Gå til innhold

Mer oppblåst av kjøpebrød?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bør egentlig holde meg til fodmap-dietten, men det er noe jeg er fryktelig dårlig på. Her om dagen bakte jeg brød selv, bakte loff, og blir nesten ikke oppblåst i det hele tatt! Spiser jeg brød fra butikken, enten det er grovt eller fint, blir jeg ofte veldig oppblåst. 

Jeg lurer derfor på om det er mindre gluten, eller lignende, i det vi lager selv, enn det man kjøper i butikken?

Anonymkode: e80bb...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha lest at butikkbrød ofte er tilsatt ekstra gluten for en ekstra puff, men skal ikke si noe sikkert :) 

Skrevet

Stemmer det at det som regel er mye mer gluten i brød fra butikken. Det er fordi mennesker vil ha store, luftige og myke brød

Gluten i seg selv er som regel ikke så farlig for de fleste, men disse overdosene av gluten tror jeg neppe er noe bra for kroppen

Gjest Overrasket
Skrevet

Det er uten tvil en sammenheng. Jeg er en stor tilhenger av gluten. Jeg er kanskje glutens største fan. Men jeg takler ikke butikkbrød. Jeg lager alt av brød selv, typisk et par ganger i uken. 

Normalt brød skal inneholde maks 5 ingredienser. Mel, vann, gjær (ikke nødvendig), olje (ikke nødvendig) og salt (nødvendig, men i langt, langt mindre grad enn i butikkbrød). Så bør man helst ta tiden til hjelp for at fermenterings- og hevingssprosessene skal forvandle vann og mel til næring.

I billige butikkbrød har man tilsatt og maniupulert brødet. Det skal ha mot normalt høyt fiberinnhold for å score høyt på overfladiske best-i-test-rapporter, ha perfekt konsistens og kunne selges for ingenting. Ergo sniker det seg inn ingredienser og prosesser i butikkbrød som man ikke har i hjemmelaget brød. Dette for å kutte produksjonstid og makismere fortjeneste.

Åpenbart er det mange i dag som forveksler det å reagere på industriavfall som puttes inn i samlebåndmaten vi spiser med at man ikke tåler helt grunnleggende, naturlige og sunne ingredienser. Så jeg er helt enig TS, lag brød hjemme og ha en romanse med gluten! 

Skrevet

Samme her! Prøver å spise minst mulig butikkbrød. Ser ut som jeg er fødeklar.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Det er vel også mere tilsetningsstoffer og mere gjær i kjøpebrød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...