Gå til innhold

Noe som hjelper mot konsentrasjonsproblemer?

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Det er liksom noe som 'mangler'. Litt vanskelig å forklare. Jeg har vært deprimert en stund, og antidepressivaen har hjulpet på mye. Men ikke å konsentrasjonsproblemene mine. Har vanskelig for å konsentrere meg om flere ting av gangen, og vanskelig å konsentrere meg over ting på lang sikt. (f.eks lese en bok) Og det er jo ikke 'meg', har ikke hatt det slik før. Hadde håpet at antideressiven kunne hjelpe mot dette, men det har den ikke gjort.

Kan noen anbefale meg noe alternativt? Noe innen naturmedisin, f.eks som kanskje kunne hjelpe? Har prøvd ginseng, det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ninakanin

Håper det kommer noen lure svar, for det har jeg også hatt/har problemer med. Er bedre nå, men for et par måneder siden var det helt forferdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ok, men det var også noe jeg lurte på om det ble bedre etterhvert. :) Har vært skikkelig plagsomt de siste to - tre månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

etter at jeg fikk hjelp og fikk si høyt at "hei jeg er deprimert", så løsnet mye inni meg. Nå kan jeg lese bøker og huske hva jeg har lest igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode tips til varig konsentrasjonssvikt, dessverre, men til kortvarig foreslår jeg kaffe- og sjokokick! For meg funker espresso og snickers veldig bra sammen :wink: (og det er litt rart, fordi snickers er IKKE en favoritt ellers hos meg). Blir nok litt usunt i lengden... Men sover du nok? Ingenting som kverker konsentrasjonsevnen så fort som søvnmangel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Betty Boop

Jeg hadde samme problem i en periode med angst og påfølgende depresjoner. Gikk til psykolog, og husker jeg måtte be han snakke i korte setninger, for jeg klarte ikke å henge med i lange setninger med mange delsetninger. Følte meg skikkelig teit.

Begynte senere på AD. Sluttet for nesten et år siden, men har fortsatt vanskelig for å konsentrere meg skikkelig, men sånn tror jeg det var når jeg tok medisiner også. Satser på at det blir bedre etterhvert som man får "bygget seg opp" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sover du nok? Ingenting som kverker konsentrasjonsevnen så fort som søvnmangel!

:Nikke: DEN kan jeg skrive under på...Ellers setter jeg meg og bevokter denne tråden for mulige gode råd som måtte dukke opp :)

Forresten: én ting (den eneste?) som hjelper meg, er hard trening. Da blir jeg utslitt nok til å sitte i ro og fokusere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg ikke erfaring med antidepressiva selv, men i forhold til å gi råd om konsentrasjon og slikt synes jeg du bør jobbe med å klare dette UTEN hjelp av diverse midler. Ikke at det er noe galt i kosttilskudd o.l, men pass på at du ikke "alltid" ser etter løsninger utenfra.

Når det er sagt har jeg STOR tro på at kosthold er kjempeviktig for allmenntilstand og psykisk helse. Så spis sunt - og sjokolade og kaffe hjelper mer for å vekke deg og dra deg opp av stolen enn på konsentrasjonen. Det er i hvert fall min erfaring, jeg blir fort gira og ukonsentrert om jeg a) er sulten eller B) har stappet i meg karbohydrater og koffein (men det er godt, da).

Gå en tur før du setter deg for å lese. Eller du kan strikke/hekle eller tegne (eller lage julekort) i stedet for å lese, eller gjøre noe annet mer praktisk. Les noe lettere enn du kanskje hadde tenkt. Hvis du nylig har vært deprimert er sikkert kroppen din sliten og orker ikke de store anstrengelsene som det er å fordype seg i tungt stoff og sånn, så jobb deg opp over tid.

Sett på musikk som ikke tar konsentrasjonen din, men som hindrer deg i å tenke på alle andre ting du skulle ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det likedan, men har også stor tro på det med kosthold. Det blir gjerne litt nedprioritert når man har mye annet rart i hodet...

Næringsrik og variert mat gjør at kroppen får mindre å stri med. Dessuten er det viktig å holde blodsukkeret så jevnt som mulig, uten for store "hopp". Derfor er jeg imot forslaget om sjokolade - det forstyrrer systemet og så blir det verre etter et par timer.

Omega 3 hjelper på alt som har med nervesystemet og hjernen å gjøre, depresjoner og konsentrasjon inkludert. Egentlig et vidundermiddel!

*løper til omega3-boksen* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysisk aktivitet (gå tur i frisk luft!) Omega 3, søvn, dagslys. (hm, ser at jeg ikke akkurat bidrar med noe nytt i denne tråden :oops: :tunge1::ler: )

Tankerydding/sortering! Yoga og lignende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...