Gå til innhold

Lite tid sammen i hverdagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to små barn. Jeg er hjemme i perm og har begge hjemme enda. Mannen kommer hjem stort sett en gang mellom 16.30 og 17. 

Vi spiser aldri middag sammen i hverdagene. Jeg lager middagen og spiser sammen med barna før han er hjemme. Dette fordi de legger seg 19 og spiser kveldsmat 2 timer etter pappaen har kommet hjem. Er det vanlig å være så lite sammen i hverdagene? Jeg har en jobb hvor jeg slutter 14 eller 15 og kort reisevei. Så er hjemme senest 1515 hver dag (når jeg ikke har perm selvsagt). Regner med at når jeg starter å jobbe igjen så spiser vi heller ikke middag sammen. Jeg er veldig sulten etter jobb og barna våre nå er også sultne på denne tiden av døgnet. 

Middag er en ting. Kjedelig å aldri ha ett sånn samlingssted hvor alle sitter og snakker om dagen som har vært eller lignende. Jeg har alltid vært vant til det hjemmefra. Syns det er veldig trist at man har kun to timer sammen i hverdagen. Er jo tross alt flest hverdager. 

Hvordan er det hos dere? Er dere mye sammen? Og er du og mannen fornøyd med hvordan det er? 

Anonymkode: 5d2a3...6ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er sammen fra vi kommer fra jobb i 1530 tiden pluss helger.  Spiser middag sammen med mindre jeg jobber kveld eller han jobber overtid. Vi er fornøyd med slik det er. 

Anonymkode: 11b1f...369

AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge hjemme 16.30.. Barna legger seg 19.00 å lite tid her også.

Anonymkode: ea423...152

Skrevet

Mannen min er hjemme 17. Vi spiser sammen en gang mellom 17.30 og 18. Middagen er et viktig samlingspunkt for oss og det er helt uaktuelt at jeg skal spise alene med ungene tidligere. Er barna veldig sultne får de litt frukt eller oppskårne grønnsaker. Jeg ville heller gitt brødmat e.l. kl 15 og så middag sammen hele familien til kveldsmat, men for oss er felles middag viktig og noe vi prioriterer. Kl 20 går alle barna på badet og så er det nattahistorie før lyset slukkes 20.30. Vi har altså 3,5 timer sammen hele familien mellom jobb og barnas leggetid i hverdagen og synes det er helt ok. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye hjemme for tiden fordi jeg er student.  Mannen kommer ca 17.15. Vi spiser middag 17.30. Og så tar jeg og 6 åringen brødskiver eller frukt før det. Han legger seg 19.30, så lite tid ja. Men det går greit. Før studiene  (og forsåvidt etter også) er det kveldsvakt på meg 2-3 dager i ukeb. Og da ser jeg ungen min kun 1-2 timer på morgenen. Og mannen ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 3eaef...45f

• Liker 1
Skrevet

Her varierer det en del hvor mye tid vi har sammen. Jeg jobber turnus og mannen min en uke på og en uke av med arbeidstid 7-20. Når jeg jobber dag er jeg ferdig 1530 (tidligst). Har heldigvis barnehage like ved arbeidsplassen, så får hentet barna kjapt. Yngste er klar for senga 18-1830 og eldste ca 1930. Det gir oss ikke mange timene sammen på ettermiddagene, dessverre. Men fordelen med å jobbe turnus er at jeg har noen fridager her og der midt i uka og kan da ha dem hjemme eller gi korte dager i barnehagen. Har jeg kveldsvakt i samboerens friuke kan vi også ta barna fri og være sammen. De helgene vi begge har fri samtidig er nærmest hellige.

Så, ikke noe fast samlingspunkt hver dag. Men jeg velger å gjøre det beste ut av den tiden vi har sammen og jeg tror ikke noen av oss lider. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til å ha det som Arkana; er man sultne etter jobb/skole tar man seg frukt og/eller skive, så spiser hele familien middag sammen når alle er kommet hjem. 

Det gjør da ikke noe at det bare er 2 timer mellom middag og kveldsmat? De kan jo bare spise litt mindre til kveldsmat om de fremdeles er mette etter middagen?

Anonymkode: 7a51b...269

Skrevet

Her har vi det mye på samme måte. Nå er jeg hjemme i permisjon og 3 åringen går i bhg. Pappaen er hjemme 17.30 hver dag og da spiser vi middag sammen så fort han kommer inn døra. 3 åringen legger seg mellom 19 - 19.30 så det er ikke alltid han er sulten igjen til å orke kveldsmat når vi spiser såpass sent. Vi har snudd litt om på det vi da. Når han kommer hjem fra bhg er han som regel sulten, så da tar vi kveldsmaten da - altså før middag. Ingenting i veien for å bytte om litt på de måltidene. Kanskje dere kunne prøve det? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å gjøre som arkana :) for meg er det viktig at vi spiser middag sammen og roer ned etter dagen.

Anonymkode: 2f7b0...556

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser nesten alltid middag sammen. Jeg henter ungene og er hjemme fra jobb ca.15.30. Lager da middag og så spiser vi når mannen kommer hjem ca.16.30. Hvis en av ungene skal på aktiviteter, kan det hende ungene og jeg starter litt før, men mannen er som regel flink til å komme hjem tidligere de dagene det gjelder. Vi forsøker å spise frokost sammen også, men ofte ender det med at en av oss dusjer mens den andre hjelper ungene og omvendt. Rekker kanskje en kaffekopp sammen før vi løper ut døra da.

Anonymkode: 06915...d38

Gjest Magnifiq
Skrevet

Hvorfor spiser dere ikke middag til kvelds?

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å bytte om slik at du og ungene spiser kvelds tidlig og så middag når far er kommet hjem og før ungene legger seg. 

Anonymkode: d631c...dbc

Skrevet

Du og barna kan spise noe før mannen kommer hjem, så spiser dere middag til kveldsmat og har en samlingsarena der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...