AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Hei, jeg har gjennomført en MR undersøkelse etter nå 4 år med varierende ryggsmerter etter to fødsler. Jeg velger å spørre her inne da vikarlegen for min fastlege tydeligvis ikke forstår mine behov for å få ett svar på hva resultatet av undersøkelsen betyr. Resultatet sier" I nivå l4/L5 er det degenerert mellomvirvelskive med redusert væskesignal. Omkringliggende Modic type 1 forandringer i ledsagende dekkplater. Dog upåfyllende bakre avgrensinger av mellomvirvelskivene. Gode væskerom både sentralt i spinalkanalen og helt upåfallende plassforhold i recessene for de avgående l5 røtter bilateralt. I nivå L5/S1 er det upåfallende hydrering av skiven med normal bakre avgrensning. Normalt signal fra benmarg og omkringliggende bløtdeler. R: Lett degenerelt mellomskive nivå L4/L5 med redusert væskesignal og ledsagende modic forandringer. Dog upåfallende bakre avgrensning, ingen skivebukning. Gode plassforhold for samtlige avgående lumbale nerverøtter." Kan noen hjelpe meg å forstå? Hvilke tiltak kan jeg gjøre for å få bukt med dette tidligere? Er relativt alsidig trent og mye i fysisk aktivitet. Slutten av 20 årene. Anonymkode: a31dc...773
AlternativX Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Nei, dette er en legeoppgave og ikke noe vi her inne bør tolke!! 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Du skal snakke med legen din om dette. Anonymkode: 824ed...49d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Degenerative forandringer på mellomvirvelskive er naturlige slitasjeforandringer som ofte er uten betydning. Modicforandringer kan sees etter langvarige ryggsmerter, og kan beskrives som en inflamasjonsprosess/betennelsesprosess som utvikles i tilknytning til ryggsmerter. Dine forandringer på MR har ingen nervepåvirkning, du har ingen prolaps eller trange forhold eller påvirkninger på ryggens nervefibre. Anonymkode: c2a26...500 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Jeg ville forøvrig snakket med en fysioterapeut for å fått tilrettelagt trening og bevegelser som trener rygg/bol men som ikke trigger smerteforverring. Anonymkode: c2a26...500
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Degenerative forandringer på mellomvirvelskive er naturlige slitasjeforandringer som ofte er uten betydning. Modicforandringer kan sees etter langvarige ryggsmerter, og kan beskrives som en inflamasjonsprosess/betennelsesprosess som utvikles i tilknytning til ryggsmerter. Dine forandringer på MR har ingen nervepåvirkning, du har ingen prolaps eller trange forhold eller påvirkninger på ryggens nervefibre. Anonymkode: c2a26...500 Dette Anonymkode: 34c73...ce6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 Modic forandring behandles ikke i norge men du kan få behandling i f.eks Danmark:http://www.tv2.no/a/6737316/ Anonymkode: 10ed1...3d8
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Modic forandring behandles ikke i norge men du kan få behandling i f.eks Danmark:http://www.tv2.no/a/6737316/ Anonymkode: 10ed1...3d8 Der er nok ikke fagmiljøet helt enige. Inflamasjon kan vanligvis ikke behandles med antibiotika. Anonymkode: c2a26...500
Gjest Medisinstudent26 Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 Modic-forandringer er forandringer man i blant kan se i ryggvirvlene på et MR-bilde. De er assosiert med aldersbetingede, degenerative forandringer, og noen studier har pekt på en assosiasjon med infeksjon i ryggvirvel/-skiven (spondylodiskitt). Dette er svært omdiskutert, og forfatterene av studiene har bekreftet at dette er noe det kreves mye mer forskning på før noe kan sies med noen sikkerhet. I tillegg er det vanlig å ha andre symptomer på infeksjon (feber, slapphet), og høy CRP (blodprøve) hvis det faktisk er en spondylodiskitt. Det man vet er at 6% av frisk befolkning har slike forandringer, mens 20-30% av de med kroniske ryggsmerter har det, altså er det en assosiasjon her. Rollen til disse forandringene i forhold til ryggsmertene vet man for lite om. Grunnen til at man tar en MR hos noen med ryggsmerter er ofte for å se etter dårlige plassforhold for ryggmargen/nervene, noe de ikke kunne finne her. Altså har nervene dine tilsynelatende bra med plass. Det var heller ingen andre funn beskrevet som kunne ha noe konkret med ryggsmertene dine å gjøre, altså sier radiologen her at han ikke kunne finne noen grunn til smertene. Dette er dessverre ganske vanlig (i ca 80% av tilfellene med ryggsmerter finner man ingen årsak ved utredning), og ikke veldig tilfredsstillende for lege eller pasient. Forandringene de har sett her er en del av normal aldring, og har mye med genetikk å gjøre. Angående hva du bør gjøre for å få det bedre er dette noe lege/fysioterapeut kan gi deg tips om. Generelt sett handler det om å ikke bli passiv, men være i variert aktivitet. Dette høres det ut som om du allerede driver med, så det er flott! Uansett er det lurt å bestille en time hos legen din for svar på slike spørsmål, og også for å få tips om hva du kan gjøre for å bedre tilstanden, så jeg ville anbefalt det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå