Gå til innhold

samtale på skolen med barnet til stedet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går ble jeg oppringt fra skolen pga sønnen min var frekk( deres ord) og dro han i armen på kontoret( det tåler han ikke, å bli fysisk dratt). Læreren er ny og de har ikke god kjemi. Min sønn kan være litt utfordrende og læreren ble nok frustrert. Han sa ikke noe frekt eller noe, men var tullete i timen. Vanligvis innrømmer han rampestreker, men i går var han helt fortvilet pga han mener at han har ikke gjort noe galt. Han sier at jeg støtter lærere hele tiden og at han er sur på meg.

Jeg vil ikke fornærme noen ,men jeg vil gjerne kreve liste over konkrete situasjoner og hva er problemet. Pga det blir veldig generelt beskrivelse hele tiden. For ikke så lenge siden har jeg hørt mye positivt fra en annen lærer. Og hvordan skal jeg ordlegge meg foran barnet sånn at han ikke føler seg superior i forhold til læreren. For å understreke for meg er det helt uakseptabelt at han er frekk mot læreren.

Gutten fungerer bra på skolen, jobber bra i timene( litt treg å komme i gang) , har mange venner og leverer bra resultater. 

Hvilken rettigheter har jeg som forelder ?

Anonymkode: 0f800...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En liste blir nok litt feil, men jeg ville spurt læreren om du kan få beskjed med det samme det skjer noe der ditt barn går over streken. Samme dagen som det skjer. Her på vår skole er ikke det tilfelle, mitt barn er heller ikke alltid en engleunge dessverre, og jeg kommer til å be lærerne til barnet om det. Det er best når man har konkrete datoer å forholde seg til for når noe har skjedd. Om det er en uke eller to siden noe skjedde så er det ikke alltid like lett verken for voksne eller barn å huske det. 

Du bør absolutt kunne be læreren om å få detaljerte beskrivelser på hva som skjer når det har skjedd noe galt. Lærere er veldig glad i ordet samarbeid, så om du klarer å få inn noe a la "jeg vil veldig gjerne legge til rette for et godt samarbeid mellom huset vårt og skolen, men da trenger jeg konkrete tilbakemeldinger på hva som har skjedd når barnet mitt har gått over streken", så tror jeg læreren forstår det.

Du må huske på at du ikke må snakke negativt om læreren foran barnet. Det er superviktig. 

Hvor gammel er barnet? Er det noen i klassen til barnet ditt som du kunne ha spurt om hva som har skjedd for å få høre det fra flere personer?

Hva var det du hadde hørt fra en annen lærer som var positivt?

Det med dine rettigheter syntes jeg var veldig rart.

Anonymkode: f5b0e...baa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer selv. 

Hadde en elev med utfordrende oppførsel. Jeg og far ble enige om tett samarbeid (ja, vi lærere liker det..) jeg sendte sms etter hver skoledag, gjenga da både positive og negative episoder. Resultat: atferd snudde, jeg og elev fikk bedre forhold og viktigst var at eleven fikk bedre selvtillit og så vi også snakka sammen om det som var bra! Daglig kontakt ca to uker, så ukentlig da behovet ikke var der lenger. 

Har prøvd samme opplegg flere ganger, med stort hell. Så gjerne foreslå noe sånt 😊

Anonymkode: c7de5...4a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liste blir nok litt feil, men jeg ville spurt læreren om du kan få beskjed med det samme det skjer noe der ditt barn går over streken. Samme dagen som det skjer. Her på vår skole er ikke det tilfelle, mitt barn er heller ikke alltid en engleunge dessverre, og jeg kommer til å be lærerne til barnet om det. Det er best når man har konkrete datoer å forholde seg til for når noe har skjedd. Om det er en uke eller to siden noe skjedde så er det ikke alltid like lett verken for voksne eller barn å huske det. 

Du bør absolutt kunne be læreren om å få detaljerte beskrivelser på hva som skjer når det har skjedd noe galt. Lærere er veldig glad i ordet samarbeid, så om du klarer å få inn noe a la "jeg vil veldig gjerne legge til rette for et godt samarbeid mellom huset vårt og skolen, men da trenger jeg konkrete tilbakemeldinger på hva som har skjedd når barnet mitt har gått over streken", så tror jeg læreren forstår det.

Du må huske på at du ikke må snakke negativt om læreren foran barnet. Det er superviktig. 

Hvor gammel er barnet? Er det noen i klassen til barnet ditt som du kunne ha spurt om hva som har skjedd for å få høre det fra flere personer?

Hva var det du hadde hørt fra en annen lærer som var positivt?

Det med dine rettigheter syntes jeg var veldig rart.

Anonymkode: f5b0e...baa

Hei og takk for svar.

Jeg har alltid hatt godt samarbeid med skolen og det vet de.

Barnet er 11 år og vennene hans sier at det i går skjedde uten noe stor grunn. At det var mye uro i klassen den dagen sånn at det ( han kom med en tullekommentar)var dråpen  som veltet glasset. 

Den andre læreren sa at han har sett stor fremgang i det siste, han sitter rolig , følger med og har blitt mye flinkere generelt.

ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer selv. 

Hadde en elev med utfordrende oppførsel. Jeg og far ble enige om tett samarbeid (ja, vi lærere liker det..) jeg sendte sms etter hver skoledag, gjenga da både positive og negative episoder. Resultat: atferd snudde, jeg og elev fikk bedre forhold og viktigst var at eleven fikk bedre selvtillit og så vi også snakka sammen om det som var bra! Daglig kontakt ca to uker, så ukentlig da behovet ikke var der lenger. 

Har prøvd samme opplegg flere ganger, med stort hell. Så gjerne foreslå noe sånt 😊

Hei.

Jeg ba læreren om akkurat det samme og ting ble bedre. Dette er ny lærer som kom nylig på trinnet. 

I går har jeg snakket med sønnen min og sa at de fikk nok dårlig start, men at vi skal jobbe med det. Har fortalt at læreren er veldig ok og at han skal se det selv hvis han gir ham sjanse.

Det er to ting han ikke liker ( gjør ham veldig sint)1. Å bli konfrontert i plenum( kjeftet på) og bli fysisk holdt eller dratt rundt. Og det er viktig for meg å formidle til denne nye læreren. 

Tak for rådene, skal prøve den ordningen.

ts

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer selv. 

Kan signere dette!  Hadde også en gutt som var vanskelig og havnet ofte opp i konflikt med andre gutter i klassen.  Da hadde jeg en samtale med læreren hvor vi også ble enig med at hun skulle sende sms eller ringe meg samme dag hvis det skjedde noe på skolen og jeg fikk oppdatering hver uke. Slitsomt for henne sikkert, men jeg var så takknemlig at hun tok tid til dette - det viste at hun brydde seg og egentlig var hun veldig glad i gutten min, men utfordringene i klassen var viktig å ta tak i.  Nå er gutten super flink på skolen, venner med alle, og har veldig få episoder hvor jeg må bli involvert. 

Det beste råd jeg kan gi deg er til å gå i den samtalen med læreren som en samarbeidspartner, uten anklager. Vise at du forstår det er noen utfordringer og vise din vilje til å samarbeide med læreren slik at dere kan jobbe sammen for å hjelpe gutten din ha det bra på skolen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...