Gå til innhold

Hvordan lage hvalbiff

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tenkte jeg skulle lage hvalbiff i dag jeg, men da jeg kjente lukta ble jeg litt i tvil. Det luktet mye mer tran enn jeg kunne minnes :-(

Skal man/kan man vanne ut kjøttet, eller er det noen andre tips?

Jeg hadde planlagt hvalbiff, masse stekt løk, fløtegratinerte poteter og salat. Høres det ut som godt tilbehør?

Skrevet

Ta en titt på denne siden :)

Vet ikke om det står noe der om bløtlegging etc., men vet at dette gjøres (på en eller annen måte, muligens eddik?) for å få vekk transmaken.

Skrevet
Her står det at man ikke lenger trenger vanne den ut, men dersom den lukter tran er detr sikkert lurt likevel.
Gjest Anonymous
Skrevet

Takk skal du ha, Tuddelidu!

Jeg fant riktignok ingen utvanningstips, men mange spennende oppskrifter. Så hvis jeg finner ut at hvalkjøtt faktisk er så godt som jeg husker har jeg jo massevis av middagsvarianter å velge i her!

Gjest Anonymous
Skrevet

Oooops! Jeg hadde ikke sett at du hadde postet to svar før jeg svarte deg .... :oops:

Nå blir det hvalbiff marinert i balsamicoeddik!

Skrevet

Bare ikke stek/kok den for lenge, da blir den seig og tørr. Hvalkjøtt kan godt være lett rosa inni. Nam-nam!

Skrevet

For å få vekk transmaken kan du krydre med pepper og koke kjøttet (i terninger) en times tid i sausen (pleier å lage fløtesaus med champignon og løk). Jeg synes ikke den blir tørr da, men så har jeg ikke smakt det tilberedt på noen annen måte heller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Slik gjorde jeg det:

Vannet ut i vanlig rennende vann (fordi jeg ikke hadde fått noen svar ennå!!) i en halvtime. Deretter marinerte jeg i balsamicoeddik, soyaolje, creme fraiche, salt og pepper i en halvtime.

Tranlukta var betydelig redusert etter utvanning, og det smakte kjempegodt! Dette ble en suksess som skal gjentas!

Takk for gode råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...