AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Jeg er nyutdannet og prøver å søke jobber. Men jeg synes det er så vanskelig! Har ikke superkarakterer jeg kan trekke frem (C-snitt), har ingen relevant erfaring i forhold til det jeg er utdannet som (finnes lite studentjobber som kan gi erfaring innen dette yrket) og da blir det så innmari vanskelig! Har hatt deltidsjobber gjennom studiene, men det er "bare" butikk- og servicejobber, i tillegg til at jeg har jobbet som frivillig. Kan selvsagt trekke frem noen personlige egenskaper jeg har utviklet gjennom disse jobbene og i den siste deltidsjobben jeg hadde krevde mye selvstendighet, noe jeg kan trekke frem. Men når jeg søker på "hvordan skrive jobbsøknad", så finner jeg bare eksempler med masse relevant arbeidserfaring og kjempe gode karakterer. Jeg kan ikke trekke frem noe av dette. Noen andre nyutdannede som kan gi noen tips, evt noen som er gode på søknader? Anonymkode: f41a1...aee
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Personlige egenskaper teller ganske mye. Anonymkode: 9ce16...de7
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Personlige egenskaper og motivasjon for jobben du søker. Hvorfor vil du ha akkurat den jobben? Hva får de med deg kontra en random med erfaring? Anonymkode: 169dd...176 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlige egenskaper og motivasjon for jobben du søker. Hvorfor vil du ha akkurat den jobben? Hva får de med deg kontra en random med erfaring? Anonymkode: 169dd...176 Det er dét jeg synes er så vanskelig da.. De får jo mindre "trygghet" i meg. Jeg har aldri jobbet med det jeg er utdannet som og vet ikke selv en gang hvorfor de skulle velge meg foran noen med masse erfaring. Jeg vet jeg kan utføre en jobb bra, fordi jeg er motivert og ønsker å bli god i faget mitt, men NÅ kan jeg jo egentlig ingenting. Det jeg har lært på uni og det som møter meg i arbeidslivet blir to forskjellige ting. Anonymkode: f41a1...aee
stian42 Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 Vel dette kommer ann på fagretningen din. Jeg tok informatikk, jobbet med side prosjekter og viste til det. De hadde interesse av det , ikke av karakter på bacheloroppgaven eller den i det hele tatt. Om du har gått på konferanser om noe i faget vil også telle positivt
FrittgåendeBurugle Skrevet 15. mars 2017 #6 Skrevet 15. mars 2017 Har du skrevet bachelor- eller masteroppgave innen et tema som vil være attraktivt eller interessant for arbeidsgiver?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #7 Skrevet 29. april 2017 På 15.3.2017 den 14.13, FrittgåendeBurugle skrev: Har du skrevet bachelor- eller masteroppgave innen et tema som vil være attraktivt eller interessant for arbeidsgiver? Hadde glemt tråden min litt! Men temaet for masteroppgaven min vil nok være interessante for noen arbeidsgivere, og mindre interessante for andre. Søkte for ikke så lenge siden på en jobb hvor temaet for min masteroppgave var særdeles relevant. Hadde skrevet om akkurat det jobben innebar. Ble ikke engang innkalt til intervju, og da jeg ringte arbeidsgiver ble jeg fortalt at jeg ikke var aktuell pga lite/ingen erfaring (de hadde fått mange kvalifiserte søkere som vedkommende sa). Oppgaven er ikke levert ennå, men skal leveres snart, og jeg håper å få en god karakter. Håper at det kan hjelpe meg litt i søkeprosessen. Studerer et fag hvor det er viden kjent at karakterer er av stor betydning, derfor jeg er litt fortvilet over mitt C-snitt, selv om jeg ikke synes det er et dårlig snitt i seg selv. Føler man havner litt mellom to stoler som nyutdannet. Arbeidsgiver etterspør erfaring, men det er jo umulig å få uten å få en jobb! Anonymkode: f41a1...aee
snurk Skrevet 29. april 2017 #8 Skrevet 29. april 2017 Jeg jobber i utlandet og her, tro det eller ei, er de uten erfaring nesten mer attraktiv enn de med erfaring :-) Grunnen er at de uten erfaring starter med hvite ark og har ingen baggasje med seg, det vil si at bedriften kan forme deg akkurat slik de selv vil (det forutsetter selvfølgelig at du søker på entry stillinger). Prøv å få frem at du er svært interessert i fagområdet og at du har stor motivasjon for å komme i gang og lære mye. Legg vekt på at du har stor lyst til å lære å få nye erfaringer :-) Å ha jobbet i urelevante serviceyrker er ikke negativt, mange setter pris på folk som arbeidet i service-yrker da de fleste bransjer har med service å gjøre på ett eller annet vis. Legg vekt på hva service-yrkene har lært deg (f.eks å håndtere vanskelige tvister? viktigheten av teamwork?). Helt til slutt må du også gjerne legge vekt på at du har jobbet som frivillig! Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå