Gå til innhold

Lærepress i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er far til mitt 5år gamle barn som nå etter sommeren skal begynne i 1. klasse.

Det er jobbing i bøker med oppgaver hver dag. Og mitt barn har vanskelig for å holde fokus på dette over tid og av og til få med seg hva som bli sagt. Barnet vil av og til ikke gå i barnehagen pga dette kavet og stresset med at de må lære så mye.

Husker når jeg var 5 og 6 år. Da lekte vi mye mer enn de gjør i barnehagen i dag. 

Er det noen som har noen gode råd og tips jeg kan gjøre for å gjøre hverdagen enklere og for å lette på stresset som barnet mitt må kjenne på hver dag i barnehagen?

Er utrolig glad for at barn lærer seg å skrive og lese, men synes det kan blir litt brått fra lek til alvor. Mye fordi disse lærebøkene med oppgaver i har eskalert noe veldig de siste månedene. Det er akkuratt som om barnehager har et pensum som alle barn er nødt å passe gjennom, og da vil det jo være noen barn som føler presset mye mer enn andre barn pga alder og andre faktorer. 

Anonymkode: 186ce...f8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har du resultatet av at barn skal begynne på skolen det året de fyller 6 år. Siste året i barnehagen så har de skoledag/er, noe som de må ha,  bakt inn i reformer. Ja de har pensum det siste året i barnehagen.
Det fortsetter i første klasse også, hvor det forventes at barn skal klare 45 minutter undervisning i fred og ro. Jeg er mormor til 2 på henholdsvis 9 og straks 7. Han på ni gikk det helt greit med både i barnehagens siste år og på skolen, men hun yngste sliter fremdeles med å konsentrere seg i 45 min på skolen. Merker det godt når hun er hos meg og vi spiller spill eller gjør lekser. Alle er ikke modne nok til skolegang ved 6 års alder. I utgangspunktet skulle første klasse være en overgang mellom barnehage og skole, men så "flyttet" de det trinnet ned til barnehagen. Dere kan jo øve med en klokke som ringer etter 45 min, så barnet får et innblikk i hvor lenge den skoletime er. Husk også at lærere har høy toleranse for de minstes problem med konsentrasjon det første året.

Anonymkode: db4d4...428

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt rart ut. I vår barnehage har de en time førskoleundervisning i uka, og det utgår ofte til fordel for kor, tur eller andre aktiviteter, eller førskoleaktivitetene er baking, musikk eller gym. Snakk med pedleder? Det er ikke meningen (står ikke i rammeplanen) at barn skal lære og lese og skrive i barnehagen, de skal lære å skrive navnet sitt, ha riktig blyantgrep og ha kjennskap til noen bokstaver. De skal også øve på selvstendighet, det går mer på påkledning, toalettbesøk, spising og lignende. Hvis barnet ditt blir stressa og ikke vil i barnehagen pga for lite lek og for mye skriftlige oppgaver mener jeg det er helt feil, du bør kunne ta det opp med de ansatte og be om tilpasninger.

Anonymkode: 5764f...885

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så rart, min 5-åring har bare "skoleklubb" en dag i uken. Da er det 1-3 timer hvor de eldste barna er sammen og gjør forskjellige ting, men bare en liten del av det er jobbing i bøker. De legger mye mer vekt på selvstendighet, som å kle på og av seg selv, klare seg selv på do, ordne med mat selv osv.

Det er også disse tingene vi har fått beskjed fra skolen at de ønsker at barna skal kunne når de begynner. "Å lese og skrive er det vi som skal lære dem" sier de.

Anonymkode: 410c3...6c8

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt ukjent for meg. Jeg har også en gutt som er førskolebarn. De har førskole én dag i uken. Da er bare førskolebarna samlet et par timer og gjør ting bare for seg. Det er på ingen måte som en skolesituasjon og de lærer ikke å lese og skrive. Det hender de gjør små oppgaver, de snakker om tall, farger og slikt, de har quiz, de spiller spill, de leser fortsettelsesbøker og andre ting. Å kle på seg selv, klare seg på do selv o.l. gjør de forsåvidt også, men de kan alle allerede. Jeg synes du skal ta opp med barnehagen hvordan dette oppleves for barnet ditt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ped.leder hjemme i permisjon, jeg har aldri hørt om et så skolsk førskoleopplegg. I min barnehage har de førskole en dag i uka, hovedfokuset er vennskap og inkludering. Hele gjengen kommer i samme klasse på skolen. Arbeidet med dette foregår gjennom blant annet boklesing, kunst og kreativitet, dramatisering. De er også en del ute på tur. Med på lasset da følger det vi og skolen mener er viktig når de begynner på skolen: alle har en venn, det er god dynamikk i gruppa, ingen står utenfor. Blyantgrep, selvstendig på dobesøk og påkledning er også ferdigheter vi jobber med. De er ivrige på å skrive litt, men det er på deres initiativ, ikke vårt. Skolen vil helst at vi ikke har så mye fokus på dette, det er jo det de skal lære på skolen, ikke i barnehagen. 

Skjønner godt barnet ditt!

Anonymkode: 56a2a...21c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er far til mitt 5år gamle barn som nå etter sommeren skal begynne i 1. klasse.

Det er jobbing i bøker med oppgaver hver dag. Og mitt barn har vanskelig for å holde fokus på dette over tid og av og til få med seg hva som bli sagt. Barnet vil av og til ikke gå i barnehagen pga dette kavet og stresset med at de må lære så mye.

Husker når jeg var 5 og 6 år. Da lekte vi mye mer enn de gjør i barnehagen i dag. 

Er det noen som har noen gode råd og tips jeg kan gjøre for å gjøre hverdagen enklere og for å lette på stresset som barnet mitt må kjenne på hver dag i barnehagen?

Er utrolig glad for at barn lærer seg å skrive og lese, men synes det kan blir litt brått fra lek til alvor. Mye fordi disse lærebøkene med oppgaver i har eskalert noe veldig de siste månedene. Det er akkuratt som om barnehager har et pensum som alle barn er nødt å passe gjennom, og da vil det jo være noen barn som føler presset mye mer enn andre barn pga alder og andre faktorer. 

Ditt barn vil lære at det heter "dengang DA jeg var barn".

Det er vel bra?

Anonymkode: b8947...d4a

• Liker 1
Gjest Sisti
Skrevet

Barnehagen er ikke med i noe forskningsprosjekt...?

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke min 6-åring i barnehagen. De har "førskolegruppe" en gang i uka, 2-3 timer hvor de samles og har om alt fra bokstaver og tall, selvstendighet, kropp og følelser, brannvern, enkel førstehjelp og nødnummer og sanger, rim og regler. Altså ikke noe pensum. Det som er mest likt skolen er når de går gjennom alfabetet i løpet av året. De prater om bokstavene, lærer bokstavlydene, skriver dem og tegner noe som begynner på hver bokstav. Ikke noe krav om å lære seg å lese og skrive, kun å bli noe kjent med bokstavene. De har fått "lekser" i blant, men da er det f.eks å telle hvor mange brannvarslere det er hjemme ifm brannvern, eller prate om et tema med foreldre.

Anonymkode: 270f6...d75

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Nå er det bare 1 dag i uken med førskolegruppe, men flere dager med ting de MÅ/burde lære eller ha hørt om (som et pensum). F.eks. har de minst 1 dag med bokstaver, også har de alle eventyr fortellingene (noe ikke alle barn liker å sitte å høre på). Det er akkuratt som om "Hvis du ikke liker å sitte i ro og høre på eventyr, så er det noe galt med deg. Da følger du ikke pensum og planen vår." 

Har kontakt med bhg hva gjelder dette, så de er klar over dette. Men hadde jeg bestemt så hadde barna lekt seg til kunnskap. Noen barn vil gjerne lære alt med engang, greit da må man kunne legge til rette for det. Noen barn ønsker å leke og ta det litt etter litt som nysgjerrigheten dukker frem, da bør man også legge til rette for dette. I dag virker det litt som om alle barn skal presses til å være mest mulig like. 

AnonymBruker
Skrevet

Viktigste barn bør lære til skolestart er å kle seg selv, tørke seg selv bak og ta på sko selv. Vi har 5 åringer som ikke kan kle på seg selv enda og øver mye på det. Det er sant at det kommer mer og mer realfag og skole inn i barnehagene. Det bestemmer jo regjeringen. Dere foreldre må lese rammeplanen, det står der alt barna skal ha vært gjennom. Det er naturfag og matte de legger størst vekt på. Litt bokstavlæring og skrive navnet sitt. Barnehage er ikke kun lek lengre. Det jobber tross alt lærere der med 4 år på høyskole.

Anonymkode: e2f97...a33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en uting at ungene skal kunne lese og skrive og regne FØR de begynner på skolen, kan de ikke bare få være barn mens de er barn... å slippe maset.
På skolen, allerede i 1. begynner leksene og presset...

Og jeg ser forskjell. Mange av barna kan alt fra før - og så har vi de som ikke viste noen interesse for tall og bokstaver og nå må lære seg... men de henter seg like fort inn igjen, og kan like mye som de andre...

Bøkene er laget sånn nå at de har tre ulike vanskelighetsgrader, slik at de som kan en del skal slippe  å kjede seg, 

men da føler andre foreldre at barna deres henger etter som ikke kan like mye som de som leser flytende...

Anonymkode: ffa2b...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste for barn i barnehage og skole er at de ikke lærer å stille spørsmål ved systemet de vokser opp i.
Barn må forstå at de er helt avhengig av en system rundt dem i tilfelle noe går galt, slik at skatter, avgifter og full kontroll kan utøves uten motstand.

Anonymkode: 93248...7b7

Skrevet

Det er en fin måte å forberede barnehagebarn på skolehverdagen. Mange gleder seg til å begynne på skolen, men vil tilbake i bhg når de innser at skole = sitte rolig i mange timer, jobbe med oppgaver, lekser, lite lek. Jeg synes det er bra at bhg har skolegrupper for førskolebarna med masse oppgaver, da blir det kanskje en lettelse å begynne på skolen til høsten.

• Liker 1
Skrevet

Hørtes veldig snålt ut. Har aldri opplevd noe i nærheten av dette, hverken der jeg har hatt barn eller der jeg har jobbet. 

Det er ingenting i rammeplanene som tilsier noe av dette. Det står at barnet skal få gjøre seg kjent med bokstaver og tall, ikke at det skal lære dem, eller lære å lese eller skrive. 

Det er ikke noe stress med at det er enkelte ting de har hørt om, kanskje dere må lære at det er forskjell på å ha hørt om noe og det å ha lært noe.  De trenger å lære å sitte litt stille og følge med på noe i fem minutter før de begynner på skolen, 

Når vi forteller eventyr i barnehagen, betyr det ikke at barnet skal kunne eventyret, det betyr bare at de har blitt presentert for det. Er du sikker på at det ikke bare er en helt tradisjonell eventyrstund det er snakk om, og at barnet ditt ikke lar seg fenge så lett? Kanskje de ansatte i såfall bør være litt flinkere med hvordan de fremfører det? Jeg er pedleder for en gjeng med 1-3 åringer, som sitter som lys, når vi har eventyrstund. Vi bruker dukker, figurer og leker, når vi forteller, - om du spør ett av våre barn om hvor " Gullhår" er, så vil selv ettåringene, hente dukken vi bruker som gullhår - hvilket betyr at de har oppdaget at de har blitt presentert for dette eventyret.

AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2017 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Viktigste barn bør lære til skolestart er å kle seg selv, tørke seg selv bak og ta på sko selv. Vi har 5 åringer som ikke kan kle på seg selv enda og øver mye på det. Det er sant at det kommer mer og mer realfag og skole inn i barnehagene. Det bestemmer jo regjeringen. Dere foreldre må lese rammeplanen, det står der alt barna skal ha vært gjennom. Det er naturfag og matte de legger størst vekt på. Litt bokstavlæring og skrive navnet sitt. Barnehage er ikke kun lek lengre. Det jobber tross alt lærere der med 4 år på høyskole.

Anonymkode: e2f97...a33

Vi som tar barnehagelærerutdanningen lærer å oppdage og bevisstgjøres på hvor mye læring som foregår i lek. Jeg har jobbet med førskolebarn i flere år, det har vært noe bruk av ark med oppgaver men vi hovedsaklig formidlet gjennom, fortellinger, kroppslige og estetiske aktiviteter. Mål for førskolebarn er å bli selvsvtendige på toalett og i påkledning, ta ansvar for tingene sine, vente på tur og følge regler i lek, skrive sitt eget navn. Det viktigste er at vi motiverer til læreglede, og det vi er gode på i barnehagen er å lære gjennom praktiske tilnærminger. Jeg synes det er for lettvint å gi barna ark med skoleoppgaver, det tyder på at personalet mangler kreativitet. 

Anonymkode: dc9dd...a68

• Liker 2
Skrevet
På 14. mars 2017 den 12.33, AnonymBruker skrev:

TS her. Nå er det bare 1 dag i uken med førskolegruppe, men flere dager med ting de MÅ/burde lære eller ha hørt om (som et pensum). F.eks. har de minst 1 dag med bokstaver, også har de alle eventyr fortellingene (noe ikke alle barn liker å sitte å høre på). Det er akkuratt som om "Hvis du ikke liker å sitte i ro og høre på eventyr, så er det noe galt med deg. Da følger du ikke pensum og planen vår." 

Har kontakt med bhg hva gjelder dette, så de er klar over dette. Men hadde jeg bestemt så hadde barna lekt seg til kunnskap. Noen barn vil gjerne lære alt med engang, greit da må man kunne legge til rette for det. Noen barn ønsker å leke og ta det litt etter litt som nysgjerrigheten dukker frem, da bør man også legge til rette for dette. I dag virker det litt som om alle barn skal presses til å være mest mulig like. 

Bare en tanke her: Er det slik at dere får en ukeplan, der det står om aktiviteter og hva som er mål med aktiviteten? 

AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2017 den 12.51, AnonymBruker skrev:

Det viktigste for barn i barnehage og skole er at de ikke lærer å stille spørsmål ved systemet de vokser opp i.
Barn må forstå at de er helt avhengig av en system rundt dem i tilfelle noe går galt, slik at skatter, avgifter og full kontroll kan utøves uten motstand.

Anonymkode: 93248...7b7

Systemer liker ikke at noen stiller spørsmål ved de.

Dessuten, det ble ofte sagt av foreldre og lærere da vi var barn "vi liker kritisk  tenkning og at spørsmål stilles". 

Men lærdommen til slutt er at det ikke stemmer. Man vil ha standard, systemer og løsningsorienterte - man vil IKKE ha kritisk tenkning.

AnonymBruker
Skrevet
På 16.3.2017 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Vi som tar barnehagelærerutdanningen lærer å oppdage og bevisstgjøres på hvor mye læring som foregår i lek. Jeg har jobbet med førskolebarn i flere år, det har vært noe bruk av ark med oppgaver men vi hovedsaklig formidlet gjennom, fortellinger, kroppslige og estetiske aktiviteter. Mål for førskolebarn er å bli selvsvtendige på toalett og i påkledning, ta ansvar for tingene sine, vente på tur og følge regler i lek, skrive sitt eget navn. Det viktigste er at vi motiverer til læreglede, og det vi er gode på i barnehagen er å lære gjennom praktiske tilnærminger. Jeg synes det er for lettvint å gi barna ark med skoleoppgaver, det tyder på at personalet mangler kreativitet. 

Anonymkode: dc9dd...a68

Bra sagt! 

Skrevet

Jeg lurer på om det er slik at du har lest om læringsmål i forskjellige fagområder og ved ulike typer aktiviteter i årsplanen? 

Det er ikke ment som et pensum, som barnet må lære, men som mål for aktiviteten. Dvs. at planen bak aktiviteten er at det skal bidra til læring, ikke at barnet nødvendigvis skal kunne dette helt og holdent. Planene er at barn skal bli presentert for noe og at det de blir presentert for, skal skape grunnlag for læring. 

For uinnvidde kan det kanskje virke noe drastisk, men det er en del av planleggingen bak alt vi gjør.  Du har rett, barn lærer best gjennom lek, men at det finnes læringsmål bak, betyr ikke at man fjerner leken. Det er ofte slik at man tilrettelegger for ulike typer lek, fordi man mener at den aktuelle leken, medfører læring. 

Dersom jeg hadde jobbet i en barnehage og bestemt at vi skulle tilrettelegge for skikkelig kvalitetslek med lego, der de voksne skulle være aktive, tilstedeværende og inspirerende, kunne vi fint skrevet en plan, fordi vi ville bevisstgjøre oss selv på, hvordan vi skulle putte inn god læring i aktiviteten - selv når den var uformell og at barna deltok, når de ville. 

I en slik plan, kunne jeg blant annet skrevet at læringsmål innenfor antall, rom og form, var å få bedre kjennskap til farger, form og  størrelse, ved hjelp av legobygging.  ( Jeg kunne også puttet inn telling, ettersom det er ulikt antall knotter, på de fleste legoklosser - man kan kalle dem for åtteknottinger, fireknottinger, toknottinger og enknottinger og telle på knottene, hva slags " knotting" det er. Om jeg bygger, kan jeg spørre et barn om jeg f.eks får en gul åtteknotting, eller en rund fireknottinger, og så får man øvd en hel del på matematikk. 

De ansatte sin oppgave, ville da vært å ha fokus på å aktivt bruke begreper som fremmet denne typen læring, men ikke at barna på død og liv skulle kunne dette, som en må med et pensum.  Når barn, gjentatte ganger hører begreper, selv om det er i en ganske uformell setting, får de et forhold til dem og vil litt etter litt snappe opp hva de betyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...