Gå til innhold

Har ikke spart en krone, student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler alle andre på min alder har flere hundre tusen på sparekonto (er 22 år). Selv har jeg vært student siden vgs. Jobber hver dag i feriene, og bruker pengene jeg tjener for å spe på stipendet. Når semesteret er over, er jeg i null igjen. Har rett og slett ikke klart å spart noe som helt til boligformål. Hvordan klarer folk å spare så mye? Vet at mange får penger av foreldrene, både på månedsbasis og en god del når første leilighet skal kjøpes. Selv må jeg klare meg selv..

Hvor ille ute er jeg egentlig? Er snart ferdig med en 5 års utdanning, og regner med å få en god jobb når jeg er ferdig. Med de boligprisene som er idag, må jeg vel spare i mange år før jeg kan kjøpe meg noe eget...

Anonymkode: b8153...30a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Linaria
Skrevet

Jeg er 25 og har heller ikke spart noe, men å kjøpe leilighet er ikke noe mål for meg og jeg stresser derfor null over boligprisene. Hva er det verste som kan skje egentlig? Du må leie noen få år til? Forst world problems. 

AnonymBruker
Skrevet

Lillebroren min sparte ikke, i hvert fall ikke nok til at det hjalp til boligkjøp.Så da valgte han å bo veldig billig første året han jobbet etter studiene. Er ikke så ille å gjøre det rett etter studiene heller siden man er vant med lave kostnader som student. 

Anonymkode: d8c37...77d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studert tok jeg fullt studielån og stipend. Samt hadde jeg 2 jobber der jeg tjente tilsammen ca 100.000. Jeg sparte vel ca. 200.000 i løpet av de 3 årene jeg studerte og jobbet. Det er ikke all verden, men bedre enn ingenting. Men for min del handlet det om å ha god økonomisk styring. Jeg lot være å kjøpe massevis av øl, drinker på byen. Kjøpte vin, øl i butikken som jeg drakk på forspiel osv. Brukte ca. 2.000 på mat i måneden. Benyttet meg av BSU 1 og BSU 2.0 fra DNB. Kjøpte klær og sko når det var salg (sommersalg og januarsalg). Fant ofte mange fine klær på Cubus og H&M, men har man den holdningen at dette ikke ser bra ut og må bruke 800 kroner for en s-skjorte er det et problem.

Anonymkode: ef9b7...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Studert i 7 år nå, straks ferdig. Har spart 200k på BSU. Og fikk lån som student og kjøpte bolig like før jul. Jobbet i ferier og satte av det jeg fikk til overs. Aldri gått så mye på byen. Aldri vært noe problem å spare, gått av seg selv. Godt å ha sitt eget nå og slippe å kaste mer penger ut av vinduet. Alltid klart meg selv, aldri fått penger av foreldrene mine. Mulig jeg arvet 10k av en slektning i begynnelsen av studiene, de gikk rett på BSU. 

Anonymkode: ddd8e...e2f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er 27 år, grunnen enkelte ting i livet har jeg måte bruke penger fra bsu konto, har endelig opprettet det på nytt. 
Man vet aldri hva som skjer i løpet av livet, så jeg vil si du har enda mulighet til å gjøre mye for å endre det. 
Har opplevd unger som skryter over å ha mye penger, men de har aldri jobbet for de pengene. Så sånn sett... du er sannsynligvis bedre tilrettelagt en dem. Folk som konstant får penger forstår ikke alvoret når de går i null (søsteren min er sånn, spør om alt fra mor å far) :)  
Siden du alt har erfart å være i null, så har du langt bedre premisser for en langt mer stabil økonomisk fremtid.
Vil anbefale deg å prøve å sette av 500 kr i måneden minst og skaff deg bsu. Man kan ikke bare bruke av bsu kontoen uten grunn så er å anbefale. :) 

Endret av Drakan
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At flere at flere hundre tusen på sparekonto kan u mulig være sant, i så fall får man ikke omgjort studielån til stipend :) Jeg har selv ikke klart å spare noe til nå, jobb klarer jeg ikke å få, og jeg lever generelt billig. Utdanningen jeg tar sikrer meg en veldig grei startlønn og jeg planlegger å leie billig en god stund for å spare litt når tiden kommer :) 

Anonymkode: 117fd...e3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At flere at flere hundre tusen på sparekonto kan u mulig være sant, i så fall får man ikke omgjort studielån til stipend :) Jeg har selv ikke klart å spare noe til nå, jobb klarer jeg ikke å få, og jeg lever generelt billig. Utdanningen jeg tar sikrer meg en veldig grei startlønn og jeg planlegger å leie billig en god stund for å spare litt når tiden kommer :) 

Grensa er på rundt 300 000, så man kan fint spare opp en del som student.

Anonymkode: 4634f...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke spart noe i løpet av min tid som student. Sparte noe FØR jeg ble student slik at jeg hadde noe å leve for i studietiden utover stipendet. Har også jobbet litt for å få det til å gå rundt. Ingen som kan bo alene og leve utelukkende på stipend. Man kan godt leve magert i 5 år som student, kjøpe bare det strengt nødvendige, gå med hullete bukser og aldri dra ut med vennene sine - men det er ikke et liv jeg ønsket å leve kun for å spare egenkapital til bolig. Jeg anser studietiden som en verdifull periode jeg skal minnes resten av livet. Du hører voksne mennesker snakke om studietiden som den beste tiden i livet, og det var det jeg ville. Jeg investerte i minnene. Og det har jeg gjort. 

Nå er jeg snart ferdig utdannet og skal forsette å bo billig, slik at jeg kan spare til egenkapital de neste årene. Så kanskje har jeg en sjans til å kjøpe bolig om 2-3 år. Da er jeg fortsatt ung, men ung med en god utdannelse og forhåpentligvis en god jobb. Det er aldri bra å stå totalt på bar bakke, og aldri ha noen kroner på sparekontoen. Men å ha flere hundretusen etter studietiden er vel strengt tatt ikke nødvendig. Ei heller tror jeg det er særlig vanlig. De fleste jeg kjenner på min alder som har kjøpt bolig allerede som ung, har jobbet på havet eller i yrker der de startet å jobbe tidlig og tjente (uvanlig) godt de første årene. 

Anonymkode: d204f...d55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, det er ikke sparing som er det vanlige i studietiden, det er å få det til å gå rundt økonomisk.

Anonymkode: b6d3d...971

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen (kjæreste fra tidlig i studieårene) rørte aldri pengene vi hadde på sparekonto gjennom barndommen. Dette var sparekonto opprettet til dåpen, med litt penger der som hadde forrentet seg bra, penger fra tømte sparebøsser opp gjennom årene, konfirmasjonspenger og andre penge-gaver. Det ble det faktisk ganske mye penger ut av. 

Gjennom studieårene gikk vi i 0, tross sommerjobber og diverse inntekter. 

De første 1-2 årene etter studiet levde vi fortsatt som studenter, vi økte ikke pengebruken utover at vi måtte ha litt finere klær. Og plutselig hadde vi en veldig solid egenandel til bolig, og samtidig råd til å kjøpe bil kontant. 

Anonymkode: 181eb...7c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det ikke går an å spare om man ønsker. Jeg har fult stipend og lån, 7800kr i mnd. Jobber 4. Hver helg med fastlønn, 5000kr i mnd. Har 6000 kr i husleie og forbruk på 3500kr i mnd. Det blir 3300 til overs hver måned det! Har spart 300.000 hittil som student. Men jeg lever på 3500kr hele året da, også om sommeren, sparer alt jeg får til overs (som feriepenger, bursdagsgaver og igjen på skatten). Lever sunt og variert og koser meg rett som det er, snuser også. Likevel holder 3500kr i massevis :P skjønner ikke at enslige mennesker uten barn syns det er så fryktelig vanskelig. Er minimalt med festing så klart, og heller ikke gøy å jobbe fred-sønd hver fjerde helg, men litt må man ofre. 

Anonymkode: 5c9fb...847

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er minimalt med festing så klart, og heller ikke gøy å jobbe fred-sønd hver fjerde helg, men litt må man ofre. 

Jeg som svarte rett over. 

Vi regnet på dette - det vi kunne spare på å leve ekstremt nøkterne gjennom 5 år som studenter, var tjent inn på få måneder i arbeidslivet dersom vi holdt godt igjen på forbruket til vi var etablert i boligmarkedet.

Studieårene handler jo om å være sosial, og være med på fester. Men vi var selvfølgelig også flinke til å leve forsiktig - klær fra HM, mat fra Rema og trange boforhold. Vårt mål var å gå i 0 akkurat disse årene.

Også handlet det jo om overskudd til skolen. Kvelder og helger på jobb var ikke forenelig med toppkarakterer. Noe jeg også merker godt i ettertid - toppkarakterer og drømmejobben har kastet mye mer av seg enn de tusenlappene jeg kunne spart om jeg jobbet mer ved siden av skolen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt at det ikke går an å spare om man ønsker. Jeg har fult stipend og lån, 7800kr i mnd. Jobber 4. Hver helg med fastlønn, 5000kr i mnd. Har 6000 kr i husleie og forbruk på 3500kr i mnd. Det blir 3300 til overs hver måned det! Har spart 300.000 hittil som student. Men jeg lever på 3500kr hele året da, også om sommeren, sparer alt jeg får til overs (som feriepenger, bursdagsgaver og igjen på skatten). Lever sunt og variert og koser meg rett som det er, snuser også. Likevel holder 3500kr i massevis :P skjønner ikke at enslige mennesker uten barn syns det er så fryktelig vanskelig. Er minimalt med festing så klart, og heller ikke gøy å jobbe fred-sønd hver fjerde helg, men litt må man ofre. 

Hvor får du jobb der du kun trenger å jobbe fredag-søndag hver fjerde helg? Har selv aldri klart å få jobb før så takknemlig for tips. Fester ikke så helgejobber høres supert ut :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som svarte rett over. 

Vi regnet på dette - det vi kunne spare på å leve ekstremt nøkterne gjennom 5 år som studenter, var tjent inn på få måneder i arbeidslivet dersom vi holdt godt igjen på forbruket til vi var etablert i boligmarkedet.

Studieårene handler jo om å være sosial, og være med på fester. Men vi var selvfølgelig også flinke til å leve forsiktig - klær fra HM, mat fra Rema og trange boforhold. Vårt mål var å gå i 0 akkurat disse årene.

Også handlet det jo om overskudd til skolen. Kvelder og helger på jobb var ikke forenelig med toppkarakterer. Noe jeg også merker godt i ettertid - toppkarakterer og drømmejobben har kastet mye mer av seg enn de tusenlappene jeg kunne spart om jeg jobbet mer ved siden av skolen. 

Sikkert ikke like greit for alle, men jeg får toppkarakterer med arbeid fjerde hver helg. Jeg har mine tvil om at noen studenter ikke klarer noe jobb over hodet :P jeg er ikke med på fester, men annet sosialt med andre som heller ikke fester. dessuten er det jo alkohol som er dyrt, ikke det å gå på fest - og man må jo ikke drikke :) jeg vil ikke leie lenger enn jeg må. Nå har jeg ek nok til å få lån så snart jeg har jobb! Tror ikke jeg ville greid å tjene inn igjen 3500kr * 12 mnd * 5 år på skole "på noen måneder i arbeidslivet" :) så godt betalt får jeg nok aldri.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor får du jobb der du kun trenger å jobbe fredag-søndag hver fjerde helg? Har selv aldri klart å få jobb før så takknemlig for tips. Fester ikke så helgejobber høres supert ut :) 

Helsevesenet :) de skriker etter helgevakter mange steder, spesielt sykehjem - de fast ansatte er jo ikke interessert i mer helg enn de MÅ :) vi er fire studenter på min avdeling som har fjerdehver helg - og vet om mange sykehjem, boliger og også sykehus med denne ordningen! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helsevesenet :) de skriker etter helgevakter mange steder, spesielt sykehjem - de fast ansatte er jo ikke interessert i mer helg enn de MÅ :) vi er fire studenter på min avdeling som har fjerdehver helg - og vet om mange sykehjem, boliger og også sykehus med denne ordningen! 

Så gøy! Har søkt på diverse av sommerjobber i hjemmetjenesten og sykepleien, men i min kommune (som sliter av høy arbeidsledighet..) vil i 9/10 av tilfellene ha folk med faglig kompetanse. Får håpe jeg får noe til sommeren slik at jeg har noe å bygge videre på når jeg flytter vekk for å begynne på nytt studie. 

Går du sykepleien eller noe annet relatert? I så fall hvordan klarte du å få jobb? :) 

Gjest Cocosa
Skrevet
3 timer siden, Drakan skrev:

Er 27 år, grunnen enkelte ting i livet har jeg måte bruke penger fra usb konto, har endelig opprettet det på nytt. 
Man vet aldri hva som skjer i løpet av livet, så jeg vil si du har enda mulighet til å gjøre mye for å endre det. 
Har opplevd unger som skryter over å ha mye penger, men de har aldri jobbet for de pengene. Så sånn sett... du er sannsynligvis bedre tilrettelagt en dem. Folk som konstant får penger forstår ikke alvoret når de går i null (søsteren min er sånn, spør om alt fra mor å far) :)  
Siden du alt har erfart å være i null, så har du langt bedre premisser for en langt mer stabil økonomisk fremtid.
Vil anbefale deg å prøve å sette av 500 kr i måneden minst og skaff deg usb. Man kan ikke bare bruke av usb kontoen uten grunn så er å anbefale. :) 

Mener du BSU?

Skrevet
2 minutter siden, Cocosa skrev:

Mener du BSU?

ja... har hatt insomnia en dag eller to ^_^
Må være søvnighet som gjør at jeg mikser.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy! Har søkt på diverse av sommerjobber i hjemmetjenesten og sykepleien, men i min kommune (som sliter av høy arbeidsledighet..) vil i 9/10 av tilfellene ha folk med faglig kompetanse. Får håpe jeg får noe til sommeren slik at jeg har noe å bygge videre på når jeg flytter vekk for å begynne på nytt studie. 

Går du sykepleien eller noe annet relatert? I så fall hvordan klarte du å få jobb? :) 

De vil alltid ha folk med kompetanse, men er det ingen som søker så har de ikke noe valg :) jeg har en venninne som søkte på sykepleierstilling - og fikk jobben, bare som assistent, fordi ingen sykepleiere søkte. Det er bare å søke på alt, men de skriver selvsagt alltid at de vil ha utdanning eller erfaring. 

Går sykepleien nå ja, men gjorde ikke det når jeg fikk jobb. Jeg søkte som ferievikar, fikk jobb og ble tilbudt 4. Hver helg av gruppeleder når jeg hadde jobbet noen uker - siden jeg gjorde en god jobb. Det handler litt om å bli lagt merke til, jeg har også fått tilbud om helgestillinger på to av praksisstedene mine under utdannelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...