Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei jente på 20 år her med ADD. Da jeg gikk på ungdomskolen så ble jeg manipulert til å ikke ta fellesfaga på videregående skole fordi de mente at jeg ikke kom til å klare det. Jeg husker veldig lite pga vond tid den gangen, så har lite informasjon om dette. Like greit for jeg vil ikke bli kjent igjen. Greia er at jeg har ikke tatt noen fellesfag som vil si, matte, norsk, engelsk, naturfag, samfunnsfag og historie??.  

For og komme inn videre på høgskoler så må man ha de fellesfaga og det vil ta meg mange år før jeg har gjort det. For jeg har lærevansker og må da ta 2 fag per år. Jeg må da ta VG1, VG2 og VG 3 faga. Det vil ta meg over 5 år. Så skal jeg da gå høgskole etter det! 

Da har jeg brukt mange år på studier! Når jeg går skole må jeg også fokusere kun på skole pga lærevansker som gjør det vanskelig og ha en fast jobb ved siden av! Jeg lever da ganske fattig! Ikke for å være negativ her, men jeg tenker realistisk! Jeg ønsker etterhvert et sted og bo, men det har jeg nok ikke råd til så lenge jeg studerer. Jeg vet andre unge klarer dette og all respekt til de! Så var det den jævla lærevansken og diagnosen jeg har.  Jeg har alltid hatt profesjonelle rundt meg som har ment at jeg ikke vil klare å ta faga, kanskje de har rett, men jeg vil så gjerne gå høgskole og få en ordentlig utdanning. Jeg vil så gjerne prøve, men jeg orker ikke tanken på og bruke så mange år på å ta generell studiekompetanse. 

Må jeg dra til utlandet?! er det større sjanse for at jeg kan komme inn uten generell studiekompetanse i utlandet??

Anonymkode: 69b6c...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger vitnemål fra videregående for å komme inn på skoler i utlandet. Du må f.eks dokumentere hvilken karakter du har i engelsk for å kunne studere ved et universitet i London. Som et generelt råd så tror jeg det kan være vanskeligere å ta høyere utdanning i utlandet siden undervisningen foregår på et annet språk, og då skal jo også eksamen, rapporter osv også skrives på det språket. Men om du er glad i språk er det jo ingen hindring :) 

Det er skikkelig leit at du har møtt mennesker som ikke har hatt troen på deg tidligere. Til tross for dette er det jo kjempe fint at du ønsker å prøve å få det til nå :) 

Hva med å begynne på videregående igjen og ta en yrkesrettet linje? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er viktig at du er realistisk oppi dette. Hvor vanskelig tror du det blir å studere på høyskole når vgs er så vanskelig som du beskriver? Jeg aner ikke noe om hvor mye du greier, men det er viktig at du vurderer dette godt før du setter igang et dødfødt prosjekt. Som du nevner selv, det skal gå rundt økonomisk også. Sjekk hos nav for hjelpetiltak. Sjekk også utdanningsmulighetene innen yrkesfag. Kanskje praksis er bedre enn teori for deg?

Anonymkode: 44d02...32f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er viktig at du er realistisk oppi dette. Hvor vanskelig tror du det blir å studere på høyskole når vgs er så vanskelig som du beskriver? Jeg aner ikke noe om hvor mye du greier, men det er viktig at du vurderer dette godt før du setter igang et dødfødt prosjekt. Som du nevner selv, det skal gå rundt økonomisk også. Sjekk hos nav for hjelpetiltak. Sjekk også utdanningsmulighetene innen yrkesfag. Kanskje praksis er bedre enn teori for deg?

Jeg hadde veldig dårlige karakterer på videregående, var ikke skoleflink i hele tatt. Men fikk mange Aer på universitetet. Man må bare finne noe man er flink i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også yrkesfag med praksis, eller ta de 6 studiekompetansefagene og søk deg inn på 23/5-regelen. Du trenger ikke bruke 5 år på de 6 fagene. Gå på Sonans eller en annen privat vgs der du kan få oppfølging og følge undervisning.

Anonymkode: 45ce0...9f0

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du lyst til å ende opp som da?

Anonymkode: f6e99...5dd

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo bestått VGS med gode karakterer på programfag, fordi jeg hadde kun fokus på skole de 2 åra. Så ble jeg lærling som barn og ungdomsarbeider. Jeg hadde ganske gode karakterer på VGS, så jeg tror jeg kan klare høyskole. Problemet er at jeg ikke vil være ferdig utdanna som 30 åring, men at jeg kan finne en vei hvor det ikke tar så mange år. Jeg kan ikke akkurat bo hjemme til jeg er 30. :)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du lyst til å ende opp som da?

Anonymkode: f6e99...5dd

Jeg vet det er vanskelig, men jeg vil studere skuespill og jobbe med det. Jeg er heldig som har kontakter med en del kjente

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...