Gå til innhold

Jeg er blitt sjokoman

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ammer baby på 8 mnd og har gått opp litt for mange kilo.. Spiser sunt og normale porsjoner mat. Føler ikke jeg blir skikkelig mett og får et vanvittig søtsuget utover kvelden. Prøver selvfølgelig å la være å kjøpe sjokolade, da blir det ofte annet søtt, banan med masse syltetøy, yoghurt eller annet, skive med masse brunost og sånn. Ikke bra det heller. 

Noen tips? 

Spiser havregryn til frokost, to-tre skiver til lunsj, fisk/kylling/kjøtt med tilbehør til middag. Tre skiver til kvelds. Frukt innimellom. 

Anonymkode: bc6cf...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje du får i deg for lite fett, og kanskje du spiser for ensformig. Mange tror fremdeles at å spise sunt betyr å spise fettfattig. Prøv noe annet enn brødskiver til det ene måltidet. Ikke spis frukt alene. For lite fett bidro til at jeg fikk et enormt søtsug. Når jeg spiser nok fett, spiser jeg lett veldig mye mer grønnsaker, og grovt brød, og det hjelper jo også. Kanskje en gjennomgang av kostholdet kan hjelpe deg også.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbeltpost-surr

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg spiser mager kost egentlig, liker ikke feit mat/smak. Hva er en bra måte å få i seg nok fett? Hvilke matvarer? Er ikke så begeistret for avokado f. eks

Anonymkode: bc6cf...a7b

Skrevet (endret)

I akkurat samme båt. Når jeg ammer blir jeg helt utrolig sulten og spiser helt enorme mengder mat. Og minst en gang i uken fråtset jeg i sjokolade. Sliter helt veldig med å gå ned. Som nevnt over tror jeg det er viktig å få i seg nok fett og proteiner.

Jeg byttet til hel produkter, hadde i en avokado/litt oliven olje i salaten, spiste nøtter, spiste smør, brukte fett når jeg stekte mat osv. Prøver å spise mye mer fisk. Føler dette hjalp litt.

Spiser også to store og tre små måltid igjennom dagen. Dvs stor lunsj og stor middag, liten frokost og mellom måltid og på kvelden koser jeg meg med et eple og en stor kopp usukret te før jeg går og legger meg. Jeg spiser middag sent, rundt 7-8.

Nå dette er sagt, spiser jeg alt med måte, altså holder meg under kalorigrensa. Og jeg har kuttet ut alt av dessert/sjokolade, men det er også av andre grunner.

Jeg drikker en god del forskellige gode typer te. Den kan jeg ikke svelge hel, men må roe meg ned og drikke sakte. Føler det hjelper litt.

Endret av marsiglia
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Liker ikke, eller er du engstelig for fett? En bra måte å få i seg nok fett, tja, det er ikke noe hokuspokus-svar der, dessverre, det er å spise mer fett, spise mer av mer fettholdige matvarer, spise mer fettholdige matvarer oftere, erstatte "lettprodukter" med "originalvarer", spise noe som gir en god kontrast og som "krever" fett, feks sterkt smakende grønnsaker og krydder. Jeg spiser heller aldri avokado. Men jeg har smør på brødskiver under ost og skinke, smørøye på grøten, steker i smør eller olje, lager saus på smør og hvetemel, har oljedressing på salat, har litt smør i grønnsakssuppa etter at jeg har kjørt den med stavmikser, spiser opp fettranden på koteletter, skinnet på kylling, bruker kjøttdeig, ikke karbonadedeig, drikker helmelk, spiser gresk yoghurt, skyr verken leverpostei, fleskepølse eller majones - det er så mange smakelige måter å øke fettinntaket "naturlig".

Og ja, nøtter! Alle slags. Helt vidunderlig og kan brukes til så mye.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Pringle. Fett metter og demper søtsug. Jeg hadde fettfobi i åresvis, og skjønte aldri hvorfor jeg aldri klarte å opprettholde et "sunt" magert kosthold uten å sprekke og spise masse godteri og kaker. 

Et par knekkebrød med smør og ost gir en helt annen tilfredstillelse enn de samme knekkebrødene med magert pålegg. Litt olje i salaten, nøtter, rømme til fisken... Vi trenger fett for å nyttiggjøre alle de næringsstoffene fra grønnsakene, og selv om det blir litt ekstra kalorier så er viktig med fett i et balansert kosthold. Bare prøv!

Anonymkode: b51e6...7fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...