mener jeg disse typiske "voksen tingene". Økonomi, skatt, hvordan finne leilighet, hva som er lovlig og ulovlig, hvordan skrive en jobbsøknad og listen går i det uendelige. Ingen har lært meg dette og hvis jeg spør noen så sier de enten "dette burde du vite" eller så kommer de med et svar som bare gir meg nye spørsmål. Som for eksempel "hvordan skaffer jeg meg en jobb?" - Jo da sender du jobbsøknad. "Hvordan skriver jeg jobbsøknad?" - Du skriver søknad og legger til CV. "Hva er en CV?", og sånn går det til jeg blir for flau til å spørre mer. Er så grusomt og jeg føler meg så dum. Vet ikke hvor jeg skal få all denne kunnskapen. Finnes det en enkel måte å få sånn type informasjon? Har prøvd å google fram svar, men har funket dårlig.

Anonymkode: cdecf...d4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den enkleste måten er å google. Hvorfor fungerer det dårlig? Kommer det ikke opp svar eller forstår du ikke svarene som kommer opp?

Ellers er det jo sikkert kurs og greier, men når det er så mye forskjellig du ikke forstår så vil det bli mye og tidskrevende vil jeg tro.

Anonymkode: da4dc...1c5

Skrevet

Jeg ser poenget ditt TS.

Det er mange ting som man aldri lærer på skolen som er en del av det å bli voksen, som man liksom bare skal kunne når man er voksen.

Jeg føler meg heldig som har en far som har kunnet mye om mye og jeg har kunne spørre og lære fra ham.  Min kone derimot har ikke lært samme fra sin far (kunnskapsrik mann det og) og slik det ender opp er at på hjemmebane må jeg gjøre disse tingene eller lære det til henne. Noen ganger insiterer jeg på at hun må gjøre det selv slik at hun lærer det (jeg fyller ut selvangivelsen hennes, men hun måte skjønne både mine og hennes tall før jeg sender den inn).

Så for grunnlaget så er det kjekt å ha en som kan ting som kan forklare det til deg på ditt nivå.

En generell interesse er også grei å ha og som det skrives så står det meste på internett. Men om du setter deg ned og skal lære skatteregler, fradrag osv den dagen du skal levere selvangivelsen blir det for overveldende.

Skal man lære seg alt som er kjekt å vite om bil og trafikk når man begynner på kjøreskole, så går det nok an, men man stiller bedre med et grunnlag.

Eller kan man jo betale seg bort fra alt, men de fleste har ikke råd/lyst til det heller.

Kombinasjonen er å google/lese seg opp på internett, men også litt oftere stille spørsmålet "hvorfor er det slik" eller "hvordan fungerer dette" og undersøke - ikke fordi man må, men fordi det kommer en dag/samtale hvor dette er greit å vite.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...