Gå til innhold

Flyskrekk og magekiling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har veldig flyskrekk. Jeg er livredd for å være i et fly og tanken er kvelende. Men jeg har så lyst til å komme over det. Bli ferdig med det og ta med typen på ferie! Men jeg har et annet problem også. Jeg er livredd for kiling i magen. Jeg ble skremt som veldig liten og jeg har slitt hele livet med så lite som dumper i veien. Jeg hater når det kiler i magen. Jeg blir virkelig redd. Hvor mye kiler det egentlig når man flyr? Når man letter og lander?

håper på seriøse svar.

Anonymkode: cf1e6...64f

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe spesifik du er redd? De som er om bord er ofte VELDIG hjelpsomme og forklarer gjerne alt som skjer dersom du er redd :)

ang kiling i magen. Det kiler litt på tur opp, men prøv å fokuser på andre ting. Jeg var nervøs for å fly selv. Å fikk et tips om å lukke øynene å late som st jeg sitter på et tog, det er faktisk ikke store forskjellen annet en st et fly går oppover :) 

Anonymkode: 05b0e...b95

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det som deg, og kjæresten min elsker å dra på ferie. Sist så var jeg helt skrekkslagen hele tiden, vet ikke om jeg orker å utsette meg for det igjen. Det er ikke som noen annen frykt jeg har kjent på. Og jeg klarer nesten ikke å kontrollere den. 

Men jeg har aldri kjent noen kiling, men det kan jo være fordi jeg er så skrekkslagen at jeg ikke kjenner annet enn angsten.

Anonymkode: eb66b...cfc

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe spesifik du er redd? De som er om bord er ofte VELDIG hjelpsomme og forklarer gjerne alt som skjer dersom du er redd :)

ang kiling i magen. Det kiler litt på tur opp, men prøv å fokuser på andre ting. Jeg var nervøs for å fly selv. Å fikk et tips om å lukke øynene å late som st jeg sitter på et tog, det er faktisk ikke store forskjellen annet en st et fly går oppover :) 

Anonymkode: 05b0e...b95

Jeg hater tanken på at jeg er så høyt over bakken, hva som kan skje og sånt. Kiling er det jeg er mest redd for. Jeg er veldig følsom for det. Det holder å kjøre over en fartsdump litt for fort så kiler det masse. Men skal prøve det du sier der!:)

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det som deg, og kjæresten min elsker å dra på ferie. Sist så var jeg helt skrekkslagen hele tiden, vet ikke om jeg orker å utsette meg for det igjen. Det er ikke som noen annen frykt jeg har kjent på. Og jeg klarer nesten ikke å kontrollere den. 

Men jeg har aldri kjent noen kiling, men det kan jo være fordi jeg er så skrekkslagen at jeg ikke kjenner annet enn angsten.

Anonymkode: eb66b...cfc

Uff.. Håper du slipper å ha det sånn igjen! 

Hva har du angst for? Flyet eller høyden?

Skrevet

Jeg syns dette kurset på nett var nyttig: http://www.fearofflyinghelp.com/lessons-intro.html 

Det går gjennom både det psykiske med håndtering av frykt og nervøsitet osv, men fokuserer også veldig mye på det rent tekniske rundt det å fly. Det forklarer både hvordan fly flyr, sikkerhetsrutiner, hvilke lyder du kan regne med å høre (med lydfiler), hva turbulens er osv. 

Ellers fins det jo sånt: https://www.sas.no/alt-om-reisen/annet/flyskrekk/info/ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at "kiling i magen" betydde at man er spent/nervøs? Legger dere noe annet i det? Det er jo veldig individuelt hvor spent/nervøs man blir.

Anonymkode: 4b300...e54

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid trodd at "kiling i magen" betydde at man er spent/nervøs? Legger dere noe annet i det? Det er jo veldig individuelt hvor spent/nervøs man blir.

Når du sitter i en Berg og dalbane hvor du får et "sug" i magen, det er kiling i magen. Det du sikter til her er sommerfugler i magen 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sitter i en Berg og dalbane hvor du får et "sug" i magen, det er kiling i magen. Det du sikter til her er sommerfugler i magen

"Suget" i magen i berg og dalbane er også stort sett psykologisk, det er veldig liten akselerasjon der. Den er mye kraftigere når et fly tar av.

Skrevet

Hvis du tenker på kiling i magen du får når du kjører berg-og-dalbane, som kommer av at du faller nedover i stor fart, så skjer det ikke så ofte. Du kjenner det selvsagt når flyet letter og lander, men ikke på samme måten. Turbulens blir også annerledes, for det rister bare. Ingen kiling i magen med mindre flyet plutselig "faller" for å unngå et luftrom med mye turbulens. 

Gjest Birti
Skrevet (endret)

Jeg kan kjenne "kiling i magen" over fartsdump, men aldri i et fly, så om det er det du ikke liker så ville jeg ikke vært så bekymra. Om du derimot er redd for å fly, så si ifra til flyvertinnene så vil de ta godt vare på deg hele veien!

Edit: Også kan du jo kanskje unngå at de første flyturene er til små vestlandsflyplasser på høst, vinter eller tidlig vår, så slipper du storm / kuling. Da kan det riste litt mye om man er redd! :-)

Endret av Birti
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme noen av de med flyskrekk, men sjekk ut flightradar24.com.

Det ser dere hvor mange fly som er i lufta IRL. Samtidig kan dere tenke at med så mange fly i luften samtidig, så er det ytterst sjelden vi hører om noe flyhavari eller flystyrt av andre årsaker. 

Kapteinen og styrmann har som regel familie de vil hjem til de også.

Jeg er ikke redd for å fly, men synes det er trist at så mange skal være redd for noe som skjer tusenvis av ganger hver dag.

Før så fantes det flyskrekk kurs, men det er visstnok gått ut nå. Gudene vet hvorfor, så lenge folk fremdeles er redd.

Når du bestiller flybillett så si ifra om at du har flyskrekk, da noteres det ned. Da vil cabin crewet få opplysninger om det og vilta ekstra godt vare på deg.

I verste fall er det ingen skam å ta en beroligende tablett. Skal du fly veldig langt så ta en sovetablett. Sov deg gjennom hele turen.

Sikkerheten er veldig høy her i Norge og fly fra land hvor sikkerheten ikke er like høy har ikke lov å fly til/fra Norge. Med andre ord til/ fra Norge er du trygg.

Anonymkode: 9ea18...887

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...