Gå til innhold

Skjønner ingenting....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Håper noen kan hjelpe meg å forstå. Begynte å trene i januar mnd på et treningssenter for første gang i mitt liv. Ønsket mitt var å komme i bedre form, og selvfølgelig stramme opp kroppen litt. Og nei, jeg forventer ikke resultater enda! MEN, har fram til nå trent ca 4 - 6 ganger pr uke i form av egentrening med styrke (vet ikke hvor gode økter dette har vært da jeg har 0 peiling på hva jeg faktisk gjør, haha...) og gruppetimer i form av step/styke, høy puls osv. Og nå kommer delen jeg ikke forstår. Jeg har gått opp i vekt (ok, denne skjønner jeg. Muskler veier mer enn fett), og opp i mål!?!?!? Kjenner jeg blir litt demotivert når jeg trener såpass mye, og spiser sunt. Det skal foressten sies pga jobbsituasjon går det mange timer mellom hvert måltid, men likevel. Noen tips og råd??

Anonymkode: 94139...b5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Måltidsrytme har ingenting med vekt å gjøre. Du spiser nok mer enn du tror. Man kan spise for mye uansett hva slags mat man spiser. Kanskje du blir mer sulten av treningen? 

Du ber om råd, så jeg nå. Du trenger å ha kaloriunderskudd over tid for å gå ned i vekt. Det kan være en ide å logge matinntaket og så sjekke hva du bør ligge på, feks med trening.no/kalkulatorer/bmr/

Endret av Pringle
Skrevet

Har du mulighet til å jobbe med en personlig trener? Få et opplegg som er rettet til deg med kostholdsplan? Siden du sier du ikke vet hva du gjør tror jeg du trenger litt dra hjelp i begynnelsen. Etterhvert som du tilegner deg mer kunnskap kan du loggføre selv og fortsette på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Kan gi litt mer tilleggsinfo. Jeg er 169, vekten er nå 59 kg. Var 53 kg i januar. Jeg er såkalt skinnyfat. Mye fett på magen, som jeg ønsker å stramme opp. 

Bruker mye tid på å google, og tilegne meg kunnskap på kveldene når jeg har tid. Tenker å begynne med nytt program. 2 intervalltreninger (45 sek høy hastighet, 15 sek hvile x 15) og 2 fullkropp styrke trening. Høres det greit ut? Noen som har tips på et enkelt fullkroppsprogram for nybegynner? Eller er det greit det oppsettet jeg har nå med gruppetreninger og litt egentrening?

Skrevet

Da må du se bort fra det jeg skrev om kaloriunderskudd. Du er endelig oppe på en normal vekt. Du har ikke mye fett noe sted med en BMI på 20. Fortsett å trene og spis sunt som du gjør.

Skrevet

Nå kommer den reglen fra "fitnessutøverene" om at muskler veier mer enn fett, osv osv... :roll: 

AnonymBruker
Skrevet

Legg vekk vekten når du er normalvektig og trener styrke. Sitter klærne som før? Hvordan syns du du ser ut i speilet? Da jeg begynte med styrketrening i fjor så var det litt av en mind-fuck at jeg gikk opp i vekt. For jeg så jo og merket jo at jeg hadde blitt strammere. Jeg veide 55 kg før jeg begynte (skinnyfat) og veier 60 kg nå (stram) etter et halvt år med tung styrketrening. 

Så mange økter på 3 måneder vil gi resultater i form av muskelvekst, og det er en bra ting! 

Anonymkode: 21ca4...5e7

Skrevet

Fokuset bør alltid ligge på å få en sunn kropp. Og du får ikke en sunn kropp eller psyke hvis du går rundt å bekymrer deg for at vekta har stagnert eller økt. Hvis du vet helt klart at du spiser nok mat, at du spiser sunn og næringsrik mat og at du trener så mye du bør, trenger ikke målebåndet eller vekta bety noe.

AnonymBruker
Skrevet

Klærne sitter desverre ikke som før, derfor jeg ikke skjønner noenting. Klærne er blitt strammere, spesielt rundt mage og lårene. (Der hvor jeg legger på meg først) Det eneste jeg merker er at jeg har fått bedre kondis, mer energi og bedre humør. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klærne sitter desverre ikke som før, derfor jeg ikke skjønner noenting. Klærne er blitt strammere, spesielt rundt mage og lårene. (Der hvor jeg legger på meg først) Det eneste jeg merker er at jeg har fått bedre kondis, mer energi og bedre humør. 

Hvis du har bedre energi, bedre kondisjon og bedre humør, syns jeg du har fått en rekke helsegevinster allerede. Hvis jeg var deg hadde jeg bare fortsatt flere uker til slik du har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...