Gå til innhold

julegave fra mor

Anbefalte innlegg

Gjest minigjest
Skrevet

Mine foreldre gjør forskjell både til bursdager og jul. Vi tre søsknene er voksne, to av oss har tre barn hver som bor sammen med sine foreldre. Og den yngste har et barn som ikke bor der men med sin mor.

Vi to voksne med barn hjemme får ikke bursdagsgaver fra mine foreldre for de har sluttet å gi til oss voksne. Det er forsåvidt greit nok, jeg har iallfall så jeg greier meg. Men min yngste bror får fortsatt bursdagsgave.

Og barna mine og barna til min eldste bror får 200 hver til bursdag, noe som også er en grei sum. Men min yngste brors barn får 500.

Og til jul får jeg og mine barn 300 hver (noe som også er en grei sum), min eldste bror og barn får 400 hver og min yngste og hans barn får 500 hver.

Jeg har ikke behov for mere gaver eller hjelp, men det er den konstante forskjellsbehandlingen jeg ikke liker.

Men i min familie har det alltid vært gjort forskjell på gutter og jenter også.

Min mor klagde over forskjellsbehandling i gaver fra en av mine bestemødre, men klarer ikke å se at hun selv gjør akkurat det samme.

Skrevet

Pamela skrev:

Hjemme hos meg gir alltid foreldrene våre likt. En gang søsteren min fikk vaskemaskin til 5000 kr fikk jeg tilsvarende beløp på kontoen, selv om jeg bodde hjemme.

Slik har jeg også vokst opp - og det er de verdiene jeg er opptatt av å gi videre til mine egne barn :-)

Heldigvis så kan vi selv velge hvordan vi skal behandle barna våre - og for meg er rettferdighet noe av det viktigste. Jeg har sett hvordan det kan gå når barn er blitt forskjellsbehandlet av foreldrene sine.

Gjest Anonymous
Skrevet

fler som legger merke til at det er jentene som blir behandlet forskjellig? som får mindre? hvorfor det egentlig?

Gjest Anonymous
Skrevet
fler som legger merke til at det er jentene som blir behandlet forskjellig? som får mindre? hvorfor det egentlig?

Fordi jenter er så flinke vet du...og klarer seg selv. Gutter blir ofte mer dullet med av foreldrene...Er trist egentlig.

Gjest minigjest igjen
Skrevet

I min familie har det alltid vært forskjell i behandlingen av jenter og gutter. Det gjelder alt fra hvem som skal hjelpe til med husarbeide og til innetider.

Jeg tror også det ligger en liten nedvurdering av guttenes evne til å klare seg selv økonomisk. Det er større aksept for at gutter roter med penger og trenger hjelp enn for jenter. Det blir litt sånn "gutter er gutter".

Mens jeg har satt min ære i å klare meg selv, og har hatt behov for to små lån av mine foreldre i løpet av 20 år, og dette har også blitt betalt tilbake. Men terskelen min er vel også større når det gjelder å be om hjelp økonomisk. Innen jeg har kommet så langt som til å spørre så har problemet ordnet seg av seg selv.

Noen gjør forskjell på eldre og yngre barn uansett kjønn. Men jeg skjønner ikke helt poenget med å gjøre forskjell på barn gavemessig, og håper derfor at jeg ikke kommer til å gjøre det samme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bestemødre kjøper gaver til barnebarn som langt overskrider 400 kr. sier en....a noen kan vel det..

Hva med de som har dårlig råd? Trygdede og som har stor fam.med mange barnebarn?

eg anbefaler trådstarter til å si til sin mor at hun egentlig har nok med å handle selv til jul og alt det andre at om hun har lyst å gi noe så får hun handle selv....

Om alle skulle begynne å byte penger til jul, så kjedelig da...

Gjest Anonymous
Skrevet

Her i huset tar vi imot alle gaver med takk, enten gaven er stor eller liten. Og vi gir ut fra lommeboken, og noen ganger kan det hende at f.eks. onkel eller tante sitter så hardt i det at de ikke kan kjøpe gaver dette året. Og det har vi full forståelse for.

Det er ikke hvor mye gaven koster som betyr noe, hovdsaken er at det blir gitt med glede.

Men diskusjonen her går ikke på størrelsen av gavene men på forskjellsbehandlingen av søsken, at noen søsken er verdt mere innsats enn andre, og den sårheten som man blir sittende igjen med. Følelsen av å ikke være like mye verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...