Gå til innhold

hvor mye over fartsgrensen før man blir tatt i fotoboks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var uheldig å trykka litt for hardt på gassen i en 70 sone. Jeg kjørte i 76-77km/t forbi fotoboksen. Pleier egentlig å kjøre heller sakte, men det er ikke alltid så lett å holde farta hele tiden.. Nå er jeg redd for bot.

Hvor mye over fartgrensa kan man kjøre før en blir tatt bilde av?

Anonymkode: 1d2d2...ed1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange speedometer viser 5-10 % over faktisk fart. Det vil si at om ditt speedometer viste 77 så var fort reel fart 70-74. I tillegg ligger det nok inne en feilmargin i boksen, men hvor mange prosent denne er på tror jeg nok ikke er veldig offentlig kjent.

Du er nok fort i grenseland her. Om reel fart var 77km/t tror jeg nok du fort kan få bot. Om speedometeret viste dette vil du i mange tilfeller være akkurat på rett side.

De fleste fotobokser tror jeg du ser at blinker når du kjører forbi dersom du er tatt. La du ikke merke til noe blink?

Anonymkode: 7c9d0...d29

AnonymBruker
Skrevet

Du skal se boksen blinke når den slår til. Men de er altså ulikt innstilt på innslag for knips, så det ikke skal være mulig å beregne det ut fra fartssonen.  

Anonymkode: 22622...356

AnonymBruker
Skrevet

Min første og eneste fartsbot har jeg fått i en fotoboks når jeg kjørte sånn som du, ts. Satt i mine egne tanker og glemte å bremse ned i en 70sone, doh  (det sto 80 på speedometeret, men jeg vet at den viser litt høyere så jeg kjørte nok mellom 75-80).

Men men, du får trøste deg med at det er jo ikke den verste bota man får, dersom du skulle være uheldig. 

Anonymkode: 546b7...994

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal se boksen blinke når den slår til. Men de er altså ulikt innstilt på innslag for knips, så det ikke skal være mulig å beregne det ut fra fartssonen.  

Jeg har sett fotoboksen blinke flere ganger, aldri fått bot i posten.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange speedometer viser 5-10 % over faktisk fart. Det vil si at om ditt speedometer viste 77 så var fort reel fart 70-74. I tillegg ligger det nok inne en feilmargin i boksen, men hvor mange prosent denne er på tror jeg nok ikke er veldig offentlig kjent.

Du er nok fort i grenseland her. Om reel fart var 77km/t tror jeg nok du fort kan få bot. Om speedometeret viste dette vil du i mange tilfeller være akkurat på rett side.

De fleste fotobokser tror jeg du ser at blinker når du kjører forbi dersom du er tatt. La du ikke merke til noe blink?

Anonymkode: 7c9d0...d29

Så ikke noe blinking i boksen nei. Men de nye, moderne fotoboksene blinker visstnok mye mindre synlig har jeg lest. 

Anonymkode: 1d2d2...ed1

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er vel fra gammelt av. Nå er de gjerne digitale og blinker ikke alltid

Anonymkode: 5487c...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du har så mye å frykte da, TS. Med 77 på speedometeret er nok reell fart noen km lavere. Så si du reelt kjørte i 74. Fotoboksen trekker også fra 3 km/t i sikkerhetsmargin. Worst case scenario får du en bot på 750 kr og 0 prikker. Slikt skjer i blant. :-)

Anonymkode: 78bf2...8dd

AnonymBruker
Skrevet

De nyere boksene har et bittelite rødt lys montert der hvor blitslampen var før. Den blinker rødt om kameraet tar bilde av deg.

Du kan se hvordan det ser ut når du kjører forbi strekningsmålingsfotobokser, for den første fotoboksen på strekningen tar alltid bilde av deg.

Anonymkode: e4108...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...